۷ اشتباه رایج در طراحی بروشور پزشکی را بشناسید

بروشور پزشکی

بیشتر پزشکان به طراحی و ارائه بروشور پزشکی فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند مانند بسیاری از همکاران خود چنین چیزی را در اختیار مخاطبان و بیماران خود قرار بدهند. ارائه بروشور پزشکی مهم‌ترین مؤلفه در بازاریابی پزشکی به شمار نمی‌رود اما نباید اهمیت آن را دست‌کم گرفت. واقعیت این است که اهمیت هیچ عضوی از فعالیت‌های بازاریابی را نباید دست‌کم گرفت. شاید شما هم شاهد بروشورهایی باشید که با نهایت بی‌دقتی طراحی شده‌اند و بیشتر از هر چیز یادآور واژه «سرهم‌بندی» هستند تا اقدامی هوشمندانه در راستای بازاریابی پزشکی. در این نوشته از اشتباهات رایج در طراحی بروشورهای پزشکی گفته‌ایم. از اینکه چه عواملی می‌تواند اثرگذاری یک اقدام خوب را مخدوش کند. 

۱. اهداف اشتباه و نامشخص

بروشور پزشکی

یادتان باشد که اهداف در هر یک از اقدامات بازاریابی به شدت مهم هستند. باید بدانید که چرا بروشور تولید می‌کنید؟ هدف‌تان چیست؟ در چه نقطه‌ای ایستاده‌اید و با وجود این ابزار بازاریابی پزشکی به چه نقطه‌ای خواهید رسید. اهداف شفاف و دقیق می‌توانند موجب افزایش اثربخشی بروشورها شوند. یادتان باشد که هدف از تهیه بروشورهای پزشکی که برای پزشکان خصوصی تعریف می‌شود با آنچه در سطح وسیع و برای ارائه آموزش‌هایی عمومی در سطح ملی و دولتی ارائه می‌شود کاملا متفاوت است. در بروشورهایی که برای مطب شخصی یا مجتمع پزشکی-درمانی خود طراحی می‌کنید باید مخاطبین را ترغیب به حضور نزد خود کنید در‌حالی‌که هدف از بروشورهای پزشکی دولتی و عمومی، معمولا آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی درباره یک موضوع پزشکی است.

۲. پرهیز از خدمات بازاریابی حرفه‌ای

یکی دیگر از مشکلاتی که پزشکان و مراکز درمانی در طراحی بروشور پزشکی با آن مواجه هستند، این طرز تفکر است که خودشان به سادگی از پس طراحی بروشور برمی‌آیند. چنین چیزی واقعیت ندارد. برای طراحی یک بروشور مناسب شما نیاز به یک نویسنده ماهر، یک پزشک متخصص و یک بازاریاب حرفه‌ای دارید. بنابراین فکر نکنید که به راحتی می‌توانید با بهره‌مندی از فوتوشاپ و نوشتن چند متن که خبری از شناخت مخاطب از آن نیست به طراحی یک بروشور پزشکی بپردازید. متاسفانه به دلیل وجود فناوری‌های مختلف در دسترس برای طراحی و تولید بروشور (چاپگر، نرم‌افزارهای طراحی تصویر و…) همه فکر می‌کنند که متخصص هستند. اما این طور نیست. طراحی بروشور پزشکی هم بخشی از اقدامات تخصصی بازاریابی است که برای انجام و اجرای آن نیاز به کمک گرفتن از حرفه‌ای‌ها دارید.

۳. انتخاب اندازه اشتباه

بروشور پزشکی

اندازه بروشور پزشکی هم از جمله عوامل مهم در اثرگذاری آن بر مخاطب است. گاهی‌اوقات برای ارائه اطلاعاتی مختصر و مفید نیاز به طراحی یک بروشور حجیم و بزرگ ندارید. در واقع، هر چقدر که اندازه آن را بهینه‌تر انتخاب کنید، بهتر خواهد بود اما در بعضی موارد برای اینکه بتوانید مطلب و موضوع مورد نظر خود را به درستی انتقال بدهید، لازم است تا اندازه بروشور را بزرگ‌تر انتخاب کنید. در واقع با توجه به پیام و ماهیت بروشور باید اقدام به طراحی و ارائه مواردی کنید که با هدف‌تان سازگاری بیشتری دارند. به تناسب میان محتوا و متن با اندازه بروشوری که انتخاب می‌کنید هم دقت داشته باشید. عدم وجود تناسب هم از نظر ظاهری نازیباست و هم به طور ضمنی و ناخودآگاه، احساس سرهم‌بندی کردن بروشور برای ارائه به مخاطب را نشان می‌دهد.

۴. طراحی بروشوری بی‌روح و خشک

بعضی از افراد فکر می‌کنند وقتی از موضوع و مبحثی جدی صحبت می‌کنند باید خشک و بدون روح باشند. این در‌حالی است که هیچ‌ لزومی به این کار وجود ندارد. برای اینکه درباره موضوعی جدی صحبت کنید هم امکان استفاده از لحن، ساختار، رنگ و همه چیزهایی که به بروشورتان روح و انرژی تقدیم می‌کند کاملا وجود دارد. یادتان باشد که مخاطب شما انسان است و انسان از رنگ، شور، لحنی دوستانه و روان به شدت استقبال به عمل می‌آورد.

۵. منحصربفرد نبودن

بروشور پزشکی

از جمله آفاتی که می‌تواند یک بروشور پزشکی را بی‌ارزش کند، تکراری بودن آن است. هر مجموعه خدمات پزشکی و درمانی باید هویت مخصوص به خود را داشته باشد. اگر بروشور پزشکی شما شبیه میلیون‌ها مورد دیگری باشد که همکاران‌تان هم با بی‌توجهی به موضوع مهم برندینگ تولید کرده‌اند، تولید بروشور چیزی نخواهد بود جز یک اقدام اضافی، بی‌مورد و بی‌حاصل. باید سعی کنید، بروشوری تهیه کنید که در قلب خود از شما می‌گوید. رنگ‌ها، طرح‌ها، مدل تا زدن کاغذ آن و همه چیز در راستای ارائه تصویری منحصربفرد از شما شکل گرفته و در واقع، با سایر بخش‌های کمپین‌های تبلیغاتی‌تان در هماهنگی است.

۶. لحن و متن اشتباه

در دنیای امروز که اطلاعات فراوانی در سطح اینترنت در دسترس است باید برای جلب نظر مخاطب برای ماندن و خواندن زحمت بیشتری بکشید. بدون توجه به لحن و ساختار نگارشی مناسب، احتمال اینکه بتوانید نظر مخاطبان خود را به محتویات بروشور جلب کنید بسیار اندک خواهد بود.  باید تلاش کنید تا بازاریابی محتوای پزشکی را به درستی انجام بدهید. انسان بی‌حوصله امروز در کشاکش زندگی سریع و پرمشغله خود میلی به وقت گذاشتن برای خواندن چیزی  ندارد که از جذابیت کافی برخوردار نیست. برای اینکه کسی راضی به ورق زدن بروشور شود و از اطلاعاتی که ارائه می‌کند نهایت استفاده را ببرد باید بتوانید از لحن و متنی کمک بگیرید که ضمن جذاب بودن، آگاهی‌بخش و مفید هم به شمار می‌رود.

۷. تمرکز صرف بر زیبایی ظاهری

بروشورو پزشکی

تمرکز کردن بر زیبایی ظاهری بروشور پزشکی مهم است اما اگر فقط به همین مورد اکتفا کنید دیگر امکان جلب نظر و اعتماد مخاطبین را نخواهید داشت. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که می‌تواند نظر مخاطب را به مطالعه و توجه به بروشورها جذب کند، ظاهر، جنس کاغذ، رنگ و طراحی بروشور است اما این فقط مختص به برقراری ارتباط اولیه با مخاطب است. برای تداوم ارتباط و مطالعه محتویات باید پا را فراتر از اینها بگذارید و کاری کنید که اطلاعاتی مفید و ارزنده به مخاطب‌تان منتقل شود.

در آخر

اگر بتوانید به طراحی یک بروشور مناسب برسید، به راحتی پیام خود را به مخاطب منتقل خواهید کرد، خود را از سایر همکاران و به عبارت بهتر رقبا متمایز می‌کنید و احتمال اینکه بتوانید مخاطب و بیمار را به سوی خود جلب و جذب کنید بسیار بالا می‌رود. پس تولید بروشور را چیزی اضافی ندانید و یادتان باشد که انسجام در عملیات بازاریابی است که می‌تواند کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی را برای شما به موفقیت نزدیک کند. ارائه خدماتی یکپارچه که همگی رنگ و بویی یکسان دارند و حس مشابهی به مخاطب القا می‌کنند از نشانه‌های یک کمپین موفق به شمار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *