, ,

تولید محتوا و روابط عمومی دو روی یک سکه هستند؟

به نظر شما میان فعالیت‌های روابط عمومی و تولید محتوا رابطه‌ای وجود دارد؟ تلفیق این دو نقشی در بهبود فعالیت‌های بازاریابی خواهد داشت؟ واقعیت این است که طبیعت روابط عمومی و بازاریابی محتوا به هم خیلی شباهت دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که روابط عمومی و بازاریابی محتوا ۲ روی یک سکه هستند. برخی فکر می‌کردند که با توسعه فضای مجازی، اهمیت روابط عمومی در محاق فرو خواهد رفت. در حالی که اوضاع این طور پیش نرفت. نه تنها روابط عمومی در سایه فناوری‌های جدید قرار نگرفت، بلکه وارد مرحله جدیدی از اقدامات هم شد و رویکردهای تازه‌ای به آن راه یافت. در این نوشتار می‌خواهیم به اهمیت تولید محتوای ارزشمند و تلفیق آن با فعالیت‌های روابط عمومی اشاره کنیم.

چرا باید تولید محتوا و روابط عمومی را با هم تلفیق کنید؟

تولید محتوا - روابط عمومی

هدف بازاریابی محتوا و فعالیت‌های مختلف روابط عمومی با هم مشترک است. بنابراین به کمک ایجاد رویکردی تلفیقی هر یک از این وزنه‌ها می توانند، قوی‌تر و اثرگذارتر عمل کنند. فرقی نمی‌کند که شما مسئول روابط عمومی سازمان خود هستید یا در بخش تولید محتوا فعالیت می‌کنید. در هر صورت برای اینکه به بهره‌وری سیستم کمک نمایید، لازم است تا از آخرین روندها و توسعه‌های صنعتی که در آن مشغول هستید، باخبر باشید.

همکاری و همراهی روابط عمومی با تولید محتوا می‌تواند منجر به ایجاد هسته‌ای مرکزی برای تبادل ایده میان تیم‌های تخصصی بشود. روابط عمومی به تیم محتوا کمک می‌کند تا از آخرین روندهای جاری در صنعت مطلع بشود و در مقابل، تیم تولید محتوا نیز به روابط عمومی کمک می‌کند تا مخاطبان هدف را بیشتر و بهتر بشناسند.

تولید داده‌ها و محتوای مختلف به طور روزانه به رقمی غول‌آسا می‌رسد. به همین خاطر در چنین شرایطی، امکان اینکه محتوای شما دقیقا به گوش مخاطب هدف برسد بسیار اندک خواهد بود. در همین نقطه است که لزوم ورود روابط عمومی به میان می‌آید و در این آشفته‌بازار اطلاعاتی، روابط عمومی به شما کمک خواهد کرد تا محتوای ارزشمند خود را از طریق کانال‌هایی معتبر منتشر کنید. این کانال‌ها می‌توانند وبسایت، وبلاگ و … باشند. ضمن اینکه همراهی و تعامل روابط عمومی با تیم محتوا به یکپارچه شدن پیامی منجر خواهد شد که مخاطب هدف از کانال‌های مختلف ارتباطی با برند دریافت می‌کند.

تلفیق روابط عمومی و بازاریابی محتوا منجر به اعتمادسازی می‌شود

در اقدامات روابط عمومی، برقراری ارتباط با بازیگران اثرگذار این عرصه از اهمیت زیادی برخوردار است. نویسندگان، اینفلوئنسرها، روزنامه‌نگاران، بلاگرها و… از جمله کسانی هستند که ارتباط مثبت با آنها در فرایند اقدامات روابط عمومی بسیار ضروری است. با تولید محتوایی درخور و ارزشمند به سادگی می‌توانید پلی ارتباطی با افراد و گروه‌های مذکور ایجاد کنید و با جلب اعتماد آنها، میل و رغبت‌شان را نسبت به انتشار محتوای شما و گسترش روابط با خود افزایش بدهید.

بهبود تلاش‌های سئو چگونه میسر می‌شود؟

تولید محتوا - سئو

بیشتر نشریات از طریق فضای اینترنت منتشر می‌شوند و می‌توانند ابزای مناسب برای بهبود بهینه‌سازی جستجوی نتایج باشند. در بیشتر مواقع، نیروهای روابط عمومی، دانش کافی در زمینه سئو ندارند. به همین خاطر نمی‌توانند به خوبی از فرصتی که نشریات در اختیارشان قرار می‌دهند، بهره ببرند. اما اگر میان تیم محتوا و روابط عمومی، همکاری‌های صورت بگیرد، این دو تیم با کار کردن روی کلمات کلیدی مناسب می‌توانند تغییرات شگفت‌انگیزی در سطح فضای مجازی ایجاد کنند.

چگونه می‌توان محتوا و روابط عمومی را با هم ترکیب کرد؟

بنا به منابعی که هر کسب‌وکار در اختیار دارد و البته با توجه به ساختار آن، شیوه تلفیق فعالیت‌ها و اقدامات روابط عمومی با تلاش‌ها در تولید محتوا متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، نخستین گام شناسایی نقاط قوت اعضای هر تیم است. اهداف هر دوی این تیم‌ها با هم مشترک است ولی راه رسیدن هر یک به هدف متفاوت است.

به همین خاطر لازم است تا در وهله اول، نقاط قوت هر تیم کاملا مشخص بشود. احتمالا تیم روابط عمومی با اقدامات محتوا نظیر سئو آشنایی ندارد و تیم محتوا هم با موضوعات روابط عمومی بیگانه است. پس باید این دو تیم با هم آشنا بشوند و هر یک با استفاده از توانمندی‌های خود دیگری را یاری کند. مثلا یکی از وظایف تیم محتوا برقراری ارتباط میان مخاطب و موضوعی مشخص است.

خب، تیم محتوا چگونه می‌تواند از پیدا کردن مشتری و مخاطب هدف مطمئن بشود؟ به عبارت دیگر تیم محتوا که وظیفه تولید محتوا و اطلاعات درست را دارد، قادر به فعالیت در بخشی دیگر و یافتن مشتریان هدف به شکل تخصصی نیز در کنار کار خود نیست. در اینجا حضور تیم روابط عمومی برای معرفی مخاطبان هدف به طور دقیق مفید واقع خواهد شد و در یک فرایند تیمی حساب‌شده، دستاوردهای مناسب برای سازمان و برند شکل می‌گیرد.

برنامه‌ریزی کمپین‌های مشترک، ایده خوبی است

تولید محتوا - کمپین

وقتی دو تیم به صورت مجزا فعالیت می‌کنند، ایده‌ها و داستان‌های متفاوتی را پیگیری خواهند کرد. اما همکاری آنها در کنار هم باعث شکل گرفتن نوعی تشریک مساعی خواهد شد و اهداف به شکل واگرا برنامه‌ریزی نمی‌شوند. باید به یاد داشته باشید که فعالیت‌های تیم روابط عمومی به شکل آفلاین یا آنلاین در جهت بهبود ارتباطات و ایجاد رابطه با مخاطبان مخصوص و مهم در کسب و کارتان است. اما به مواردی نظیر: سخنرانی و برگزاری رویدادها و ایجاد رابطه با خبرنگاران و… محدود نمی‌شود.

این روزها، فعالیت‌های روابط عمومی گسترش پیدا کرده است و وارد زمینه‌هایی مانند: یافتن مشتریان بالقوه بیشتر از طریق تحلیل داده‌های فضای مجازی، بالا بردن ترافیک وبسایت، ایجاد امکان شکل‌گیری گفتگو با مشتریان و نهایتا دست پیدا کردن به مشتریان وفادار، شده است.

برای برنامه‌ریزی کمپین‌های مشترک میان تیم روابط عمومی و تولید محتوا باید، نقاط قوت هر یک را شناخت و شروع به برشماری و برنامه‌ریزی برای اجرای اقدانات مفید هر دسته کرد. اگر بخواهیم نمونه‌ای از فعالیت‌های مفید تیم محتوا را نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

·        تولید کتاب الکترونیکی:

شما می‌توانید با تولید محتوایی ارزشمند و یکپارچه در قالب کتاب‌های الکترونیکی خود را به عنوان مرجعی قابل اعتماد و معتبر برای مشتریان معرفی کنید. وقتی مطالب ارزشمندی که تولید کرده‌اید به صورت واحدی یکپارچه ارائه می‌شود، مخاطبان به شما استناد خواهند کرد و شما را در دسته منابعی قرار می‌دهند که برای پاسخ دادن به پرسش‌های‌شان در دسترس است.

      رسیدگی به شبکه‌های اجتماعی:

تولید محتوا - ارتباط با روابط عمومی

شبکه‌های اجتماعی، عضوی جدایی‌ناپذیر در زندگی ما هستند. به همین خاطر برای برقراری ارتباط با مشتریان به خوبی می‌توانید از آنها بهره ببرید. یادتان باشد در بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی، اصل جامعیت را رعایت کرده و علاوه بر اینکه محتوایی مشابه در هر شبکه ارائه می‌کنید، فضا و قواعد هر پلتفرم را نیز در نظر بگیرید. استفاده از لینکدین، توئیتر، فیسبوک و…، زمانی مفید و منطقی خواهد بود که همه آنها در کنار هم فعالانه و با سطحی یکسان فعالیت کنند.

  •       دسترسی به مخاطبان هدف از طریق ارسال وبینارهای ایمیلی، سنجش فاکتورهای دخیل در افزایش بازدید و ترافیک وبسایت، سنجش اثربخشی برگزاری کمپین‌ها و … نیز می‌تواند از جمله فعالیت‌های مفید تیم محتوا باشد که در کنار کمک‌های تیم روابط عمومی به نتیجه می‌رسد.

از جمله اقدامات مناسب تیم روابط عمومی در برگزاری کمپین‌ها مختلف نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •      برقراری و گسترش ارتباطات با اصحاب رسانه، بلاگرها، تحلیل روابط، مدیریت بحران‌ها و … .

تلاش‌های روابط عمومی به تولیدکنندگان محتوا یادآوری می‌کند که تمرکز خود را معطوف به مخاطبان کنند. این یادآوری از طریق شناخت مخاطبان، شناخت داستان‌های مورد علاقه آنها، اطلاع‌رسانی درباره روندهای تازه بازار و … صورت می‌گیرد. نتیجه همکاری این دو تیم منجر به آگاهی بیشتر مخاطبان از برند، آگاه‌تر کردن مخاطبان، کسب موقعیت بهتر در بازار و دست‌یابی به مشتریان وفادار می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *