,

شبکه های اجتماعی در کسب و کار B2B چه نقشی دارند؟

شبکه های اجتماعی

وقتی بحث از تبلیغات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می‌شود، حواس همه معطوف به کسب و کارهای B2C می‌شود. بیشتر افراد معتقدند که شبکه‌ های اجتماعی مختلف و بستری که فراهم می‌کنند، برای فعالیت‌های تبلیغات و بازاریابی B2B مناسب نیست. چنین رویکردی کاملا اشتباه است. روش‌های سنتی مانند صبحانه‌های تجاری، دیدارهای رو در رو، برگزاری مراسم و… برای کسب و کارهای B2B ، اگر چه نتایج خوبی به همراه دارند اما کافی نیستند. واقعیت این است که شبکه‌ های اجتماعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و اگر از آنها غافل بشوید، فرصت‌های بسیار بزرگی را از خود دریغ کرده‌اید.

اهمیت و نقش شبکه‌ های اجتماعی برای صنایع B2B

شبکه های اجتماعی - B2B

بسیاری از بازاریابان و اهالی تبلیغات در حوزه صنایع و کسب‌وکارهای B2B  کار خود را خسته‌کننده می‌دانند و فکر می‌کنند که شبکه های اجتماعی فقط برای محصولاتی مانند مواد و تولیدات بهداشتی-آرایشی، مُد و… جواب می‌دهد. چنین دیدی کاملا اشتباه است. واقعیت این است که حدود میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا عضو شبکه های اجتماعی مختلف هستند، در میان این تعداد زیاد& حتما و قطعا کسانی وجود دارند که دغدغه‌ها  و ارتباطاتی در زمینه کاری شما دارند. بنابراین با حضور مناسب در شبکه‌ های اجتماعی می‌توانید شانس خود برای شناخت افراد و یافتن ارتباطاتی جدید را گسترش بدهید.شرکت نوارتیز (Novartis) سوئیس، مثالی از کسب و کارهای B2B است که با حضور در شبکه‌ های اجتماعی به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کرده‌است.

این شرکت برای فعالیت در ایسنتاگرام، از سلفی‌های معروف و مطالب کلیشه‌ای بهره نمی‌برد. پُست‌هایی که نوارتیز منتشر می‌کند در حوزه سلامت و درمان، انواع رویدادها و … است. این صفحه مخاطبان زیادی دارد و شهرتی که پیدا کرده است باعث گسترش سریع ارتباطات آن با مشتریان مختلف می‌شود. ضمن اینکه وجهه و اعتباری دوچندان نصیب آن می‌شود.

مهم‌ترین بُعد شبکه های اجتماعی برای کسب و کار

شبکه های اجتماعی - کسب و کار B2B

تولید محتوا، یکی از مهم‌تریم موضوعاتی است که با حضور در شبکه‌ های اجتماعی باید به آن توجه کرد. چیزی که باید به آن دقت کرد، این است که محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی خود تولید می‌کنید، لزوما محتوایی نیست که مورد علاقه فالورهای مختلف قرار بگیرد. اصلا حضور شما در شبکه‌ های اجتماعی به عنوان بازاریابان و مدیران کسب و کارهای B2B به خاطر جذب فالورهای زیاد از گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه نیست. شما باید مخاطب خود را در این فضا پیدا کنید. یعنی به دنبال کارآفرینان، همکاران و مشتریانی باشید که قطعا تعداد زیادی از آنها در شبکه‌های اجتماعی دارای حساب کاربری هستند. بنابراین، با شناخت آنها و ایجاد ارتباطی نزدیک‌تر و ملموس‌تر، دایره ارتباطی خود را گسترده‌تر می‌کنید و بازدیدکنندگانی هدف‌گیری‌شده می‌یابید.

برای اینکه بتوانید محتوایی مناسب و جذاب برای مخاطبان هدف خود تولید کنید، هر بار بعد از نگارش و تولید محتوا، خود را به جای مخاطب بگذارید و بپرسید، اگر خواننده و بیننده این مطالب بودید، چه واکنشی در شما ایجاد می‌شد؟ با چنین نگاه نقادانه‌ای می‌توانید به سادگی محتوا و حضورتان در شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید.

شروع فعالیت کسب و کار B2B در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی - B2B

برای شروع فعالیت‌های خود در صفحات مجازی لازم است به نکاتی توجه داشته باشید. مانند هر فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی دیگر حضور در این فضا نیز نیازمند برنامه‌ریزی و تأمل است. اگر بی‌گدار به آب بزنید، قطعا ضرر خواهید کرد. اولین گامی که در این راه باید برداشته شود، تعیین هدف است. باید از خود بپرسید که اصلا چرا و به چه علت خواهان حضور در شبکه‌ های اجتماعی هستید. آیا می‌خواهید بر شمار مشتریان بالقوه خود اضافه کنید؟ دوست دارید که از طریق پیوندهایی که در این صفحه ایجاد می‌شود، تعداد بازدیدکنندگان وبسایت و ترافیک آن را بالا ببرید؟ می‌خواهید با مشتریان بالفعل کنونی خود ارتباطی با جنسی صمیمی‌تر داشته باشید؟ یا… .

بعد از تعیین هدف

شبکه های اجتماعی - کاربرد

بعد از اینکه اهداف شما از حضور در شبکه‌ های اجتماعی مشخص شد باید به سراغ سنجش اثربخشی و ثمربخشی این حضور باشید. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار متنوع است و تنها نباید به عدد فالورهای بالای صفحات و حساب‌های کاربری خود اکتفا کنید. این عدد گویای چیز خاصی نیست و به راحتی می‌تواند شما را گمراه کند. باید به دنبال ابزارهای تحلیلی دقیقی باشید که به شما نشان می‌دهد، ارتباط مخاطب با شما در چه وضعیتی قرار دارد.

برای اینکه سنجش دقیقی درباره وضعیت صورت بدهید باید اهداف و برنامه‌های استراتژیک خود برای حضور در شبکه‌های اجتماعی را به شکل مکتوب و رسمی در بیاورید. برای مثال، از خود بپرسید:

  • مخاطب هدف  شما کیست؟
  • بستر و شبکه اجتماعی مناسب برای شما چیست؟
  • چه نوع محتوایی تولید خواهید کرد؟
  • اهداف شما در این شبکه‌ها چیست؟
  • سنجه‌ها و شاخص‌هایی که برای ارزیابی حضورتان در نظر می‌گیرید، کدام هستند؟
  • حضور رقبای شما در این فضا به چه ترتیب است؟

مکتوب و رسمی کردن این موارد به شما دید دقیقی درباره حضورتان در شبکه های اجتماعی می‌دهد. باید قبول کنید که مدیریت شبکه های اجتماعی، کاری اضافی و تفریحی نیست و نیازمند مدیریت و هدایت دقیق و صرف زمان است.

اکتفا کردن به لینک‌دین؟

شبکه های اجتماعی - مدیریت B2B

بیشتر بازاریابان و افرادی که به کار در حوزه شبکه‌ های اجتماعی مشغول هستند، تنها لینک‌دین را راهی برای استفاده از این فضا می‌دانند. چنین دیدی کاملا اشتباه است. اگر فقط به دنبال افزایش شمار مشتریان بالقوه خود باشید، احتمالا لینک‌دین تنها گزینه پیش روی شما است. ولی هدف از شرکت در شبکه های اجتماعی محدود به تولید مشتریان بالقوه نیست. شما با حضور در توئیتر، گوگل‌پلاس، پینترست و حتی اینستاگرام، وارد مرحله جدیدی از ارتباطات با مخاطبان خود می‌شوید. در این بسترهای ارتباطیِ در دسترس، شما می‌توانید به سادگی از خود بگویید و به شکل‌گیری هر چه بهتر برندتان کمک کنید.

شاید حضور شما در ایسنتاگرام نتواند به اندازه روش‌های دیگر بازاریابی و تبلیغات، برای‌تان مخاطب جذب کند و مشتری تازه به شرکت بیاورد اما می‌تواند روی نظر و دیدگاه رقبا، مشتریان فعلی و حتی کارکنان‌تان اثرگذار باشد. در واقع، حضور و نوع محتوایی که استفاده می‌کنید نقش مهمی در تکمیل وجهه برندتان خواهد داشت. پس در استفاده از شبکه های اجتماعی  و تبلیغات اینترنتی تعصب را کنار بگذارید و خلاقانه به ابعاد مختلفی که در این نوع فعالیت و حضور وجود دارد فکر کنید. یادتان باشد که مدیریت این شبکه‌ها نیازمند آمادگی، دانش و مهارت تفکر استراتژیک است و کاری اضافی و تشریفاتی نیست.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *