بازاریابی درمانی و روش‌هایی برای شروع یک بازی برد-برد

بازاریابی درمانی یا پزشکی هم از زیرشاخه‌های بازاریابی است و برای اجرای درست استراتژی‌های آن باید به ترفندها و روش‌هایی مسلط باشید که به شما کمک می‌کند در بازار شلوغ امروز، بخشی از ذهن مخاطبان را به خود درگیر کنند. بازاریابی درمانی در سال‌های اخیر رشد سریع‌تری داشته است. این رشد سریع‌تر تا حد زیادی مدیون وجود فناوری‌های جدیدی است که توانسته‌اند مخاطبان را با خود همراه کرده و به آنها خدمات بهتری ارائه بدهند. بازاریابی درمانی یا بازاریابی پزشکی زمانی می‌تواند مؤثر و مفید واقع شود که به آن به چشم یک اقدام ضروری و جدی نگاه شود. تشریفاتی بودن این بخش از سازمان قطعا به ضرر همه ذی‌نفعان آن خواهد بود.

۱.توجه به مدیریت تجربه بیماران و نیچ‌مارکت‌ها

بازاریابی درمانی

شکل دادن تجربه‌ای عالی برای مشتری می‌تواند چند بر صفر، شما را از رقبا جلو بیندازد. دیگر روتین‌های همیشگی جوابگو نیست. استفاده از روش‌های کلیشه‌ای برای تبلیغ خدمات درمانی و پزشکی در حال حاضر پاسخگو نیستند. باید کاری کنید که بیماران و مراجعین شما از ارتباط گرفتن با مرکز و مجموعه‌تان، احساس خاص بودن پیدا کنند. بدیهی است که نمی‌توان چنین احساسی را برای عموم مخاطبان هدف به وجود آورد. پس بهتر است، تمرکز خود را معطوف به نیچ‌مارکت‌ها یا همان بازارهای ویژه‌ای کنید که بخش خاصی از بازار را هدف می‌گیرند و نیازها، علایق، خواسته‌ها و آرزوهای یک بخش کوچک و خاص از مشتریان را محقق می‌کنند.

۲.ارائه پیشنهادات خاص و ویژه‌ به مشتریان

پیشنهادات جذابی که توأم با تخفیفات و ارائه خدمات رایگان هستند، همیشه و در هر جغرافیایی با استقبال مخاطبان مواجه می‌شوند. در بازاریابی درمانی هم می‌توانید از ارائه پیشنهادات خاص به بیماران بهره ببرید. تلفیق این روش با فناوری‌های جدید، نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت. برای مثال، از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک محتوای جذاب و مناسب، مخاطب را به لندینگ پیج یا صفحات فرود بکشانید. سعی کنید از آنجا به اطلاعاتی درباره مشتری دست پیدا کرده و سریعا پس از دریافت اطلاعات با مشتریان بالقوه‌ای که برای‌تان پیدا شده، تماس بگیرد.

مثلا با تماس با مشتریان بالقوه از آنها دعوت کنید که برای ویزیت و معاینه رایگان به مطب یا مرکز درمانی شما بیایند. یادتان باشد که پیشنهادات وسوسه‌برانگیز تنها سرآغازی برای جلب نظر مخاطب هستند و اگر تجربه خوبی برای آنها در ادامه شکل ندهید با احتمال بسیار اندکی امکان شکل‌گیری مشتریان واقعی وجود خواهد داشت. در واقع، باید مدیریت تجربه بیماران را به عنوان یک فرایند رسمی و جدی در نظر بگیرید و برای طراحی استراتژی‌های آن کاملا وقت و انرژی بگذارید.

۳.صادق و درستکار باشید

بازاریابی درمانی

حتما شنیده‌اید که می‌گویند، محتوا پادشاه است. این جمله کاملا درست به نظر می‌رسد. اما در صورتی محتوای تولیدی در شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و… برای‌تان پادشاهی خواهد کرد که با مخاطب خود صادق باشید. اگر با اصول فریبکارانه سئو و … بخواهید در نتایج جستجوی کاربران ظاهر شوید یا با هشتگ‌های بی‌مورد جایی در میان نگاه مخاطبان پیدا کنید قطعا بعد از مدتی از اعتبارعملکردتان کاسته خواهد شد.

همچنین بخوانید:
آنچه که تا کنون درمورد 7 جزء بازاریابی به شما نگفته اند!!

صداقت، بهترین راهی است که برای موفق شدن باید طی کنید. شاید برای‌تان عجیب و باورنکردنی باشد و آن را در دنیای امروز بی‌مورد بدانید اما مطمئن باشید که اگر محتوایی مناسب، صحیح و با روش‌های درست سئو و… تهیه و ارائه کنید، خیلی زود مخاطبان خود را پیدا خواهید کرد. با بهره‌گیری از محتوای طلایی و درست می‌توانید به برندسازی خود هم کمک شایانی کنید. محتوا می‌تواند شما را به یک مرجع و منبع قابل‌اعتماد بدل کند.

نقش محتوا در بازاریابی درمانی بسیار مهم است. آن را دست‌کم نگیرید. محتوایی که با در نظر گرفتن نیاز مخاطب به کسب اطلاعات تولید و تهیه شود، محتوایی صادقانه است که نتایج مثبت انتشار آن به مخاطب و شما خواهد رسید. پس به فکر تولید صفحات اجتماعی صرفا پرمخاطب و صفحات وبسایت‌های بی‌ارزش نباشید.

۴. اهمیت به استراتژی‌های حفظ مشتری

بازاریابی درمانی

در بازار پیچیده امروز به هیچ‌وجه نباید تمرکز را معطوف به جذب مشتریان جدید کرد. به عبارت دیگر، اگر تمام انرژی خود را صرفا روی جلب نظر مشتریان و بیماران تازه کنید، احتمال موفقیت‌تان در بازاریابی درمانی بسیار تقلیل خواهد یافت. پس بهتر است در راستای استراتژی‌هایی که برای جلب نظر مخاطبان و مشتریان جدید دارید، برنامه‌های قوی و مستحکمی برای حفظ و نگهداشت مشتریان قدیمی خود داشته باشید.

با اقداماتی ساده مانند تماس برای چک‌آپ، ارسال محتوایی سفارشی برای آنها درباره چگونگی مراقبت از خود بعد از درمان و…، سعی کنید که این گروه با ارزش را برای خود حفظ کنید و در یک بازی برد-برد، آنها را از خدمات و محصولات خود راضی نگه دارید. هزینه به دست آوردن مشتریان جدید بسیار بیشتر از مشتریان قدیمی است. بنابراین بهتر است به گنجینه‌هایی که در اختیار دارید، دقت کنید و اجازه ترک و خروج مشتریان بالفعل را از دایره خدمات بازاریابی درمانی صادر نکنید.

۵. پای‌بندی به تعهدات و قول‌ها

بازاریابی درمانی

هیچ‌چیز مانند خوش‌قولی یک کسب و کار را سر زبان‌ها نمی‌اندازد. خوش‌قولی در بازاریابی درمانی و هر زمینه حرفه‌ای دیگری باعث می‌شود، دیگران به شما اعتماد کنند و خدمات و محصولات‌تان را توصیه کنند. پس هر قولی که در فرایند ارتباط و تعامل با مشتری می‌سازید باید پشتوانه واقعی داشته باشد. باید بتوانید آنچه متعهد به انجامش شده‌اید، کاملا اجرا کنید و جای دلخوری باقی نگذارید.

خوش‌قولی از آن ویژگی‌هایی است که می‌تواند شما را به شیوه دهان به دهان روی زبان‌ها بیندازد. منظور از تبلیغات دهان به دهان یا به لاتین word of mouth  ، تبلیغاتی است که از سوی مشتریان و بیماران راضی قبلی صورت می‌گیرد. مثلا شما به عنوان یک ارتودنتیست توانسته‌اید نظر بیمار خود را جلب کنید. در این صورت او بدون هیچ سفارشی از سوی شما، خدمات‌تان را به دیگران توصیه می‌کند. این روش، یکی از مناسب‌ترین و مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی است.

در آخر

در آخر باید بدانید که بازاریابی درمانی هم مانند هر شاخه بازاریابی دیگری نیازمند به کنترل مداوم است. باید بتوانید بازار، مشتری، اقدامات قبلی، اقداماتی که در چشم‌اندازتان قرار دارد و همه چیز را مدام کنترل کنید و به عبارت کلی، بازار کاری خود را به طور پیوسته رصد کنید. چنین دیدگاهی در کار بازاریابی درمانی باعث موفقیت‌تان خواهد شد.

همچنین بخوانید:
انتخاب شکل لوگو: معنی شکل دایره، مربع و مثلث در طراحی لوگو

امتیاز
5/5

اشتراک گذاری

تماس با ما

آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵

ایمیل:
U@thepalladium.agency

تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴

همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید

متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 2

نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!

نظرات شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *