مشتری بالقوه - بازاریابی دهان به دهان

توجه به مشتریان بالقوه یعنی کسانی که ظرفیت بدل شدن به مشتری بالفعل دارند، یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی و تبلیغات است. البته همه در شروع برنامه‌ریزی برای بازاریابی فکر می‌کنند که می‌توانند به مشتریان بالقوه به راحتی دست پیدا کنند و آنها را با چند ترفند تبلیغاتی به مشتری بالفعل بدل کنند اما چنین چیزی فقط در حرف ساده است. شناسایی و بررسی مشتریانی که می‌توانند، بدل به دوستان وفادارتان شوند اصلا کار ساده‌ای نیست یا دست‌کم، بهتر است بگوییم نیاز به تمرین و دقت فراوان دارد. در دنیای بازاریابی پزشکی هم نیاز به شناسایی مشتری بالقوه وجود دارد. در اینجا، مشتریان بالقوه همان بیماران یا کسانی هستند که خواهان استفاده از خدمات درمانی و پزشکی شما هستند. در این زمینه به ۳ توصیه زیر توجه کنید:

۱. دقیقا چه کسانی به شکل آنلاین به دنبال خدمات پزشکی هستند؟

مشتری بالقوه - بازاریابی پزشکی

اگر تصمیم دارید از بازاریابی پزشکی دیجیتالی استفاده کنید و در فضای مجازی حضور داشته باشید باید بدانید که مشتریان و مخاطبانتان در این بستر چه کسانی هستند؟ بدیهی است که افراد بی‌سواد و ناآشنا با فناوری‌های آنلاین از این طریق به دنبال شناسایی خدمات و محصولات درمانی نمی‌گردند. پس مخاطبتان در فضای آنلاین کیست؟ مخاطبان در فضای مجازی کسانی هستند که از نظر سنی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها حضور دارند. به عبارت بهتر، بیشتر این افراد را جوانان و اشخاص تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه در میان آنها هم باز گروهی که نیاز ضروری و اصطلاحا اورژانسی به کسب اطلاعات درباره یک محصول یا خدمت پزشکی دارند بیشتر در این بستر مجازی به دنبال شما خواهند گشت.

البته بنا به محصول یا خدمات پزشکی که ارائه می‌کنید باید به دنبال شناسایی دقیق مشتریان یا مخاطبان بالقوه خود باشید. هر چقدر که بیشتر درباره آنها اطلاعات به دست بیاورید، استراتژی‌ها و گام‌های بعدی‌تان در راستای بازاریابی و برندینگ موفق‌تر خواهد بود. از جمله مواردی که می‌تواند شما را در معرض دید مشتری بالقوه در فضای آنلاین قرار بدهد، توجه به بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. یعنی باید محتوا و حضورتان در فضای مجازی به گونه‌ای باشد که در نتایج جستجوی کاربران ظاهر شوید.

پس سعی کنید اصول تولید محتوا را به شکلی صحیح پیگیری و پیاده‌سازی کنید. اگر بتوانید محتوایی مطلوب در فضای مجازی تولید کنید و آن را به درستی به دست مشتری بالقوه یا به عبارت دیگر مخاطب مناسب خود برسانید، چند-هیچ از رقبا پیشی خواهید گرفت. یادتان باشد که بیشتر افرادی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، از طریق تلفن‌های هوشمند خود به این فضا می‌آیند. پس بهتر است، نسخه وبسایتی که طراحی می‌کنید حتما متناسب با فرمت موبایل باشد.

۲. طرز  استفاده از بازاریابی پزشکی دهان به دهان را می‌دانید؟

 مشتری بالقوه -بازاریابی پزشکی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یا اصطلاحا WOM که در زبان انگلیسی مخفف عبارت word of mouth است، یکی از بهترین روش‌های بازاریابی به شمار می‌رود. اما با وجود ابزارهای جدید فناوری، شکل و ابعاد این سبک از بازاریابی هم ارتقا یافته و تغییراتی پیدا کرده است. منظور از بازارایابی دهان به دهان، نوعی از بازاریابی است که در آن افراد و مشتریان قبلی، اقدام به معرفی و تبلیغ برای برندتان می‌کنند. این مشتریان که از برند و خدمات‌تان راضی بوده‌اند، تجربه مثبت خود را با دیگران در میان می‌گذارند.

مثلا زمانی که شما به دنبال استفاده از خدمات پوست و زیبایی هستید، دوست دارید نظر دوستان و آشنایان خود را در این‌باره جویا شوید و ببینید که در این حوزه، تجربه مثبت و خوشایندی داشته‌اند یا خیر. وقتی که دوستان و آشنایانتان به شما پیشنهاداتی در این زمینه مطرح می‌کنند، به خوبی می‌دانید که پای هیچ استراتژی تبلیغاتی خاصی در میان نیست و واقعا از آنچه می‌گویند، کاملا رضایت داشته‌اند.

حال با تغییر ابعاد فناوری و امکان ارائه نظرات مثبت مشتری بالفعل راضی به مشتری بالقوه می‌توانید سطح بازاریابی پزشکی دهان به دهان را ارتقا بدهید. یعنی از بستر شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین کمک بگیرید و نظر مشتریان راضی را به گوش مشتری بالقوه برسانید.

تغییر شکل بازاریابی دهان به دهان

یکی از راه‌کارهایی که می‌توانید در این میان به کار بگیرید، استفاده از حضور اینفلوئنسرهای فضای مجازی است. اینفلوئنسرها همان افراد شاخص فضاهای مجازی مانند اینستاگرام هستند که مخاطبان متعددی دارند. یکی از مثبت‌ترین نکات درباره آنها، این است که مخاطبانشان، گروهی مشخص و هدف‌گیری شده هستند.

نه اینکه آنها قصد و هدف خاصی در انتخاب مخاطب داشته باشند(که البته در بعضی موارد دارند) اما به طور ناخودآگاه، افراد از طبقات و سلایق مشترک در صفحات این افراد جمع می‌شوند. به همین خاطر شما با مجموعه‌ای از مخاطبان بالقوهٔ درجه یک رو به رو خواهید بود. یعنی کسانی که بدون زحمت و دردسر، در یک اجتماع کنار هم گرد آمده‌اند.

کافی است که خدمات خود را به اینفلوئنسرها ارائه کنید و در صورت جلب نظرشان، از آنها بخواهید که به عنوان نمادی از شکل تازه بازاریابی پزشکی دهان به دهان، شما را به مخاطبان خود معرفی کنند. مخاطب حاضر در اجتماع دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها همان مشتری بالقوه شما خواهد بود و با اعتماد به فرد مذکور (اینفلوئنسر) به سمت برندتان خواهد آمد.

۳. همکاری با متخصصان دیگر را امتحان کرده‌اید؟

مشتری بالقوه - روابط عمومی

برای موفقیت در هر اجتماعی، نیازمند برقراری ارتباطات موثر هستید. داشتن ارتباطات موثر با جامعه پزشکی می‌تواند راه مناسبی برای انتقال مشتری بالقوه به سمت شما باشد. اگر در اجلاس، برنامه‌های روابط عمومی و هر گونه اجتماع تخصصی مفید دیگر شرکت داشته باشید، امکان ایجاد یک شبکه ارتباطی وسیع با پزشکان و مراکز پزشکی-درمانی دیگر برایتان به وجود خواهد آمد. در این صورت، زمانی که بیماران و مراجعین پزشک همکارتان نیاز به استفاده از خدماتی  داشته باشند که مشابه خدمات شماست، شما به آنها معرفی خواهید شد. در واقع، شبکه‌ای ارتباطی میان خود و پزشکان همکارتان تشکیل بدهید تا بستری مناسب برای ارجاع دادن بیماران هم به یکدیگر برایتان به وجود بیاید.

بازاریابی پزشکی هم مانند زمینه‌های دیگر بازاریابی نیاز به امروزی شدن دارد و با کمک ابزارهای دیجیتالی جدید، راه و مسیر مناسبی پیش رویتان قرار خواهد داشت. کافی است، کمی هوشمندی به خرج بدهید و به کمک هنر ارتباطات و استفاده از علم و فنون فناوری، مشتری بالقوه یا همان مراجعین بالقوه خود را پیدا کرده و به سمت خود بکشانید. جلب نظر مشتری بالقوه خود کاری بسیار مهم و دشوار است و تازه بعد از آن وارد فرایند پیچیده و حساس دیگری می‌شوید که باید مشتری را راضی کرده و او را در ارتباط با خود حفظ کنید و نگه دارید. در چنین شرایطی، امکان بدل شدن مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و سپس مشتری وفادار به وجود خواهد آمد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *