بازاریابی محتوا در صنایع B2B و نکاتی هیچ بازاریابی به شما نخواهد گفت!

استفاده از بازاریابی محتوا در صنایع B2B  چه نقشی دارد؟ آیا اثربخش و مفید خواهید بود؟ آیا تولید محتوا می‌تواند موجب افزایش فروش و تعداد مشتریان بشود؟ محتوای مناسب ممکن است موجبات وفاداری مشتریان را فراهم کند؟ قبل از شروع فعالیت‌های تولید محتوا و بازاریابی در این زمینه حتما باید به پرسش‌های فوق پاسخ بدهید.به طور کلی، صنایع و کسب‌وکارهای B2B از طرح بازاریابی محتوا برای دستیابی به مخاطبان، افزایش سود، کاهش هزینه‌ها و نگهداشت مشتری بهره می‌گیرند.

استراتژی بازاریابی محتوا مانند نقشه راه است. B2B یک استراتژی بازاریابی است و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که به شما کمک می‌کند از نقطه A به نقطه B برسید.
بدون نقشه راه به احتمال زیاد اهداف تجاری خود را گم خواهید کرد بنابراین ، B2B برای کمک به شما در ایجاد محتوای مناسب در زمان مناسب و دستیابی به مشتریان مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد بود.

اما آیا این اهداف در استفاده از بازاریابی محتوا برای فعالیت‌های B2B جوابگو است؟ در ادامه به شرح بیشتر کاربردهای تولید و بازاریابی محتوا برای صنایع B2B می‌پردازیم:

درک و شناسایی مشتریان ضروری است

بازاریابی محتوا - درک مشتری

برای بازاریابی B2B، ایده اصلی ایجاد رابطه‌ای مستحکم با مشتری است. ارتباطی که تداوم پیدا می‌کند و برای رسیدن به آن باید مخاطبان و مشتریان بالقوه را به خوبی شناسایی کرد. بنابراین، وقتی قرار است برای کسب و کار B2B خود از بازاریابی محتوا استفاده کنید، پیش از هر اقدامی باید خود را جای او بگذارید و راهی به ذهن مشتری پیدا کنید.

باید بدانید که مشتری به چه چیزهایی می‌اندیشد، چه چیزهایی برای او اهمیت دارد و فراموش نکنید که ایده‌هایی که به ذهن شما می‌رسد و برای‌تان جالب است، شاید در مشتری بازخوردی مشابه ایجاد نکند. برای اینکه راهی به ذهن مشتری و نهایتا به قلب او پیدا کنید باید ابتدا به سراغ بخش مدیریت ارتباطات با مشتریان رفته و سعی کنید، چیزهایی را کشف کنید که مشتری را در رابطه با برندتان، گیج و سردرگم می‌سازد. خوشبختانه به مدد فناوری و فضای آنلاین، خوانش ذهن مشتریان از طریق ابزارهای مختلف میسر و ممکن است.

بازاریابی محتوا چگونه به ما برای درک بهتر مخاطب کمک می کند؟

ابزارهای بازاریابی محتوا برای خواندن ذهن مشتریان B2B چیست؟

بازاریابی محتوا - B2B

  • ابزار کلمات کلیدی گوگل:

این ابزار گوگل پرکاربردترین ابزار به شمار می‌رود و از آن برای شناسایی پرطرفدارترین واژه‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند، استفاده می‌شود.

  • کنسول جستجوی گوگل:

این ابزار نیز به تجزیه و تحلیل فعالیت‌هایی کمک می‌کند  که در هر صفحه از وبسایت انجام می‌شود.

  • گوگل آنالیتیکس:

به کمک آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات دقیقی نسبت به بازدیدکنندگان وبسایت خود پیدا کنید. یعنی می‌توانید بفهمید که چه کسی از وبسایت شما دیدن کرده است؟ از چه موقعیت مکانی شما را بازدید کرده است و چگونه به سمت صفحه وبسایت شما هدایت شده است؟

چگونه با استفاده از micro targeting (هدف‌های خرد) در بازاریابی B2B پیشرفت کنیم؟

گام بعدی برای شناخت بهتر مشتریان، ترسیم شخصیت او بنا به اطلاعاتی است که به دست آورده‌اید.با استفاده از فعالیت‌هایی مانند micro targeting می‌توان از: جنسیت،سن، موقعیت مکانی و محل زندگی، فعالیت‌ها، تفریحات و… مخاطبان مطلع شد که این اطلاعات می‌تواند در شناخت بهتر مخاطب به شما کمک کند. با استفاده از ترسیم چهره احتمالی مخاطبان، می‌توانید برای اجرای اقدامات بازاریابی خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

رقبا در بازاریابی B2B چگونه باعث پیشرفت ما خواهند شد؟

به‌احتمال‌زیاد رقبای متعددی در کسب‌وکارتان دارید پس برای جذب مشتری، نیاز به یک نقطه فروش مختص خودتان دارید (USP)، درواقع باید بسنجید که چه کاری را شما به نحو احسن و عالی می‌توانید انجام دهید که رقبا آن را انجام نداده یا در انجام دادن آن موفق نبوده‌اند. بنابراین برای یافتن این کار منحصربه‌فرد، باید دو گام مهم و ساده برداریم:

۱.ارزیابی:

در گام اول باید علت اصلی موفقیت رقبا را پیدا کنید، درواقع ببینید آن‌ها چه چیزی به مشتریان هدفتان ارائه می‌دهند و چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ با این کار، یک مسیر تقریباً مشخص برایتان نمایان می‌شود ازآنچه مشتریان می‌پسندند.پس:

۱.رقبای خود را شناسایی کنید.
۲.نقاط قوت و ضعف آنها را ارزیابی کنید.
۳.رفتار مخاطبان هدف را ارزیابی کنید.

۲. طرح ایده:

بعد از آن که مسیر احتمالی از طریق بررسی رقبا برایتان نمایان شد وقت آن است که یک ایده و طرحی نو، متمایز از رقبا و حتی بهتر از آن را پیدا کنید. درواقع در این گام باید ببینید چه چیزی می‌توانید ارائه دهید که شما را از رقبا متمایز کند؟ توجه به این نکته ضروری است که در ابتدای کار شاید اهمیت بهترین بودن در اولویت نباشد! یادتان باشد همیشه باید شروع کرد و در طول مسیر بهترین‌ها شد.

مشخصات محتوا برای بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی محتوا - صنایع B2B

محتوای شما باید جذاب، ارزشمند، مرتبط با فعالیت‌های‌تان و با زمان‌بندی صحیحی منتشر بشود. برای اینکه اطلاعات بیشتری از مشتری به دست آورید باید در تولید محتوای خود از جاذبه‌هایی مانند: مسابقات، پیشنهادات ویژه، تخفیفات و… بهره ببرید. این دست از جاذبه‌ها باعث ترغیب مشتری به ادامه حضور در وبسایت می‌شوند. پیوندی ظریفی که به واسطه جاذبه‌ها بین شما و مشتریان ایجاد می‌شود با پیگیری‌های درست شما به بار می‌نشیند و مستحکم می‌گردد.

تکنیک‌های تولید محتوای جذاب در B2B

محتوایی که تولید می‌کنید باید متنوع و در قالب‌های گوناگونی ارائه بشود. برای نمونه از ترکیب اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها، متن و تصویر برای انتشار محتوای تولیدی خود بهره بگیرید. ارسال خبرنامه‌ها برای مشتریان بالقوه نیز از جمله اقدامات مفیدی است که می‌توانید صورت بدهید. یادتان باشد که بازاریابی محتوا برای کسب و کار B2B، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است که به تلاش و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. اگر می‌خواهید، تلاش‌های شما در زمینه تولید محتوا و بازاریابی آن برای صنایع B2B جواب بدهد باید به شیوه توزیع مناشی آن هم فکر کنید. در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم:

  • نشر محتوای غیر رایگان:

زمانی که می‌خواهید کمپینی تازه برگزار کنید یا رویدادی جدید برگزار کنید، بهتر است به فکر استفاده از امکاناتی باشید که رسانه‌های غیررایگان در نظر می‌گیرند. فقط باید نسبت به ترافیک دریافتی از موتور جستجو مطمئن باشید. شبکه‌های تبلیغاتی مانند: گوگل ادوردز، مایکروسافت ادد سِنتر و… می‌توانند گزینه‌های خوبی برای مراجعه باشند.

  • شبکه‌های اجتماعی غیررایگان:

نقش شبکه‌های اجتماعی را در بازاریابی B2B به هیچ عنوان دست کم نگیرید. شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند: پینترست، لینکدین، فیسبوک و… با دریافت هزینه‌ای نسبتا زیاد به شما کمک می‌کنند تا محتوای خود را در اختیار مخاطبانی به شدت هدف‌گیری شده قرار بدهید.

اندازه گیری و بررسی کارکرد بازاریابی B2B :

بررسی کارکرد همیشه و در همه‌جا مهم بوده و خواهد بود. بررسی و اندازه‌گیری به شما نشان می‌دهد که آیا در مسیر درست گام برداشته‌اید و هم‌اکنون در مسیر درست هستید یا خیر؟
برای بررسی و اندازه‌گیری کارکرد بازاریابی B2B می‌توانید از همان ابزارهایی که معرفی شد مانند:

۱.ابزار کلمات کلیدی گوگل
۲.کنسول جست جوی گوگل
۳.گوگل آنالیتیک

استفاده کنید و بسنجید که آیا در مسیر هستید؟ کدام مسیر را اشتباه رفته و باید تغییر دهید یا کدام مسیر به‌درستی انتخاب‌شده و باید ادامه دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی B2B و B2C چه کمکی به ما خواهند کرد؟ 

در انتها یادآور می‌شوم که هیچ روش کلی و جامعی برای تعیین استراتژی‌های تبلیغاتی وجود ندارد و نمی‌توان نسخه‌ای کلی برای همه پیچید. اما همان‌طور که پارها گفته‌شده و مطمئناً خود شما هم می‌دانید، تولید محتوای خوب می‌تواند بیشترین تأثیر را در بازاریابی و رونق کسب‌وکار داشته باشد اما برای این‌که چگونه بر سر محتواهای خود تاج پادشاهی بگذاریم و عملاً از آن بهترین استفاده را داشته باشیم، نیاز به مشورت خواهیم داشت. به همین دلیل بهتر است که کسب‌وکار خود را به خوبی شناسایی کنید، رقبا و محیط را بسنجید و برای برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های بازاریابی خود مانند: روابط عمومی، تولید محتوا و… از آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی که تجربه‌های موفقی در این زمینه داشته‌اند مشورت بگیرید.

همچنین بخوانید:
بازاریابی درونگرا و ۸ اصل مهم استراتژی آن
امتیاز
5/5

اشتراک گذاری

تماس با ما

آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵

ایمیل:
U@thepalladium.agency

تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴

همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید

متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 2

نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!

نظرات شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *