۱۸ قانون طلایی برای طراحی بروشور و خلق ابزاری برای بازاریابی بهتر و فروش بیشتر

طراحی بروشور یک نوع از تبلیغات و بازاریابی به شمار می‌رود که اگر به‌درستی از آن استفاده شود می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. برای همه ما پیش‌آمده که بروشورهای مختلفی را با خود به خانه بیاوریم اما آیا ما تمام آن‌ها را نگه داشتیم یا از پیشنهادات همه آن‌ها استفاده کردیم؟
بسیاری از کسب‌وکارها برای بازاریابی بهتر دست به طراحی بروشور می‌زنند تا به این وسیله محصول‌شان را تبلیغ و معرف کنند اما واقعیت این است که همه آن‌ها در یک ویژگی باهم اشتراک و تفاهم دارند و آن‌هم چیزی نیست جز: خسته‌کننده بودن. برخی از این بروشورها پر از اطلاعات رنگارنگی هستند به‌طوری‌که گویی طراح فکر کرده است در حال نوشتن رمان «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» جناب پروست است. برخی هم آن‌قدر ساده و ابتدایی هستند که رغبتی به ورق زدن و بررسی آن‌ها وجود ندارد. همه این رویکردها در طراحی بروشور اشتباه است. بروشورها یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی و تبلیغات چاپی هستند پس حیف است که با سهل‌انگاری و ناآگاهی در مورد آن‌ها غفلت کنید. در ادامه به تعدادی راهکار خوب برای طراحی بروشورهای جذاب و کاربردی پرداخته‌شده است:

۱. ساده فکر کنید

طراحی بروشور - سادگی

سادگی به معنای خسته‌کننده بودن نیست. این موضوع را فراموش نکنید. سادگی می‌تواند اثرگذاری محتوا را به شدت افزایش بدهد. برای اینکه بروشور مورد توجه مخاطب قرار بگیرد، لزومی به استفاده از تایپوگرافی‌های عجیب‌وغریب یا استفاده از رنگ‌های مختلف در پس‌زمینه بروشور نیست. با در نظر گرفتن اهمیت و نقش رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات بروشوری ساده و مدرن خلق کنید.

۲. مخاطب را غافل‌گیر کنید

طراحی بروشور - غافل گیری

سعی کنید در جلد داخلی بروشور از تصاویر یا ساختاری جالب‌توجه و غافل‌گیر کننده بهره بگیرید. یکه خوردن مثبت مخاطب در باز کردن صفحه دوم بروشور باعث افزایش شانس دیده شدن سایر صفحات را می‌دهد. برای مخاطب خود نکته‌ای جالب در آستین داشته باشید تا برای دنبال کردن سایر صفحات، رغبت بیشتری پیدا کند. بعضی از بروشورها آن‌قدر جالب هستند که مخاطبان آن‌ها را مدت‌ها نگه می‌دارند چون واقع حیف است که چیزی خلاقانه خیلی زود راهی سطل زباله بشود. اگر به دنبال پرورش خلاقیت در طراحی بروشور هستید، احتمالاً مقاله ۷ توصیه خلاقانه برای طراحی بروشور برایتان جالب خواهد بود.

۳. محتوا را دنباله‌دار طراحی کنید

طراحی بروشور - دنباله دار

لازم نیست برای طراحی بروشور فقط از یک روش کلیشه‌ای بهره ببرید. مثلاً در هر صفحه، مطالبی را قرار بدهید. برای نمایش مطالب و محتویات بروشور، خلاق باشید. مثلاً می‌توانید مطالب را جوری روی صفحات منتشر کنید که با باز کردن تمام بروشور و نگاهی کلی، امکان خواندن مطلب برای مخاطب مقدور بشود. به عبارت بهتر، خواننده تنها زمانی می‌تواند متوجه محتوای کلی یا دیدن شکل موجود روی صفحات بروشور بشود که آن را باز کند و به طور کلان و کلی به صفحات نگاهی داشته باشد.

۴. در اضافه کردن محصولات جانبی به بروشور خلاق باشید

طراحی بروشور - خلاقیت

اگر قرار است، محصولی جانبی مثلاً سی‌دی معرفی محصولات یا … را به بروشور اضافه کنید، کمی خلاق باشید و به گذاشتن سی‌دی در صفحه آخر بروشور بسنده نکنید. طراحی خاصی برای قرار دادن سی‌دی در نظر بگیرید و اجازه بدهید که هر یک از اقدامات‌تان در مسیر بازاریابی و تبلیغات توأم با ارزش‌افزوده برای مشتریان و مخاطبان باشد. ارزش افزوده‌ای که در اینجا همان جذابیت و خوشحال کردن مخاطب با غافل‌گیر کردن او است و می‌تواند در علاقه‌مندسازی مخاطبان نقش بسیار مهمی ایفا کند.

۵. در خلق فُرم کلی نوآوری به خرج بدهید

سادگی به خلاقیت در فُرم منافاتی ندارد. پس می‌توانید به فرم و شکلی ساده اما متفاوت در طراحی بروشور هم دست پیدا کنید. همه بروشورها دارای ابعاد مستطیلی هستند، جنس مشابهی دارند و تمایز چندانی با هم‌تایان‌شان احساس نمی‌شود. اما شما می‌توانید از شکل‌های هندسی خاص یا طراحی متفاوتی برای باز و بسته شدن بروشور بهره بگیرید.

۶.رسومات قدیمی در طراحی بروشور را کنار بگذارید

شکستن قوانین و نگاهی نو به طراحی بروشور، خود، یک خلاقیت بزرگ است. ساختارهای مسطح را کنار بگذارید و از روش‌های تا کردن جدیدی که به ذهنتان می‌آید استقبال کنید. شاید در ابتدا طراحی چنین اثری سخت به نظر برسد اما کافی است اصطلاحاً دست‌به‌قلم شوید آنگاه ایده‌های تازه پشت سر هم خواهند آمد و طرح شما را تکمیل‌تر و جذاب‌تر خواهند کرد.

طراحی بروشورطراحی بروشور

۷. توجه به معنای شکل‌های هندسی را فراموش نکنید

طراحی و هندسه بسیار ظریف و دقیق هستند و در پیوند با روانشناسی گاهی معانی بسیار متفاوتی را به اذهان مخاطبان متبادر می‌کنند. مثلاً برخی از اشکال هندسی از میزان دوستانه بودن تصویر می‌کاهند. در طراحی بروشور باید به این نکته دقت کنید. کاری که درزمینهٔ طراحی بروشور می‌توانید انجام بدهید، انتخاب لبه‌های گرد برای شکل مستطیلی صفحات بروشورتان است. این گرد بودن علاوه بر اینکه استفاده و ورق زدن بروشور را ساده‌تر می‌سازد از نظر معنایی هم حالت دوستانه‌تری در ناخودآگاه ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. به‌هرحال واضح است که خطوط منحنی آرامش و نرمی بیشتری نسبت به خطوط تیز و شکسته دارند.

طراحی بروشور - هندسه

۸. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

از اهمیت تصاویر با کیفیت بالا غافل نشوید. تصاویر با کیفیت بالا باعث می‌شود مخاطب متوجه زمانی که برای تهیه بروشور صرف کرده‌اید بشود. همچنین باعث خواهد شد او به برند و نام شما بهتر اعتماد کند. درواقع وضوح تصاویر نمایانگر جزئیات بیشتر محصول شماست و همین امر باعث ایجاد اعتماد خواهد شد. کیفیت تصاویر بروشور در دو زمان باید بررسی شود:

  • اول زمانی است که در حال طراحی بروشور در سیستم هستید. تن رنگ و چگونگی قرار گرفتن رنگ‌ها در کنار یکدیگر مهم خواهد بود. اگر از رنگ‌های متنوعی در بروشور استفاده کرده‌اید می‌توانید درنهایت یک رنگ بسیار شفاف مانند زردی که شاید با دقت زیاد بتوان متوجه آن شد، بر روی کل بروشور بکشید حتی حاشیه‌ها. این کار باعث خواهد شد تمام عناصر داخل بروشور یکپارچه به نظر برسند.
  • دوم، زمان چاپ بروشور است. بعد از آن‌که تصاویر مناسب و با کیفیت بالا را انتخاب کرده و طراحی بروشور را به اتمام رساندید باید این نکته را در نظر داشته باشید که از کیفیت بالای چاپ نیز مطمئن شوید. گاهی کیفیت پایین تصاویر بروشور ناشی از چاپ آن است.

۹. به انتخاب مواد سازنده بروشور توجه داشته باشید

طراحی بروشور - محیط زیست

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در طراحی بروشور در نظر داشته باشید، انتخاب مواد سازنده مناسب است. مثلاً اگر برای محصولی که دوستدار محیط ‌زیست است، اقدام به تولید بروشور کرده‌اید باید ماده‌ای زیست‌تخریب‌پذیر و قابل بازیافت انتخاب کنید. یادتان باشد که جامع‌نگری و یکپارچگی اهداف برندسازی خیلی مهم است. پس کوچک‌ترین عناصری که در بازاریابی و تبلیغات دخیل هستند نیز باید هدفمند طراحی بشوند.

۱۰. از بافت به عنوان یک عنصر گرافیکی استفاده کنید

در بعضی از موارد عکس نمی‌تواند گویای تمام مواردی باشد که در ذهن شماست بنابراین می‌توان تنها از رنگ‌ها استفاده کرد و مفاهیم را به‌خوبی رساند. به‌عنوان‌مثال یک شرکت رنگ‌سازی توانست با استفاده از تضاد رنگی و یک‌دست در طراحی بروشور بسیار موفق عمل کند. درواقع تضاد بین نقاط تیره و روشن در یک صفحه، باعث می‌شود مخاطب صفحه را به‌صورت سه‌بُعدی ببیند. اگرچه این امر یک خطای دیداری است اما به نحو احسن از آن استفاده‌شده است.

طراحی بروشور

۱۱. از طنز استفاده مؤثر کنید

طنز و به‌کارگیری آن در تبلیغات یکی از روش‌هایی است که معمولاً برای تمام محصولات و برندها، نتایج مثبتی به همراه دارد. البته راضی کردن مخاطب از این نقطه‌نظر به هنر و خلاقیت بسیار زیادی نیاز دارد. سعی کنید از طنز مثبتی که از ایجاد سؤتفاهم‌ها دور است در طراحی بروشورهای خود بهره ببرید. در این صورت قطعاً نتایج درخشانی نصیب‌تان خواهد شد.

طراحی بروشور - طنز

۱۲. بروشورهای کوچک طراحی کنید

همیشه نیاز به طراحی بروشورهای بزرگ نیست. اگر بتوانید مطالب را به‌صورت خلاصه و کاملاً گویا در یک بروشور کوچک جای دهید احتمال این که افراد آن را مطالعه کنند و حتی آن را دور نیندازند بیشتر خواهد بود. همچنین اگر بتوانید این‌گونه از بروشورها را با اشکال زیبا و هندسی درآمیخته و طرحی نو دراندازید، شانس بیشتری در نگه‌داشتن بروشورها توسط مخاطب پیدا خواهید کرد.

طراحی بروشور

۱۳. قوانین طراحی بروشور را بشکنید

قبلاً  گفتیم که می‌توان از روندهای معمولی طراحی بروشور پا را فراتر گذاشته و طرحی نو ایجاد کنیم اما گاهی می‌شود حتی تمام قوانین بروشور را شکسته و یک ایده جدید خلق کرد. به بروشور زیر نگاه کنید. این بروشور یک طرح نو و خلاقانه است که در عین نظم و پیروی از قوانین، تمامی نظام‌های قبلی طراحی بروشور را شکسته است.

طراحی بروشور خلاقانه

۱۴. به محل قرار گرفتن بروشور دقت کنید

یادتان باشد که بروشور تولیدشده در کجا و در چه استند یا مکانی در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌ها و… قرار می‌گیرد. باید برای این موضوع هم فکر کنید. گاهی‌اوقات، طراحی شما باید طوری باشد که با قرار گرفتن در استندهای بروشور، مخاطب را به خود جلب کند. بعضی از اوقات، بروشوری که طراحی می‌کنید حتماً باید در فرم خاصی از استند قرا بگیرند. باید توجه کنید که بروشورها در مقصد نهایی‌شان به‌درستی قرار خواهند گرفت یا نه وگرنه ممکن است که کل زحمت و خلاقیت‌تان به زیر سؤال برود.

طراحی بروشور - استند

۱۵. در تایپوگرافی طراحی بروشور متفاوت باشید

در انتخاب تایپوگرافی هم می‌توانید متفاوت و متمایز عمل کنید اما این تمایز تا زمانی مفید و مؤثر واقع خواهد شد که زیاده‌روی و اغراق در کار نباشد و بیننده با انبوهی از اشکال و حروف عجیبی که اصلاً معلوم نیست از چه چیزی حرف می‌زنند، روبه‌رو نباشد. در اینجا همان التزام به‌سادگی دوباره معنا پیدا می‌کند. خلاقیت و سادگی در کنار هم نتایج بسیار ایده‌الی به همراه دارند. تایپوگرافی خلاقانه را موردنظر داشته باشید.

طراحی بروشور - تایپوگرافی

۱۶. از تغییر نترسید

لزوماً همه بروشورهای شما نباید یکسان باشند. می‌توانید بروشورهای متنوع از نوع طرح و رنگ اما با اطلاعات یکسان طراحی کنید و در یک زمان منتشر کنید. فقط کافی است رنگ‌ها و المان‌هایی که به کار می‌برید تداعی‌کننده‌ی برند شما برای مخاطب باشد.

۱۷. از صفحات تأکیدی استفاده کنید

صفحات تأکیدی درواقع صفحات خالی هستند که فاقد اطلاعات‌اند و صرفاً برای این که خواننده بتواند بر روی موضوعی که در صفحه مقابل قرار دارد، به‌اندازه کافی تمرکز کند، تعبیه می‌شوند. برای زیبایی این صفحات گاهاً از برش‌های منظم و هدفمند استفاده می‌شود.

طراحی بروشور خلاقانه

۱۸. از جلدهای زینتی و زیبا استفاده کنید

گاهی اوقات اضافه کردن یک مورد اضافه به بروشور باعث می‌شود مخاطب نه‌تنها ترغیب به پذیرفتن یا برداشتن بروشور‌‌‌ شود بلکه آن را زمان بیشتری نگه دارد. مانند جلدهای زینتی و زیبای چرم یا… .

طراحی بروشور

سخن نهایی:

طراحی بروشور هم مانند هر فعالیت تبلیغاتی دیگر نیاز به تفکر، دقت، خلاقیت و البته مهارت دارد. این روزها به مدد نرم‌افزارهای کاربردوست بسیاری از افراد داعیه طراح بودن دارند.اما واقعیت این است که طراحی، تخصصی حرفه‌ای است. بنابراین اگر شما هم نیاز به طراحی بروشور دارید یا حتی می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید بهتر است از یک متخصص در این حوزه مشاوره و کمک بگیرید.

همچنین بخوانید:
10 نکته طلایی برای طراحی پوستر و الهام‌بخش‌ترین پوسترها
امتیاز
5/5

اشتراک گذاری

تماس با ما

آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵

ایمیل:
U@thepalladium.agency

تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴

همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید

متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 3

نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!

نظرات شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *