شاید استفاده از اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پزشکی برای‌تان عجیب باشد. اما واقعیت این است که پلت‌فرم‌های گسترده‌ای برای رسیدن به ارتباطی موثر با مخاطب قابل دسترسی هستند. در گذشته، استفاده از ابزار و پلت فرمی مانند اینستاگرام چندان مورد توجه بازاریابان حرفه‌ای نبود. اما همه چیز در حال تغییر است و تقریبا باید از تمام ظرفیت‌های در دسترس برای رسیدن به مشتریان به درستی بهره برد. اما آیا اینستاگرام واقعا برای رسیدن به مخاطبان، ابزاری مناسب است؟

بسیاری از طرفداران بازاریابی سنتی نسبت به استفاده از اینستاگرام جبهه می‌گیرند و معتقدند که چنین ابزاری، اصلا زمینه و بستری جدی نیست و نباید بودجه و هزینه‌ای را بابت آن پرداخت کرد. زیرا در نهایت از سوی مخاطب جدی گرفته نمی‌شود. آیا با چنین طرز فکری موافق هستید؟

اینستاگرام؛‌ یک از ابزارهای بازاریابی پزشکی خواهد بود؟

ابزارهای بازاریابی پزشکی

اگر هنوز درگیر این پرسش هستید که آیا می‌توان روی اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پزشکی حساب کرد یا خیر، باید به شما بگوییم که کمی از قافله عقب مانده‌اید. واقعیت این است که تعداد زیادی از افراد در سنین مختلف در این بستر در حال فعالیت هستند و تاکنون هم بسیاری از مراکز درمانی و پزشکی از آن برای توسعه ارتباطات خود با مخاطب بهره برده‌اند. نگاهی به این آمارهای جهانی داشته باشید:

  • افراد ۳۴ تا ۴۴ ساله، حدود ۱۵ درصد از کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهند. یعنی حدود ۱۳۱ میلیون نفر هستند.
  • نوجوانان هفت درصد از جمعیت کاربران اینستاگرامی را می‌سازند.
  • ۲۵ تا ۳۴ ساله‌ها هم ۳۲ درصد از اینستاگرام را به خود اختصاص می‌دهند. رقم حضور و مشارکت در اینستاگرام برای ۱۸ تا ۲۵ ساله‌ها هم ۳۲ درصد است.

همان‌طور که می‌بینید، درصد قابل‌توجهی از مشتریان و بیماران‌تان را می‌توانید در فضای اینستاگرام پیدا کنید. برقراری ارتباط با مخاطبان هدف در اینستاگرام، ایده بسیار درخشانی است.

ایجاد اعتبار و ارائه آگاهی به مخاطبان با اینستاگرام مقدور است؟

در فضای مجازی، اطلاعات به شدت گسترده و زیادی درباره هر موضوعی وجود دارد. بیشتر اطلاعات موجود در فضای مجازی قابل استناد نیستند. زیرا نمی‌توان از صحت و سقم آنها مطلع شد. منابع آنها دقیقا مشخص نیست و احتمال دارد که برای رسیدن به اهدافی مانند جذب دنبال‌کننده، تبلیغات و…، دست به نشر یک مطلب بزنند. در نتیجه، استفاده از فضایی مانند اینستاگرام برای شما که متخصص هستید و اطلاعاتی صحیح و مناسب در اختیار دارید، بدل به نقطه قوتی ایده‌آل خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  آموزش سئوی داخلی (قسمت دوم)

با ارائه اطلاعات صحیح و مناسب به مرجعی قابل‌اعتماد برای مخاطبان تبدیل می‌شوید. شما منبعی خواهید بود که مخاطبان برای یافتن پرسش‌های‌شان به آن رجوع می‌کنند و این یعنی شکل‌ گرفتن اعتباری ارزشمند. اعتباری که گام بزرگی در مسیر برندسازی‌تان محسوب می‌شود. اینجاست که می‌توان روی اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پزشکی حساب کرد.

استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی برای شناسایی مخاطب هدف امکان‌پذیر است؟

بازاریابی پزشکی

برای اینکه بتوانید از اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پزشکی استفاده کنید باید مخاطبان بسیار گسترده‌ای داشته باشید. باید بتوانید تعداد زیادی دنبال‌کننده را جذب کنید. از میان تعداد زیادی از دنبال‌کنندگان هم تمامی آنها به مشتریان و بیماران‌تان بدل نخواهند شد. اما درصدی از مخاطبان که شما را دقیق پیگیری می‌کنند و با شما در تعامل هستند به گزینه‌های ایده‌آلی بدل خواهند شد که شرایط ادامه همراهی و همکاری با شما را دارند.

پس می‌توان از اینستاگرام و ابزارهای بازاریابی پزشکی در فضای دیجیتال به عنوان یک بستر مناسب در جهت شناسایی بهتر مخاطبان استفاده کرد. ارائه اطلاعات مناسب و جلب نظر مخاطب بسیار ایده خوبی است. اما این تنها گام اولیه در مسیر حرکت برای شناسایی مشتریان بالقوه به شمار می‌رود.

در گام‌های بعدی باید به استفاده از داده‌هایی بپردازید که از تعامل مخاطبان با حساب خود در اینستاگرام به دست آورده‌اید. رسیدن به پایگاه داده‌ای مناسب از اطلاعات کاربران فعال در صفحه‌تان به شما کمک بزرگی در شناسایی مخاطب هدف خواهد کرد.

با اینستاگرام در برندسازی گامی جدی برداشته می‌شود؟

ابزارهای بازاریابی پزشکی - اینستاگرام

استفاده از اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پزشکی به شما کمک می‌کند تا برندسازی را آسان‌تر و موثرتر پیش ببرید. به کمک فضایی که در آن می‌توان نوشت، ویدئو منتشر کرد، از تصاویر و اینفوگرافیک‌ها بهره برد و ارتباطی زنده و رو در رو با مخاطب داشت، دیگر بهانه‌ای برای نبود امکان برندسازی هم وجود دارد؟ قطعا این‌طور نیست.

بیشتر بخوانید :  طراحی بروشور و خلق ابزاری برای بازاریابی بهتر و فروش بیشتر

به راحتی می‌توانید با حضور در اینستاگرام و استفاده درست و منطقی از آن، برندتان را به مخاطبان معرفی کنید و به طور مستقیم و غیرمستقیم به آنها نشان بدهید که چه مجموعه‌ای هستید، چشم‌انداز و رسالت‌تان چیست و در یک کلام، چه حال و هوایی دارید. مثلا نشان دادن فضای کار، تیمی که با آن همکاری می‌کنید و امکانات و خدمات‌تان به کمک اینستاگرام می‌تواند تصویری ملموس از تعامل با شما را به مخاطب نشان بدهد.

در آخر

اینستاگرام را به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پزشکی انکار نکنید. در دنیای پیچیده و متنوع این روزهای ما، اساسا، انکار کردن به معنای جهل است. زیرا هر موضوع و زمینه‌ای دارای ابعاد به شدت گوناگون و گسترده‌ای است و اگر بخواهیم از زاویه دید محدود خود به مسائل نگاه کنیم، قطعا خیلی از فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. پس بهتر است در زمینه استفاده از ابزارهای بازاریابی پزشکی جدید یا هر چیزی که ظاهرا برای‌مان نامتعارف است، تعصب و مقاومت نداشته باشیم.

فضای مجازی  و بازاریابی دیجیتال در چند سال اخیر، رشد بسیاری کرده است. این فضا به طور جدی از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و با شناخت آن می‌توان به راحتی مخاطبان و مشتریان بالقوه خود را افزایش داد و ارتباطی دقیق‌تر و سازنده‌تر با مخاطب بالفعل در آن ایجاد کرد. البته یادآوری این نکته مهم را فراموش نکنید که قبل از اقدام برای استفاده از هر بستری نیاز به شناخت دقیق آن وجود دارد. پس مراجعه به متخصصان و کارشناسانی که در این زمینه توانایی دارند، مسیری مناسب برای استفاده از ابزارهای بازاریابی پزشکی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *