بازاریابی شبکه های اجتماعی در مقابل بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی و بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی دو مفهوم کاملا مجزا و متفاوت هستند اما گاهی‌اوقات به واسطه شباهت ظاهری عبارات موجود در آنها، این دو به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چند که این دو مقوله می‌توانند به یکدیگر کمک کنند اما از نظر ماهیتی کاملا دو چیز متفاوت هستند که باید به آن دقت کرد. اما بازاریابی اجتماعی چیست؟ تفاوت این در معنا و تعریف چیست؟ چرا باید آن دو را کاملا متمایز دانست؟ آیا این دو نوع از بازاریابی با همه تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، در شکوفایی اهداف هم می‌توانند نقشی مهم داشته باشند؟ در ادامه به این تفاوت پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

تفاوت بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان، شبکه‌های اجتماعی را این‌طور تعریف کرد: شبکه‌های اجتماعی، بستری برای ایجاد ارتباطات هستند. اینستاگرام، فیس‌بوک، توئیتر و… از جمله شبکه‌های اجتماعی مشهوری هستند که در میان مخاطبان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند. همان‌طور که همه می‌دانید و در طول روز مدام درگیر این شبکه‌ها هستید، به کمک این بسترهای ارتباطی امکان برقراری ارتباط با دوستان، اعضا خانواده و البته افراد تازه میسر و مقدور می‌شود. این ارتباطات، فرصت ایده‌آلی برای بازاریابان فراهم می‌کند تا به واسطه آن فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات خود را پیگیری کنند. مثلا برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مختلف به خوبی می‌توان از ظرفیت‌های گوناگون فضای مجازی بهره برد. اما اگر بخواهید به عنوان یک بازاریاب از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن بهره ببرید، لازم است تا استراتژی‌های دقیقی به کار ببرید. این جا است که بازاریابی اجتماعی وارد می‌شود و دست بازاریابی شبکه های اجتماعی را می‌گیرد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی | پالادیوم

بازاریابی اجتماعی که با عنوان بازاریابی تغییر رفتار مشتریان هم شناخته می‌شود به تغییر یا حفظ یک رفتار در جامعه معطوف است. رفتاری که فرد و جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کند، منتفع می‌سازد. در سال‌های گذشته از بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی به عنوان ابزاری برای اجرای برنامه‌های کمیپن‌های بازاریابی اجتماعی استفاده می‌شد. مثلا تبلیغاتی در حوزه بستن کمربندهای ایمنی و… . امروز با توجه به رشد گسترده شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آنها، ارگان‌های مختلف و سازمان‌ها از شبکه‌های اجتماعی هم برای اجرای برنامه‌های کمپین بازاریابی اجتماعی خود بهره می‌برند. پس همان‌طور که می‌بینید، این دو نوع از بازاریابی با هم متفاوت هستند ولی به هم کمک می‌کنند.

ایجاد کمپین‌های بازاریابی اجتماعی چگونه است؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

کمپین‌های بازاریابی اجتماعی معمولا به چند سطح تقسیم می‌شوند. گاهی هدف از برپایی چنین کمپین‌هایی این است که درک مخاطب هدف‌گیری‌شده نسبت به چیزی گسترش و عمق پیدا کند یا به انجام کاری تشویق و از کار دیگری منع شود. برای آزمودن یک رفتار یا ارزیابی آن هم از بازاریابی اجتماعی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی اجتماعی به تشخیص مخاطبان هدف بازمی‌گردد. باید مشخصات جمعیت‌شناختی و روانشناسی مخاطبان هدف در کمپین بازاریابی اجتماعی به خوبی بررسی شود. باید به پرسش‌هایی پاسخ داده شود؛ مخاطب هدف در کجا زندگی می‌کند؟ رفتار او در حوزه مورد بررسی چگونه است؟ چه رسانه‌هایی را دنبال می‌کند؟ علت رفتارهایی که دارد و هدف کمپین تغییر آنها است در وجود او چیست؟ با چه چیزی می‌توان انگیزه کافی در مخاطبان هدف برای تغییر رفتارشان ایجاد کرد؟ با پاسخ دادن به این پرسش‌ها می‌توان به یک پرسونا از مخاطب دست پیدا کرد.

مطلب مرتبط: بازاریابی اجتماعی و نقش آن در ایجاد تغییرات مؤثر در جوامع

در واقع، لازم است که قبل از اجرای کمپین، اقدام به طراحی پرسونا برای مخاطب هدف ایده‌آلی که به دنبال تغییر رفتارش هستیم، صورت بدهیم. این پرسونا می‌تواند از طریق گروه‌های کانونی و تحقیقات مختلف پیگیری شود. در گام بعدی نیاز به برقراری ارتباط با مخاطبانی است که حالا به شناخت دقیق‌تری از آنها دست پیدا کرده‌ایم. باید در فرایند پیام‌رسانی مشخص شود که موانع سر راه مخاطب برای تغییر رفتارهایش چیست. با پیام‌رسانی درست باید موانع رسیدن مخاطب به رفتار و بینش درست را از میان برداریم. روانشناسی ثابت می‌کند که برای انتقال پیام استفاده از برخی از ترفندها کارسازتر است. برای مثال، برای انتقال پیام می‌توان از کارکرد مثبت طنز استفاده کرد. علاوه بر طنز، وقتی به مخاطبان نشان می‌دهید که یک فعالیت یا رویکرد بین قشر عظیمی از مردم همه‌گیر شده، میل آنها به پذیرش بیشتر می‌شود.

همچنین بخوانید:
مقایسه هزینه سئو در کشورهای مختلف جهان

بعد از اینکه مشخص شد چه پیامی را به مخاطب و با چه شیوه‌ای باید منتقل کنیم، لازم است به سراغ ابزارهای انتقال پیام برویم. استفاده از ابزارهای سنتی مانند تلویزیون و رادیو، یک گزینه است. گزینه‌های دیگر در دسترس شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی، برگزاری رویدادها، اقدامات روابط عمومی و سایر اقدامات بازاریابی هم برای انتقال پیام مؤثر واقع خواهند شد. به ویژه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در راستای انتقال پیام می‌تواند بسیار مفید باشد.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کمک به اجرای کمپین‌های بازاریابی اجتماعی ارائه می‌کنند، استفاده از کمک اینفلوئنسرها است. اینفلوئنسرها همان اشخاص تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی هستند که بنا به شهرت، سبک زندگی خاص یا هر دلیل دیگری توانسته‌اند، تعداد زیادی مخاطب داشته باشند و روی آنها اثرات مثبت دارند. کمک گرفتن از اینفلوئنسرها در بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به روند رشد کمپین‌های بازاریابی اجتماعی کمک شایانی می‌کند.

بازاریابی انبوه | پالادیوم

مرحله نهایی بازاریابی اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

در مرحله نهایی اجرای بازاریابی اجتماعی هم لازم است تا به فکر ارزیابی اثرات کمپین روی مخاطبین باشیم. البته ارزیابی و سنجش اثربخشی هر پروژه‌ای باید در هر مرحله از آن هم صورت بگیرد. ولی ارزیابی نهایی از میزان اثربخشی پروژه بازاریابی اجتماعی به شما نشان می‌دهد که چند درصد از مخاطبان و به چه شکلی و با چه هزینه‌ای به سمت پیامی که ارسال کرده‌اید، حرکت کرده‌اند. پس همان‌طور که متوجه شده‌اید، بازاریابی اجتماعی و بازاریابی شبکه های اجتماعی، کاملا دو مقوله جدا از هم هستند که به زیبایی می‌توانند به هم‌دیگر در رسیدن به اهداف کمپین‌هایی که برای هر یک برگزار می‌شود به یکدیگر کمک کنند. بازاریابی شبکه های اجتماعی، در این روزها به یکی از پرنفوذترین ابزارها برای پیشبرد اهداف مختلف بدل شده‌اند. بدیهی است که بنا به ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که دارند و البته محبوبیتی که میان مخاطبان مختلف پیدا کرده‌اند از آنها می‌توان برای اجرا و القای فعالیت‌های بازاریابی اجتماعی هم بهره برد. بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی اجتماعی در سال‌های اخیر در کنار یکدیگر منجر به اجرای کمپین‌های بسیار مهمی در دنیا شده‌اند که در مقالات آموزشی دیگر «پالادیوم» حتما به آنها مفصلا  خواهیم پرداخت. منتظر باشید.

امتیاز
5/5

اشتراک گذاری

تماس با ما

آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵

ایمیل:
U@thepalladium.agency

تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴

همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید

متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 2

نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!

نظرات شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *