۵ ویژگی تبلیغات چاپی و ۵ مورد از بهترین تبلیغات چاپی جهان

این روزها، با تبلیغات آنلاین ثانیه به ثانیه بمباران می‌شویم. بمبارانی که بعضاً اجازه باز کردن جعبه ایمیل‌مان را از ما می‌گیرد. چون کافی است وارد صندوق پستی (INBOX) شویم و با انبوهی از تبلیغات اینترنتی، پُست‌های تبلیغاتی حمایت‌شده و… روبه‌رو شویم. در چنین آشفته‌بازاری که تقریباً همه، خود را کارشناس تبلیغات و برندینگ می‌دانند و استفاده از بسترهای تبلیغات مجازی را توصیه می‌کنند، باید دست‌به‌کار متفاوتی زد و از همه ظرفیت‌های تبلیغات بهره گرفت.نه‌تنها عمر تبلیغات چاپی به سر نیامده است؛ بلکه گزارشات نشان می‌دهد تبلیغات چاپی به دلایل زیر هنوز هم به قوت خود باقی است کارایی خواهد داشت:

  • اولاً بیشتر مردم دیدن تصاویر و نوشته‌های روی کاغذ را برای مطالعه ترجیح می‌دهند.
  • ثانیاً اکثر خریداران واقعی، به تبلیغات چاپی اعتماد بیشتری دارند تا دیگر نوع تبلیغات.

بنابراین، برای برانگیختن احساسات و ایجاد علاقه در مشتری ، نیاز به یک محتوای چاپی عالی است و این مهم میسر نخواهد شد مگر با استفاده از خلاقیت و مفاهیم موردتوجه.
باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات چاپی تنها زمانی مؤثر خواهد بود که مردم آن را ببینند و به‌گونه‌ای مؤثر توجه مشتری بالقوه را به خود جلب کند. معمولاً برای طراحی تبلیغات چاپی به تیمی از افراد خبره نیاز است.

مزایای تبلیغات چاپی به شدت گسترده است و در پروسه‌ی طراحی و ساخت برند، ارتباط با مخاطب و ایجاد اعتماد، نقش مهمی ایفا می‌کند. اما نمی توان تاثیر دیگر تبلیغات را انکار کرد و فقط به استفاده از تبلیغات چاپی بسنده کرد؛ پیشنهاد ما استفاده از تمام ظرفیت‌های در دسترس برای تبلیغات است.

جایگاه تبلیغات چاپی در دنیای امروز کجاست؟

تبلیغات چاپی - دنیای امروز

کافی است نگاهی به آمار و ارقام تبلیغات چاپی در کشورهای مدرن بیاندازیم تا متوجه شویم این شکل از تبلیغات هنوز مصرانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. مثلا، در کشور استرالیا صنعت تبلیغات چاپی، صنعتی ۷.۵ میلیارد دلاری است. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ای که علاقه به کتاب و خواندن، هنوز طعمه دنیای دیجیتال نشده‌ است، بسیاری از مردم از دریافت تبلیغات چاپی هم لذت می‌برند. واقعیت این است که برای اثرگذاری تبلیغات باید به آمیخته بازاریابی توجه ویژه‌ای داشت. حذف هیچ‌یک از رسانه‌ها یا ابزارهای تبلیغاتی کار درستی نخواهدبود.

در هرکدام از مرحله های چرخه عمر محصول، چگونه تبلیغات و بازاریابی کنیم؟

تنها چیزی که باید به آن توجه داشت، مدیریت و میزان کردن هر رسانه و ابزار متناسب با شرایط محصول، چرخه محصول، نوع محصول و جایگاه آن است. پس حذف آیتم‌هایی مانند طراحی و چاپ کاتالوگ ، طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی و دیگر تبلیغات چاپی ایده خوبی نیست. بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اثرگذاری متون و اطلاعاتی که از طریق کاغذ و کتاب واقعی به افراد منتقل می‌شود خیلی بیشتر از همتایان دیجیتالی خود است. بنابراین بهتر است در برنامه‌ریزی تبلیغاتی خود، همواره جایگاهی را به تبلیغات چاپی اختصاص دهید.

میان تبلیغات چاپی و دیجیتالی پیوند برقرار کنید

تبلیغات چاپی - دیجیتال

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، تبلیغات چاپی اثرگذاری زیادی روی مخاطب دارند و باعث می‌شوند که اطلاعات دریافتی به شکل عمیق‌تری در ذهن و جان‌شان بنشیند. به همین خاطر نباید اهمیت تبلیغات دیجیتالی را به بهانه وجود انواع رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتالی دست‌کم گرفت. درواقع، با ایجاد پیوندی دقیق و عمیق میان تبلیغات دیجیتالی و چاپی باید میزان بهره‌وری کمپین‌های تبلیغاتی خود را به بیشترین حد ممکن برسانید.

نمونه‌ای از این پیوندها، ارجاع مخاطب از طریق تبلیغات چاپی، بروشورها و… به فضای مجازی است. مثلاً زمانی که شما روی بروشورهای خود، نشانی صفحات مجازی‌تان را قرار می‌دهید یا در برگه‌های تبلیغاتی که به دست مخاطب می‌دهید، به او وجود جشنواره‌ای جذاب را اطلاع می‌دهید که با مراجعه به صفحه اینستاگرام‌تان امکان‌پذیر است، درواقع نوعی پیوند میان تبلیغات چاپی و دیجیتالی ایجاد کرده‌اید. استفاده از کدهای QR روی تبلیغات به شکل چاپی هم می‌تواند موجب پیوند میان این دو بستر تبلیغاتی باشد. برای مثال، اسکن کد QR در موبایل یا رایانه باعث ورود مشتری به صفحه‌ خرید یا … بشود. نباید فراموش کنید که در کمپین تبلیغاتی شما باید انواع ابزارها، رسانه‌ها و ارتباطات مختلف با مخاطب وجود داشته باشد. تبلیغات چاپی به‌عنوان عناصری فیزیکی به شما کمک می‌کنند تا ارتباطی گرم‌تر و واقعی‌تر با مخاطب برقرار کنید.

نکته مهم دیگری که باید حتماً درزمینهٔ استمرار استفاده از تبلیغات چاپی به خاطر داشته باشید، عدم دسترسی بخشی از مخاطبان و مشتریان مانند کهن‌سالان به دستگاه‌های دیجیتالی است. به همین دلیل نباید با کنار گذاشتن تبلیغات چاپی بخشی از مخاطبان خود را از دست بدهید. برخی از محصولات و صنایع به دلیل ماهیت ذاتی‌شان نیاز به داشتن بروشورها و تبلیغات چاپی دارند. مثلاً در صنایع B2B ارائه طراحی کاتالوگ صنعتی می‌تواند در برقراری ارتباط میان بازیگران آن صنعت خاص نقش بسیار مهمی ایفا کند.

ویژگی‌های تبلیغات چاپی مؤثر:

۱)طراحی بصری:

ابتدا باید ظاهر تبلیغات چاپی خود را مانند طرح، رنگ، سایز و… در نظر بگیرید. باید هویت بصری در همه تبلیغات یکسان باشد. به این معنا که تبلیغ باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب در ثانیه‌های ابتدایی مشاهده آن، از نوع رنگ و چیدمان تبلیغ، اسم برند شما را به خاطر بیاورد و بتواند تبلیغات شما را در قالب‌های مختلف تشخیص دهد.
همچنین طراحی بصری باید توجه مخاطب را به خود جلب کند و با پیامی که سعی در رساندن آن دارید مرتبط باشد.
توجه به این نکته ضروری است؛ با توجه به این که در بسیاری از موارد تنها چیزی که مخاطب به‌صورت گذرا آن را مطالعه می‌کند تیتر مطلب است پس تیتر، باید تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مخاطب دهد.

۲)مفهوم با ارزش:

تبلیغات باید مفهومی با ارزش در تصویر یا در تیتر و عنوان تبلیغ داشته باشد تا پیام شما تأکید و توجه مخاطب را به خود جلب کند.

۳)محتوا:

  • محتوایتان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کوتاه و درعین‌حال گویای همه مطالب و اطلاعات اصلی درمورد برند و محصول باشد.
  • همچنین تیتر را ترغیب‌کننده، گویا و خوانا قرار دهید.
  • در ابتدا یا انتهای متن خود مشخصاً از مخاطب آنچه را که مدنظرتان است درخواست کنید. مثل جمله: همین حالا با ما تماس بگیرید و از شرایط خرید فلان محصول اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • و در نهایت جزئیات مربوط به محل کسب اطلاعات بیشتر مانند شماره تماس و…، موقعیت مکانی دقیق شرکت و همچنین آدرس وب‌سایت، را ذکر کنید.

۴)ترکیب‌بندی:

  •  ترکیب‌بندی عناصر در صفحه بسیار مهم است. این‌که تیتر در کجا باشد؟ رنگ و سایز آن چگونه باشد و از کدام فونت برای نوشته‌ها استفاده شود باید مناسب تبلیغات شما باشد.
  • اگر تبلیغ شما یک صفحه ای است، باید دقت بیشتری به خرج دهید تا عنوان شما به خوبی در دیدرس مخاطب قرار داشته باشد. اگر از تصویر استفاده می‌کنید، وضوح آن را بررسی کنید. یک تصویر باکیفیت وجه‌ی خوبی برای برند خواهد داشت.

۵)مشورت با تخصص:

و در آخر درمورد تبلیغ موردنظرتان حتماً از یک کارشناس تبلیغات مشاوره و راهنمایی بگیرید تا تبلیغ بی‌نقص و کارآمد داشته باشید.

تبلیغات چاپی به برندینگ کمک می‌کند:

تبلیغات چاپی به برند اعتبار بیشتری می‌دهند. زیرا از طریق آن‌ها، مخاطب با اشیایی فیزیکی روبه‌رو می‌شود که برای تولید آن‌وقت و انرژی صرف شده است و همه این‌ها در ناخودآگاه مخاطب بیشتر از تبلیغاتی که به‌صورت آنی روی صفحه رایانه و تلفن همراه ظاهر می‌شوند، اثر دارد. نکته مهم دیگری درباره تبلیغات دیجیتالی وجود دارد که باعث می‌شود، مخاطب در بیشتر موارد اعتماد بیشتری به این شکل از تبلیغات مبذول داشته باشد: بسیاری از کاربران احساس می‌کنند با کلیک کردن بر پیام‌های تبلیغاتی دیجیتالی به دستگاه‌های خود ویروس هم وارد می‌کنند.

این بدبینی در بسیاری از موارد بی‌راه هم نیست. بدیهی است که تبلیغات چاپی چنین معضلاتی ندارد و اعتماد ۱۰۰ درصدی مخاطبان را جلب می‌کنند. ارتباط فیزیکی با یک محصول، تأثیرگذاری آن را در ذهن مخاطب بسیار بیشتر می‌کند. گستردگی بیش‌ازحد فضای مجازی باعث شده است که پیدا کردن شما در فضای اینترنت نیاز به تلاشی دوچندان پیدا کند. اگرچه فضای دیجیتال هم مزایای بسیار خود را دارند و وجودشان ضروری است ولی از آشفتگی موجود در آن می‌توان یک بر هیچ به نفع تبلیغات چاپی که در حال کمرنگ شدن هستند، بهره برد.

چند نمونه تبلیغات چاپی حیرت‌انگیز:

شاید اکثر تبلیغات چاپی، زیبا و خلاقانه نباشند اما هنوز هم هستند متخصصانی که تبلیغات چاپی باارزشی طراحی و تولید می‌کنند.
همان‌طور که گفته شد تبلیغات چاپی خلاق، دارای طنزهای زیرکانه یا مفهوم هوشمندانه‌ای هستند که ما را به تفکر درباره خودشان وادار می‌کنند. این نوع تبلیغات به شعور مخاطب احترام می‌گذارد و به‌گونه‌ای است که در عین سادگی، مخاطب، مفهوم پنهان تبلیغ را پیدا کند.
در زیر چند نمونه تبلیغ خلاق را باهم مرور می‌کنیم. همه نمونه‌های تبلیغاتی فقط با هدف تبلیغات طراحی نشده‌اند. بلکه برخی از آن‌ها به یک نکته در واقعیت اشاره می‌کند. بنابراین با دقت آن‌ها تماشا کرده و به خودتان درباره مفهوم پنهان عکس‌ها فرصت فکر کردن بدهید.

۱)عینک طبی

با شعار: وضوح بیشتر

تبلیغات چاپی

۲)کرم از بین برنده چین و چروک مردانه

با شعار: به دلیل این که زندگی چین و چروک ایجاد می کند.

تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی

۳)شکلات بدون قند

در وحله اول نگاه به تصویر شاید این فکر به ذهن خطور کند که این شکلات آنقدر بدمزه است که حتی مورچه ها هم از آن اجتناب می کنند اما در اصل این تصویر مفهوم بدون قند بودن شکلات را به طوری که حتی شامه مورچه ها هم نمی تواند آن را حس کند، می رساند.

تبلیغات چاپی

۴)پارکینگ دقیق و جادار

تبلیغات چاپی

۵)اینترنت رایگان(wi-fi) در مکدونالد

تبلیغات چاپی

 

سخن پایانی

تبلیغات چاپی - مزایا

آنچه که به‌شدت باید موردتوجه قرار داده بشود، این است که فرقی نمی‌کند که کدام پلتفرم تبلیغاتی را برگزیده‌اید. درهرحال، تا خلاقیت، کیفیت و انسجام میان عناصر تبلیغاتی‌تان وجود نداشته باشد، شما قادر به جلب و جذب مخاطب نخواهید بود. تبلیغات چاپی باید آن‌قدر درست و استراتژیک طراحی‌شده باشند که پس‌ از اینکه مخاطب آن‌ها را دریافت کرد سریعاً راهی سطل زباله نشوند. درواقع ایجاد ارتباطی اثربخش با مخاطب باید در طراحی، رنگ، محتوا، تصاویر و… رعایت بشود. برای تبلیغات دیجیتالی هم‌، داستان از همین قرار است.

نباید فکر کنید که صرفاً حضور در شبکه‌های اجتماعی یا سایر بخش‌های اینترنت کار تبلیغات شما در بخش دیجیتال به پایان می‌رسد. خلاقیت و کیفیت دو امر بسیار مهم برای اجرای بخش‌های مختلف کمپین تبلیغاتی شما هستند. تبلیغات خوب به معنای تبلیغاتی است که بیشترین اثربخشی و ثمربخشی را برای برند به همراه می‌آورند. پس، از اهمیت تلفیق تبلیغات دیجیتالی و چاپی در صنایع و برندهای مختلف غافل نشوید.

همچنین بخوانید:
بازاریابی درونگرا و ۸ اصل مهم استراتژی آن
امتیاز
5/5

اشتراک گذاری

تماس با ما

آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵

ایمیل:
U@thepalladium.agency

تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴

همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید

متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 2

نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!

نظرات شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *