اهمیت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی در قرن جدید
- ۷ فروردین ۱۳۹۷
- استراتژی, بازاریابی, دیجیتال مارکتینگ
نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف : «دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود».
تقریبا همه کسبوکارها میدانند که در دنیای امروز نمیتوان نسبت به بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ بیتفاوت بود. اما شیوه اجرا و به کارگیری درست و مؤثر دیجیتال مارکتینگ با اکتفا کردن به آن در کلام، زمین تا آسمان فرق میکند.
اولین گام مهم در برنامهریزی برای دیجیتال مارکتینگ این است که بدانید در چه موقعیتی قرار دارید و قرار است به چه نقطه و هدفی برسید. پس در درجه نخست باید طرح کلی و چشمانداز دیجیتال مارکتینگ را برای خود و برندتان مشخص کنید. آنچه بیشتر کسبوکارها را در زمینه بازاریابی دیجیتالی به زمین میزند، فقدان آگاهی درباره مسیر پیشرو است. برای موفقیت در طرحریزی و اجرای برنامه بازاریابی دیجیتالی باید همه اعضای تیم و سازمان به درستی توجیه بشوند و در مسیر لازم گام بردارند.
برای موفقیت در برنامههای دیجیتال مارکتینگ لازم است تا به شاخصهایی همچون شاخص کلیدی عملکرد (KPI) به دقت توجه بشود. تعریف شاخصهای عملکردی صحیح و تلاش برای رسیدن به آنها برای هر کسبوکاری ضروری است. مبحث مهم درباره شاخصهای عملکردی توجه به اثربخشی و ثمربخشی آنها است. به این معنی که اقدامات انجامشده را باید از نظر تأثیرگذاری سنجید و هزینهها و آوردههای آنها را بررسی کرد.
برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی
برنامهریزی استراتژی دیجیتال مارکتینگ مانند برنامهریزی استراتژیهای دیگر بازاریابی هاست. اما چالشی که برنامهریزی و اجرای استراتژی با آن رو به رو است، عدم پذیرش اهمیت و نقش آن از برخی افراد در هر شرکت و کسبوکار است. این عدم پذیرش نیز تا حدودی طبیعی است. کسانیکه از فضای دیجیتال دور هستند و آشنایی کافی با این حوزه ندارند، قادر به یافتن درک دقیقی از اوضاع نیستند. بسیاری از مدیران همچنان رویکردی قدیمی به کار بازاریابی دارند و اختصاص دادن بودجه برای استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را گزاف و بیمورد به شمار میآورند.
کارفرمایان معمولا پرسشی کلیشهای در این زمینه مطرح میکنند و با نقطهنظری تجاری خواهان یافتن پاسخ این پرسش هستند: آیا اقدمات دیجیتال مارکتینگ سریعا خروجی به همراه دارد یا خیر؟ بازگشت سرمایه حاصل از دیجیتال مارکتینگ چقدر خواهد بود؟ پس اگر پیادهسازی و به کارگیری بازاریابی دیجیتالی را برای برندتان می خواهید، باید در شرکتها و سازمانها زبان و ادبیاتی مناسب بیابید و به کمک آن موانع را رد کرده و افراد متعدد را متقاعد کنید.
مشاوره و اجرای دیجیتال مارکتینگ | پالادیوم
موارد مهم و قابل اعتنا در دیجیتال مارکتینگ
در برنامهریزی برای دیجیتال مارکتینگ باید به شاخصها و سنجههایی که مربوط به درآمد هستند نیز توجه کنید. تعدادی از این سنجهها از این قرار هستند:
هزینه جلب مشتری (CAC)
این شاخص که به CPA یا هزینه به ازای جلب هر مشتری نیز معروف است، هزینه لازم برای جلب و جذب هر مشتری را مشخص میکند و در نهایت منجر به دستیابی به نرخ بازگشت سرمایه (ROI) میشود.
درصد بازاریابی و فروش (CAC)
این شاخص معمولا با احتساب هزینههای کلی بازاریابی و فروش تعیین میشود. نکته مهم این است که هزینهها و مخارج مربوط به هر یک از عناوین بازاریابی و فروش به طور جداگانه بررسی بشود. این تفکیک کمک زیادی به کاهش هزینهها میکند.
نرخ ارزش عمر مشتری (CLV) به (CAC)
به کمک این دو شاخص نیز می توان به چشماندازی از بازگشت سرمایه کسبوکارتان دست پیدا کنید. در واقع این شاخص مشتریانی که برای مدتی طولانی با شما همراه خواهند بود را مشخص میکند. منظور مشتریان وفاداری است که طولانیمدت با شما میمانند و حضورشان موجب رشد و رونق درآمدهایتان میشود.
پذیرش این واقعیت که معیارها و سنجههای دیجیتالی میتوانند تکلیف هر ریال در کسبوکار را مشخص کنند، کمی برای مدیران و بازاریابان سنتی دشوار است اما از واقعیت و تغییراتی که فناوری ایجاد نموده، گریزی نیست. در ادامه به دلایلی پرداختهایم که لزوم توجه به بازاریابی دیجیتال برای هر کسبوکاری را بهتر مشخص میکند:
رسیدن به مسیری مشخص و افزایش تمرکز
برای رسیدن به اهداف باید استراتژیهای مناسبی انتخب کنید. برای شناخت و بررسی اینکه در مسیری درست گام برمیدارید یا خیر نیز لازم است که از سنجهها و شاخصهای عینی و دقیق در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.
دستیابی به موقعیتی ارزشمند در فضای آنلاین
واقعیت مهم این است که در دنیای امروز، زندگی ما تا حد زیادی با فضای مجازی و آنلاین گره خورده است. پس استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی، دیگر به تنهایی پاسخگو نیست. اگر خواهان تأثیرگذاری بر مخاطب هستید و میخواهید متمایز و متفاوت عمل کنید باید از فضای آنلاین و در واقع دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. هر کلیک در فضای مجازی میتواند منجر به رشد و رونقی چشمگیر شود. فرض کنید یکی از مشتریانی که از وبسایتتان دیدن کرده، از فضای موجود لذت ببرد و برای نمونه دست به خرید اینترنتی از شما بزند. سپس این مشتری مشتاق، به خریدش ادامه بدهد و علاوه بر خود، مشتریان دیگری را نیز به سمت خرید از شما بکشاند. چنین رابطهای بسیار سودآور است و این اقدامات فکرشده و مدیریت صحیح میتواند کسبوکارتان را از این رو به آن رو کند.
شناخت بهتر مشتریان خود
اندازهگیری و بررسی شاخصهای کیفی و کمی گوناگون، فرصت بسیار مناسبی برای شناخت مشتریان فراهم میکنند. دادههای کیفی و کمی در کنار هم باعث میشوند، اطلاعات استخراجی از اقدامات دیجیتال مارکتینگ صرفا اعداد و ارقامی بیروح نباشند و به کمک آنها خیلی چیزها در مورد مخاطب دستگیرتان شود.
نقاطی از ارتباط و خرید که همراه با مشکل و ناراحتی مشتری بوده است یا لحظات شاد و شگفتزدگی مشتری و… همه و همه اطلاعات فوقالعاده مهمی هستند که به مدد دیجیتال مارکتینگ میتوان به آنها دست یافت و به کمک فناوریهای مناسب میتوان مسیر مشتری را پیگیری کرد و با رفتار او بیشتر آشنا شد. ضمن اینکه تصمیمگیری و دستیابی به دیدگاهی صحیح نیز میسر میشود.
مطلب مرتبط: نقش "رنگ" در بازاریابی و تبلیغات
سادهتر شدن برنامهریزی برای تعیین بودجه
داشتن منابع مالی کافی، بودجهبندی را ساده نمیکند. برای موفقیت باید بدانید که چگونه برنامهریزی کنید و چه ابزارهایی را در دست داشته باشید. مهارتهای لازم برای استفاده از ابزارها نیز مسأله مهم دیگری است. پس با وجود برنامه دیجیتال مارکتینگ، بسیاری از اهداف به شکلی دقیق سر و سامان میگیرند.
ایجاد شرایط برای بهینهسازی متداوم
اندازهگیری شاخصهای تعریفشده در دیجیتال مارکتینگ مسیری برای بهینهسازی ایجاد میکنند و امکان پیشرفت متداوم را در اختیار قرار میدهند. برای دستیابی به اهداف، باید همواره امکان سنجش و بررسی مسیری که تا کنون پیموده شده، وجود داشته باشد.
بررسی و آگاهی دقیق از نرخ بازگشت سرمایه
اگر بتوانید هر اقدام بازاریابی را به کمک بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ دقیقا بسنجید، استراتژی مورد استفاده از نظر سنجش ثمربخشی، بسیار خوب عمل خواهد کرد. یعنی دقیقا متوجه هزینهها، درآمدها و… خواهید بود. ضمن اینکه برنامه دیجیتال مارکتینگ با همه بخشهای کسبوکار و شرکتتان همسویی دارد و در نتیجه آماری دقیق از اوضاع خرد و کلان در اختیارتان قرار خواهد داد. زیرا ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، امکان ارتباط یکپارچه و بررسی و مدیریت فرایندها را در قسمتهای مختلف به خوبی فراهم میکند. به عبارت دیگر، تصویری دقیق از آنچه انجام شده، در حال انجام است و به وقوع خواهد پیوست، در اختیارتان قرار میدهد.
نتیجه گیری:
شاید لازم باشد دوباره این مهم را یادآور شوم که بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ صرفا استفاده از تعدادی عناصر آنلاین آمیخته به بازاریابی نیست. بلکه استفاده و اجرای هوشمندانه از این عوامل در راستای رسیدن به اهداف تعریفشده برند و کسبوکار شما است و لزوم استفاده و بهرهوری از آن در عصر حاضر بر هیچکس پوشیده نیست. اگر دارای کسبوکار هستید یا قصد راهاندازه کار و کارآفرینی دارید، استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را در برنامهریزیهای خود قرار بدهید.
اشتراک گذاری
برچسب ها
Search
دسته بندی ها
تماس با ما
آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵
ایمیل:
U@thepalladium.agency
تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴
همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶
این مطلب چقدر مفید بود؟
از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید
متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 2
نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!
نظرات شما
آژانس تبلیغات و ارتباطات خلاق پالادیوم
We Turn Names into Brands
آدرس: تهران، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۵۵
پالادیوم یک آژانس برندینگ و تبلیغات دیجیتال است. ما با شما از ابتدا شروع می کنیم یعنی از طراحی برند و در ادامه در کنارتان میمانیم تا هر کجا که بازار هدف شما باشد. ما در پالادیوم تلاش میکنیم تا مفهوم طراحی و یکپارچگی در ساختار سازمان شما اجرایی شود: با ایدههای خلاقانه، ابزارهای پیشرفته و مدیریت نوین!