,

بازاریابی محتوا چگونه باعث رشد و رونق صنایع B2B می شود؟

استفاده از بازاریابی محتوا در صنایع B2B  چه نقشی دارد؟ آیا اثربخش و مفید خواهید بود؟ آیا تولید محتوا می‌تواند موجب افزایش فروش و تعداد مشتریان بشود؟ محتوای مناسب ممکن است موجبات وفاداری مشتریان را فراهم کند؟ قبل از شروع فعالیت‌های تولید محتوا و بازاریابی در این زمینه حتما باید به پرسش‌های فوق پاسخ بدهید. به طور کلی، صنایع و کسب‌وکارهای B2B از طرح بازاریابی محتوا برای دستیابی به مخاطبان، افزایش سود، کاهش هزینه‌ها و نگهداشت مشتری بهره می‌گیرند. اما آیا این اهداف در استفاده از بازاریابی محتوا برای فعالیت‌های B2B جوابگو است؟ در ادامه به شرح بیشتر کاربردهای تولید و بازاریابی محتوا برای صنایع B2B می‌پردازیم:

درک و شناسایی مشتریان ضروری است

بازاریابی محتوا - درک مشتری

برای بازاریابی B2B، ایده اصلی ایجاد رابطه‌ای مستحکم با مشتری است. ارتباطی که تداوم پیدا می‌کند و برای رسیدن به آن باید مخاطبان و مشتریان بالقوه را به خوبی شناسایی کرد. بنابراین، وقتی قرار است برای کسب و کار B2B خود از بازاریابی محتوا استفاده کنید، پیش از هر اقدامی باید راهی به ذهن مشتری پیدا کنید و خود را جای او بگذارید.

باید بدانید که مشتری به چه چیزهایی می‌اندیشد، چه چیزهایی برای او اهمیت دارد و فراموش نکنید که ایده‌هایی که به ذهن شما می‌رسد و برای‌تان جالب است، شاید در مشتری بازخوردی مشابه ایجاد نکند. برای اینکه راهی به ذهن مشتری و نهایتا به قلب او پیدا کنید باید ابتدا به سراغ بخش مدیریت ارتباطات با مشتریان رفته و سعی کنید، چیزهایی را کشف کنید که مشتری را در رابطه با برندتان، گیج و سردرگم می‌سازد. خوشبختانه به مدد فناوری و فضای آنلاین، خوانش ذهن مشتریان از طریق ابزارهای مختلف میسر و ممکن است.

ابزارهای بازاریابی محتوا برای خواندن ذهن مشتریان B2B چیست؟

بازاریابی محتوا - B2B

  • ابزار کلمات کلیدی گوگل:

این ابزار گوگل پرکاربردترین ابزار به شمار می‌رود و از آن برای شناسایی پرطرفدارترین واژه‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند، استفاده می‌شود.

  • کنسول جستجوی گوگل:

این ابزار نیز به تجزیه و تحلیل فعالیت‌هایی کمک می‌کند  که در هر صفحه از وبسایت انجام می‌شود.

  • گوگل آنالیتیک:

به کمک آنالیتیک می‌توانید اطلاعات دقیقی نسبت به بازدیدکنندگان وبسایت خود پیدا کنید. یعنی می‌توانید بفهمید که چه کسی از وبسایت شما دیدن کرده است؟ از چه موقعیت مکانی شما را بازدید کرده است و چگونه به سمت صفحه وبسایت شما هدایت شده است؟

گام بعدی برای شناخت بهتر مشتریان، ترسیم شخصیت او بنا به اطلاعاتی است که به دست آورده‌اید. استفاده از اطلااعات مانند: جنسیت،سن، موقعیت مکانی و محل زندگی، فعالیت‌ها، تفریحات و… می‌تواند در شناخت بهتر مخاطب به شما کمک کند. با استفاده از ترسیم چهره احتمالی مخاطبان، شما می‌توانید برای اجرای اقدامات بازاریابی خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

مشخصات محتوا برای بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی محتوا - صنایع B2B

محتوای شما باید جذاب، ارزشمند، مرتبط با فعالیت‌های‌تان و با زمان‌بندی صحیحی منتشر بشود. برای اینکه اطلاعات بیشتری از مشتری به دست آورید باید در تولید محتوای خود از جاذبه‌هایی مانند: مسابقات، پیشنهادات ویژه، تخفیفات و… بهره ببرید. این دست از جاذبه‌ها باعث ترغیب مشتری به ادامه حضور در وبسایت می‌شوند. پیوندی ظریفی که به واسطه جاذبه‌ها بین شما و مشتریان ایجاد می‌شود با پیگیری‌های درست شما به بار می‌نشیند و مستحکم می‌گردد.

محتوایی که تولید می‌کنید باید متنوع و در قالب‌های گوناگونی ارائه بشود. برای نمونه از ترکیب اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها، متن و تصویر برای انتشار محتوای تولیدی خود بهره بگیرید. ارسال خبرنامه‌ها برای مشتریان بالقوه نیز از جمله اقدامات مفیدی است که می‌توانید صورت بدهید. یادتان باشد که بازاریابی محتوا برای کسب و کار B2B، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است که به تلاش و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. اگر می‌خواهید، تلاش‌های شما در زمینه تولید محتوا و بازاریابی آن برای صنایع B2B جواب بدهد باید به شیوه توزیع مناشی آن هم فکر کنید. در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم:

  • نشر محتوای غیر رایگان:

زمانی که می‌خواهید کمپینی تازه برگزار کنید یا رویدادی جدید برگزار کنید، بهتر است به فکر استفاده از امکاناتی باشید که رسانه‌های غیررایگان در نظر می‌گیرند. فقط باید نسبت به ترافیک دریافتی از موتور جستجو مطمئن باشید. شبکه‌های تبلیغاتی مانند: گوگل ادوردز، مایکروسافت ادد سِنتر و… می‌توانند گزینه‌های خوبی برای مراجعه باشند.

  • شبکه‌های اجتماعی غیررایگان:

شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند: پینترست، لینکدین، فیسبوک و… با دریافت هزینه‌ای نسبتا زیاد به شما کمک می‌کنند تا محتوای خود را در اختیار مخاطبانی به شدت هدف‌گیری شده قرار بدهید.

در انتها باید تأکید کنیم که هیچ روش کلی و جامعی برای تعیین استراتژی‌های تبلیغاتی وجود ندارد و نمی‌توان نسخه‌ای کلی برای همه پیچید. به همین خاطر بهتر است که کسب و کار خود را به خوبی شناسایی کنید، رقبا و محیط را بسنجید و در صورت نیاز برای برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های بازاریابی خود مل: روابط عمومی، تولید محتوا و… به سراغ آژانس‌ها و شرکت‌هایی بروید که تجربه‌های موفقی در این زمینه داشته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *