,

بازاریابی پزشکی دهان به دهان هنوز بهترین راه حل است؟

بازاریابی پزشکی دهان به دهان

پزشکان و افراد غیرمتخصص معتقدند که بازاریابی پزشکی دهان به دهان بهترین راه برای تبلیغ و بازاریابی است. اما در دنیایی که مخاطبان و مراجعین خدمات درمانی و پزشکی شما با فشار یا لمس یک دکمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقدام به کشف اطلاعات مختلف روی تبلت‌ها و تلفن‌های همراه خود می‌کنند، چنین چیزی کافی است؟ پاسخ این است که بازاریابی پزشکی دهان به دهان هنوز هم بهترین روش تبلیغات و بازاریابی است اما باید پذیرفت که شکل آن در سال‌های اخیر دچار تغییر و تحولاتی شده است و همان‌طور که انتظار دارید، این شیوه از بازاریابی هم به دنیای فناوری‌های تازه پا گذاشته است.

بسترهای تازه برای بازاریابی پزشکی

بازاریابی پزشکی دهان به دهان

پیش‌تر عنوان شد که یکی از بهترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی یا حتی بهترین روش برای بازاریابی، بازاریابی پزشکی دهان به دهان است. یعنی زمانی که یکی از بیماران راضی از خدمات و محصولات‌تان، شما را به دیگران توصیه می‌کند. اثرگذاری این روش بسیار زیاد است اما داستان از این قرار است که دیگر با وجود خدمات و محصولات متنوع و به شدت گسترده و البته جمعیت زیاد افرادی که می توانند مخاطبین هدف‌تان باشند، چنین شکلی از تبلیغات عملا ممکن نیست و احتمالا کارایی سابق را ندارد. این روزها، بسترهای تازه‌ای مانند بانک اطلاعات پزشکی و درمانی در حال شکل‌گیری هستند که مخاطبان و مشتریان شما می‌توانند با ثبت نظرات و پیشنهادات خود در آنها، کار بازاریابی پزشکی دهان به دهان را به شکل و شیوه‌ای جدید عملی کنند.

وجود بستری که در آن تمام اطلاعات مورد نظر درباره خدمات درمانی و پزشکی وجود دارد باعث می‌شود تا مخاطبان، تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب مسیر درمانی خود داشته باشند. به ویژه زمانی که بحث، بحثِ انتخاب در حیطه تخصصی باشد، نیاز به کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره مراکز و پزشکان بیش از پیش مطرح می‌شود.

علاوه بر نیاز به شناسایی پزشکان و مراکز درمانی تخصصی، انتخاب از میان گزینه‌های متعدد هم نیاز به پایگاهی دارد که امکان مقایسه و کسب اطلاعات را فراهم کند. در واقع، زمانی که تصمیم‌گیری برای بیمار دشوار است، وجود چنین سیستمی به رسیدن به هدف درمانی کمک شایانی می‌کند.

اگر چه هنوز چنین سیستمی در ایران به طور حرفه‌ای وجود ندارد اما باید در تعیین استراتژی‌های بازاریابی پزشکی به آن دقت کنید و بدانید که موجی از بازاریابی پزشکی دهان به دهان به زودی نمایان خواهد شد.

آشنایی با بسترهای تازه بازاریابی پزشکی

بازاریابی پزشکی دهان به دهان

در حال حاضر در کشور ما بسترهای تازه بازاریابی پزشکی برای ثبت نظرات بیماران به طور جدی و حرفه‌ای وجود ندارد. اما در چند سال اخیر با توجه به اینکه بسیاری از مراکز درمانی و پزشکی و متخصصان به اهمیت استفاده از فضای آنلاین پی برده‌اند، استفاده از شبکه‌های مجازی و وب‌سایت‌ها و… بسیار بیشتر از گذشته شده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، کامنت‌ها یا همان نظراتی که در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی پزشکان درج می‌شود به مقصد وبسایت‌های مرور نظرات بیماران درباره خدمات پزشکی مختلف کوچ خواهند کرد.

در کشورهای دیگر، وبسایت‌هایی حرفه‌ای وجود دارند که در دسته‌بندی‌های مختلف، پزشکان، مراکز درمانی و خدماتی و… را معرفی کرده و در آنها، بیماران و افرادی که تجربه استفاده از آن محصولات و خدمات را داشته‌اند، شروع به ارائه و نوشتن نظرات خود می‌کنند. چنین بستری همان بازاریابی پزشکی دهان به دهان است که دیگر در پلتفرم‌های آنلاین و امروزی پیگیری می‌شود.

موفقیت برای رسیدن به بازاریابی پزشکی دهان به دهان

برای اینکه بتوانید مخاطبان و مشتریان راضی خود را وادار یا به عبارت بهتر، تشویق به نوشتن نظرات مثبت درباره خود کنید، باید مدام در تیررس نگاه آنها باشید. برای رسیدن به این هدف، لازم است تا برنامه‌هایی طراحی کرده و ارتباط خود را با مخاطبان و بیماران قبلی‌تان حفظ کنید.

برای این کار باید از روش‌های مختلفی مانند یادآوری حضور خود با ایمیل، در صفحات مجازی با تماس گرفتن و دعوت بیمار سابق به یک معاینه رایگان و… استفاده کنید. در واقع به راه‌کارهایی بیاندیشید که شما را در ذهن مشتری قرار می‌دهند و مانع از این می‌شوند که فراموش شوید.

رسیدگی به تمام ابزارهای تحت اختیار برای بازاریابی پزشکی

بازاریابی پزشکی دهان به دهان

یکی دیگر از روش‌های رسیدن به نقطه‌ای مناسب در ذهن مخاطب و استفاده از بازاریابی پزشکی دهان به دهان، بهره‌مندی از تمام ابزارهای تحت اختیار برای برقراری ارتباط با مخاطب است. سعی کنید، پرسنل خود را به درستی آموزش بدهید و تمام نکات و نقاطی که باید درباره اجرای کمپین‌ها و اقدامات بازاریابی در نظر داشته باشند به آنها گوشزد کرده و آموزش بدهید. فقط مدیریت تجربه کارکنان نیست که باید دقیق مورد بررسی قرار گرفته و از آن برای نقش بستن خاطره‌ای خوب و تجربه‌ای مناسب در ذهن مخاطبان و بیماران خود بهره ببرید.

بلکه باید به عناصر و عوامل دیگری مانند شواهد فیزیکی یعنی وسایل و ابزارهای موجود در محیط مجموعه درمانی، خدماتی و… هم توجه کنید و تمام آمیخته بازاریابی شامل: محصول، تبلیغات، توزیع و قیمت‌گذاری را هم به بهترین شکل مدیریت کنید. می‌گویند استناد به آمیخته بازاریابی دیگر قدیمی شده است. در حالی‌که این طور نیست. شما برای موفقیت در هر شیوه و استراتژی از بازاریابی نیاز به رعایت اصولی دارید. در بازاریابی پزشکی دهان به دهان هم تنها زمانی به موفقیت دست پیدا خواهید کرد که اصول اولیه را با ابزارهای جدید به درستی پیگیری کنید.

در آخر

یادتان باشد که بیماران و مراجعین شما هستند که کسب و کارتان را حفظ می‌کنند و به رشد می‌رسانند. پس تا جایی که می‌شود باید برای راضی نگه داشتن آنها تلاش کنید. برای راضی نگه داشتن آنها هم باید به ابعاد رابطه خود با بیماران دقت زیادی داشته باشید. زمانی که افراد به مراکز و مجموعه‌های خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، در بیشتر مواقع در وضعیت روحی خوبی به سر نمی‌برند چون دچار استرس و اضطراب هستند.

پس بهتر است شروع تعامل را از آن نخستین دیدار آغاز کنید و بعد از طریق روش‌های ارتباطی دیگر این ارتباط را در شرایطی بهتر تداوم ببخشید. در این صورت است که سهم بزرگی از ذهن و قلب مشتری یا همان بیماران را به خود اختصاص خواهید داد و باعث می‌شوید تا از طریق بازاریابی دهان به دهان یا به عبارت دیگر تبلیغی که مشتریان برای‌تان انجام می‌دهند به رشد و بالندگی بیشتر برسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *