۷ توصیه خلاقانه برای طراحی بروشور را جدی بگیرید

طراحی بروشور

وقتی قرار است دست به نقد کار دیگران بزنیم، نقد و نظرات فراوانی داریم و احساس می‌کنیم که اگر ما جای طراح بودیم، قطعا غوغا به پا می‌کردیم و باعث می‌شدیم که همه ایستاده ما را تشویق کنند اما واقعیت این است که فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد به نظر می‌رسد و اگر قرار باشد که ما یک طراح خلاق برای بروشورهای مختلف باشیم باید نکاتی را در ذهن داشته باشیم. طراحی بروشور با خلاقیت و تکنیک رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. اگر این توصیه‌ها را با دقت مرور کنیم، قطعا از پس طراحی بروشورهای خلاقانه برخواهیم آمد. نکاتی که باید برای طراحی و تحویل یک پروژه خوب در نظر داشته باشیم، آن‌قدر ساده هستند که گاهی حتی به نظرمان هم نمی‌رسد که اثرگذاری آنها در موفقیت نهایی پروژه چقدر است.

۱. شناسایی هدف قبل از شروع کار

طراحی بروشور

قبل از اینکه کار طراحی بروشور را شروع کنید باید از مشتری خود بپرسید که دقیقا از طراحی این ابزار به دنبال رسیدن به چه هدفی هستند و چشم‌انداز آنها از وجود بروشور برای کسب و کارشان چیست. باید بدانید که در ذهن مشتری چه چیزی می‌گذرد و دقیقا چه می‌خواهند. بسیاری از مواقع، مشتری یا به عبارت بهتر، ارباب رجوع از شما طراحی بروشور می‌خواهد فقط به خاطر اینکه بروشور قبلی‌اش به درستی نتیجه‌ای به همراه نداشته است. شما باید آگاهانه موضوع را ریشه‌یابی کنید و بدانید که قرار است با طراحی این بروشور به چه هدفی برسید. اگر از قبل تکلیف خود را بدانید نیازی نیست که بارها نتیجه کار میان شما و مشتری رد و بدل شود و نهایتا هم نتیجه‌ای حاصل شود که باب میل هیچ‌کس نیست.

 ۲. دقت در انتخاب فونت‌ها

در انتخاب فونت مناسب هم نهایت دقت را به کار بگیرید. انتخاب چندین و چند فونت مختلف در بسیاری از مواقع دید بصری مخاطب را دچار اختلال می‌کند، دل‌نشین نیست و از همه اینها گذشته از نظر زیبایی‌شناسی دچار ضعف‌های اساسی است. بهتر است از یک نوع فونت استفاده کنید و بدانید که عجیب و غریب بودن فونت و نامتعارف بودن آن لزوما کمکی به اثرگذاری بر مخاطب نخواهد کرد. اگر می‌خواهید در طراحی بروشور موفق عمل کنید باید به آن هم به عنوان بخشی از برنامه یک کمپین بازاریابی و تبلیغات نگاه کنید. و انسجام کمپین را در همه اجزای آن از جمله طراحی بروشور در نظر داشته باشید.

۳. توجه به کپی یا شعار اصلی بروشور

طراحی بروشور

کپی و تیترها در طراحی هر بروشوری از اهمیتی ویژه برخوردار هستند. نباید تولید تیتر و کپی را به انتهای کار موکول کنید. تیتر و کپی می‌تواند روی رنگ، جنس، حال و هوای طراحی و همه چیز اثر داشته باشد. پس بهتر است قبل از اینکه وارد مرحله طراحی ابعاد فیزیکی بروشور شوید برای تیترها و کپی کار، فکری در سر داشته باشید. علاوه بر کپی باید به پلتفرمی که قرار است، بروشور در آن به نمایش دربیاید هم توجه کنید. آیا بروشور به صورت کاغذی در یک نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود؟ آیا قرار است نسخه‌ای دیجیتالی از آن ارائه شود و… . باید بدانید که فضایی که کار در آن دیده می‌شود چه نوع فضایی است. این موضوع در روند طراحی‌تان اثرگذار است.

۴. نگاه از نقطه‌نظر مخاطب

باید از دید مخاطب به کار خود نگاه کنید. مهم نیست که شما چه چیزی دوست دارید. باید خود را به جای مخاطب گذاشته و بدون هیچ پیش‌زمینه فکری درباره آنچه پیش‌روی‌تان قرار دارد، قضاوت کنید. در نظر بگیرید که قرار است برای چه مخاطبان و افرادی، این بروشور را تولید و تهیه کنید و قرار است چه اثری روی آنها بگذارید. چنانچه بتوانید واکنش‌های مخاطبان خود را پیش‌بینی کنید، در طراحی می‌بَرید و موفق خواهید شد. باز هم اضافه می‌شود که طراحی کاتالوگ هم بخشی از یک فرایند مهم بازاریابی و تبلیغات است و در نتیجه نمی‌توان به آن به چشم کاری مجزا نگاه کرد. باید مخاطبان هدف هر صنعت به خوبی شناسایی شوند تا بهترین و اثربخش‌ترین بازخوردها در نهایت به دست آید.

۵. استفاده از عبارات ساده و قابل‌فهم

طراحی بروشور

گاهی‌اوقات (توجه بفرمایید: گاهی‌اوقات و نه لزوما همیشه)، سادگی بهترین ایده برای طراحی است. استفاده از جملات ساده، طرح‌ها و عکس‌های ساده و رنگی عادی می‌تواند در بعضی از موارد کافی و مناسب باشد. لازم نیست همیشه به دنبال طرح‌های پیچیده و عحیب بروید. درست مانند انتخاب فونت در انتخاب واژه‌ها و تیترها، رنگ، عکس‌ها و… هم باید سادگی را در نظر داشته باشید. سادگی در انتخاب تصاویر، شکل‌ها، رنگ‌ها و تمام عناصر تشکیل‌دهنده بروشور می‌تواند مخاطب را با شما همراه کند و احساس مخلص بودن و صداقت را به آنها تلقین کند که دستاوردی بسیار مهم و اساسی در طراحی محسوب می‌شود.

۶. در نظر گرفتن چند جایگزین

هیچ‌وقت روی طراحی بروشور خود تعصب نداشته باشید. واقعیت این است که نهایتا این مشتری و ارباب رجوع است که باید از طراحی بروشور خوشش بیاید و آن را بپذیرد. پس بهتر است چندین طرح جایگزین یا آلترناتیو در هم در اختیار داشته باشید و ببینید که مشتری نسبت به کدام یک واکنش بهتری از خود نشان می‌دهد و به کدام علاقه بیشتری برای اجرا پیدا می‌کند. در این صورت بعد از اتمام پروژه نیاز به دوباره‌کاری و ایجاد تغییرات مختلف نیست. اگر قرار بود که سلیقه شخصی شما در طراحی بروشورها دخیل باشد، نتایج کارتان برای همه پروژه‌ها تکراری از آب درمی‌آمد. البته این به معنای نداشتن برند و امضای شخصی نیست. خیر، به هیچ‌وجه. منظور این است که باید بتوانید خواسته‌ها، اهداف و نظرات مشتری خود را در نظر گرفته و آنها را از ذهن و فنون خود عبور دهید.

۷. حفظ ارتباط طراحی بروشور با هویت پروژه

طراحی بروشور

سعی کنید میان آنچه قرار است برایش طراحی بروشور داشته باشید و نتیجه‌ای که تحویل می‌دهید، ارتباط برقرار کنید. مثلا لازم نیست برای بروشوری که مختص امور خیریه است از طرح‌هایی لوکس و مواد گران بهره ببرید. اما اگر قرار است، بروشوری برای شرکت در یک نمایشگاه آماده کنید لازم است، اصول جذابیت را طوری رعایت کنید که در نگاه نخست، مخاطب به سمت آن جلب شود. تناسب هدف، محتوا و ساختار بروشور با یکدیگر بسیار مهم و اساسی است. اگر میان این عناصر هماهنگی وجود نداشته باشد، احتمال اثرگذاری آن بر مخاطب بسیار اندک خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *