, , ,

رنگ در بازاریابی و تبلیغات چه نقشی ایفا می کند؟

رنگ در بازاریابی

رنگ‌ها همیشه مهم‌ترین عناصر در تعیین حال و هوای زندگی ما هستند. از نظر روانشناسی هم تعابیر مختلف و زیادی درباره آنها وجود دارد. رنگ‌ها در برندینگ و بازاریابی هم نقش مهمی دارند. اگر به برند موردعلاقه خود فکر کنید، حتما احساسات مختلفی در شما شکل می‌گیرد. بخش مهمی از این احساس مدیون رنگی است که برند برای معرفی خود و در عناصر گوناگونی چون لوگو و… به کار برده است. رنگ‌ها در شکل‌گیری هویت برند نقش بسیار مهمی دارند. هر رنگ، گویای احساسات مختلفی است و باعث تحریک حس و حال‌ها متفاوتی در مخاطب می‌شود. براساس تحقیقات جنیفر آکر (Jennifer Aaker)، استاد دانشگاه استنفورد، اثرات رنگ روی ابعاد مختلف هویت برند بسیار متنوع و مهم است. در ادامه با مفاهیم مستتر در رنگ‌ها و نقش رنگ در بازاریابی بیشتر آشنا خواهیم شد:

نقش رنگ در بازاریابی : قرمز

رنگ در بازاریابی - قرمز

قرمز رنگ محرکی است که احساس شجاعت، قدرت، شور، هیجان و مردانگی را به ذهن مخاطب متبادر می‌سازد. رنگ قرمز به نوعی حالت مبارزه و جنگ‌طلبی را نیز در خود پنهان دارد. به طوری که برندهایی با ویژگی رقابت‌جویی به خوبی می‌توانند از آن بهره ببرند. شرکت‌هایی که می‌خواهند حالتی انقلابی و متفاوت داشته باشند هم بهتر است به استفاده از این رنگ در برندینگ خود توجه داشته باشند. در هر حال نقش رنگ در بازاریابی انکارناپذیر است و به کمک آن می‌توان هزاران حس و نگاه را به مشتریان تلقین کرد. از جمله برندهای معروفی که از رنگ قرمز در بازاریابی و تبلیغات خود بهره می‌برند، باید به کوکا کولا، یوتیوب، لی‌وایز، ویرجین، نتفلیکس، پینترست و… اشاره کرد.

القای اعتماد: آبی

شرکت‌ها و سازمان‌هایی نظیر بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، فناوری و کلا کسب و کارهایی که به دنبال ایجاد حس اعتماد، هوش، کارایی، وظیفه‌مداری و استقلال هستند از رنگ آبی بهره می‌برند. این رنگ انتخاب نیروهای پلیس بسیاری از کشورها نیز هست. کاربرد رنگ در بازاریابی نقش مهمی در فروش و ارتباط با مخاطبان دارد. در واقع برندهایی که می‌خواهند نوعی ثبات را در قالب جلب اعتماد مخاطبان به وجود بیاورند، از رنگ آبی استفاده می‌کنند. برندهای معروفی که برای تکمیل هویت خود از رنگ آبی بهره می‌برند:‌ لینک‌دین، مایکروسافت، امریکن اکسپرس، سامسونگ، پاناسونیک، فیسبوک و… .

کاربرد نشاط در بازاریابی: زرد

رنگ در بازاریابی - زرد

رنگ در بازاریابی می‌تواند حس و حال مشتریان را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد. برای مثال، رنگ زرد باعث ایجاد خوش‌بینی، عزت‌نفس، دوستی و خلاقیت می‌شود. زرد به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر حواس مخاطب را به خود جلب کنید و روحیه او را بالا ببرید. زرد تا حدود زیادی یادآور تابستان و بهار و شوری است که این دو فصل در وجود ما ایجاد می‌کنند. گرما و انرژی این رنگ بسیار زیاد است. نیکون، فِراری، مک‌دونالدز، JCB، ایکیا و… نهایت استفاده را از این رنگ در بازاریابی و تبلیغات خود می‌کنند و توانسته‌اند برندهایی قوی داشته باشند.

ابراز حس سالم بودن: سبز

اگر محصول یا برند شما به مسائل زیست‌محیطی توجه داشته باشد، رنگ سبز یکی از انتخاب‌های ایده‌آل برای خلق هویت برندتان خواهد بود. سبز القاگر تعادل، آرامش، استراحت، تازگی، صلح و… است. استفاده از رنگ سبز برای برندهایی که مدافع محیط زیست هم هستند، بسیار معنادار است. استارباکس، لندرورو، گرین‌پیس و… از نمونه برندهایی هستند که به اثرگذاری رنگ سبز در برندینگ اعتقاد دارند.

تلفیق خرد و زیبایی: بنفش

رنگ در بازاریابی - بنفش

بنفش رنگ پیچیده‌ای است و انواع مختلفی از احساسات را در بیننده و مخاطب برمی‌انگیزد. بنفش در اغلب موارد نمایانگر بینش، تجملات، کیفیت، آگاهی، خرد و تخیل است. همان‌طور که متوجه شده‌اید، هر یک از احساسات نام‌برده دارای گستره وسیعی از معناها و کاربردها هستند. بنابراین تفاسیری که از بنفش شکل می‌گیرد بسیار جالب توجه است و باید در انتخاب آن برای برند به شدت دقت به خرج داد. باید در نظر گرفت که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و نسبت به کدام یک از معناهای این رنگ زیبا حساسیت نشان می‌دهند. یاهو، فدکس، زوپلا، تاکوبِل، میلکا و… از بنفش در برندینگ خود استفاده می‌کنند.

انتخاب دوستی: نارنجی

رنگ در بازاریابی - نارنجی

رنگ نارنجی هم مانند سایر انواع رنگ  در برندینگ نقش تأثیرگذاری دارد. این رنگ حس دوستی را متبادر می‌کند و باعث شکل‌گیری احساساتی چون: ارزشمند بودن، گرما، راحتی، امنیت و شادی می‌شود. اگر سازمان و برندی بخواهد خود را شاخص، متفاوت، خیرخواه و همراه نشان بدهد بی‌شک باید به سراغ رنگ نارنجی برود. هارلی داویدسون، آمازون، جِت، پنگوئن و… از جمله برندهایی هستند که به مفاهیم مسستر در رنگ نارنجی برای ارتباط با مخاطب اعتقاد دارند.

رنگی پر از حرف‌های ناگفته: صورتی

صورتی هم از آن دسته رنگ‌هایی است که مانند بنفش بسیار مفاهیم متنوعی را در خود پنهان دارد. صورتی می‌تواند معصوم و کودکانه یا پرحرارت و وسوسه‌انگیز باشد. در هر حال با خود احساساتی نظیر لذت، شور، گرما، زنانگی و جوانی را به همراه می‌آورد. اینستاگرام، ویکتوریا سیکرت، بسکین رابینز و… از صورتی استفاده می‌کنند.

قوی و باثبات: قهوه‌ای

قهوه‌ای از آن دسته رنگ‌هایی است که حس طبیعت، جدیت، حمایت و ثبات را در افراد بیدار می‌کند. برندهایی گه قهوه‌ای را برای سر و سامان دادن به هویت بصری خود انتخاب می‌کنند به مخاطب نشان می‌دهند که به دنبال ایجاد حس ثبات و امنیت‌خاطر برای او هستند. فاسیل، تیمبرلند، نسکافه و… از جمله برندهای معروفی هستند که به خوبی توانسته‌اند، احساسات مذکور را در برندینگ با رنگ قهوه‌ای ابراز کنند.  با نگاه به برندهای معتبر و پرسابقه می‌توان فهمید که نقش رنگ در بازاریابی و برندینگ خیلی خیلی مهم است.

پیچیده و عمیق: مشکی

رنگ در بازاریابی - مشکی

رنگ مشکی هم رنگی است قابل استفاده برای برندهای تجملاتی و لوکس. این برندها با القای حس پیچیدگی، شکوه و کیفیت، مخاطب را تشویق به خاص بودن می‌کنند. هر وقت پای خدمات ویژه و خاص مطرح باشد، طراحان به سراغ رنگ مشکی می‌روند و انصافا هم انتخاب کاملا درستی است مانند کارت‌های مشکی امریکن اکسپرس. گیس، مرسد-بنز، آدیداس و… هم از مشکی بهره می‌برند.

ساده و صمیمی: سفید

سفید نشان‌دهنده وضوح، شفافیت، پاکی و صداقت است. به کمک این رنگ به مخاطب نشان می‌دهید که برندی صادق هستید و چیزی برای پنهان کردن ندارید. بیشتر مراکز مراقبت‌های پوستی و درمانی از این رنگ کمک می‌گیرند. کوکو وایت، سنسوداین، اپل و… هم از سفید استفاده می‌کنند و مفاهیم موجود در آن را برای ارتباط با ناخودآگاه مخاطبان به کار می‌گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *