, ,

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی چیست؟

غربی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «اگر روزی یک عدد سیب بخوری، نیازی به مراجعه به دکتر نخواهی داشت.». این گفته تا حد زیادی تأمل‌برانگیز و درست است اما میوه موردعلاقه و مهم بازاریابان پزشکی در این روزها چیزی نیست جز شبکه‌های اجتماعی. سرعت رشد خدمات و تجهیزات پزشکی و درمانی به شکل معجزه‌آسایی در حال رشد و پیشرفت است اما سرعت شبکه‌های اجتماعی از آن هم بیشتر به نظر می‌رسد. حالا که به مدد تلفن‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت، ارتباطات پررنگ‌تر از همیشه شده نمی‌توان نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی را نادیده گرفت.شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تسهیل ارائه خدمات پزشکی و درمانی نقش بسیار مهمی داشته باشند. اما چگونه؟

مشتری و بیمار تشنه اطلاعات است

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی

براساس آمارهای جهانی حدود ۳۴ درصد بیماران در کشورهایی که استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد مایل به انتشار تجربه‌ها و اطلاعات خود در سطح فضای مجازی هستند. این میل به انتشار فقط محدود به تجربه‌های پزشکی و درمانی نیست و تقریبا حیطه‌های مختلفی از تجربه استفاده از محصولات و خدمات مختلف را شامل می‌شود. برای مثال نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی در کشوری مانند آمریکا بسیار زیاد است. به طوری‌که ۷۲ درصد از آمریکایی‌ها برای به دست آوردن اطلاعات پزشکی و درمانی به اینترنت مراجعه می‌کنند. این آمار و اطلاعات چه چیزی را به بازاریابان پزشکی نشان می‌دهد؟

واقعیت این است که افراد تمایل دارند از آسان‌ترین منبعی که در اختیار دارند برای رسیدن به اطلاعات در حوزه خدمات و محصولات درمانی و پزشکی استفاده کنند. این کاملا طبیعی است. پس حالا که ابزار فناوری به شکلی ایده‌آل، این فرصت را فراهم کرده است باید به فکر استفاده مناسب از این ظرفیت بود. در چنین شرایط و فضایی، بازارایابان پزشکی به کمک تولید محتوایی غنی و ارائه اطلاعات که مخاطب تشنه آن است می‌توانند به رشد اعتبار مجموعه‌های پزشکی و درمانی کمک شایانی کنند.

مشتری خواهان افزایش ارتباط با برند است

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مشتریان از اینکه به مرحله وفاداری برسند، لذت می‌برند. چون همان‌طور که برندهای پزشکی و درمانی دوست دارند به مشتریانی متصل شوند که به آنها اعتماد می‌کند و می‌توانند روی آنها حساب کنند، مشتریان هم دوست دارند تا برند و مرکزی را پیدا کنند که برای رفع نیازهای درمانی و پزشکی خود با اعتمادی صد در صد به آن مراجعه کنند. این یک بده‌بستان است که برای هر دو طرف سود می‌آفریند.

به همین دلیل کارشناسان خبره‌ای که به نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی پی برده‌اند، قبل از اینکه مشتری و مخاطب به آنها نیاز پیدا کند، با شناسایی گروه‌های مختلف مشتریان دست به کار می‌شوند و اقدام به شناسایی دقیق هر بخش کرده و سپس خود به سمت آنها می‌روند. خوشبختانه دنیای شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا و… بسیار گسترده و متنوع است. به همین دلیل می‌توان با اضافه کردن کمی خلاقیت از طریق ابزارهای مختلفی که این فضا طراحی می‌کند، در زمینه تولید محتوای آموزشی، ارتباط برقرار کردن مستقیم با افراد و اطلاع‌رسانی درباره خدمات مختلف فعالیت کرد.

 مشتری خواهان به اشتراک‌گذاری اطلاعات است

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی

این روزها قدرت شبکه‌های اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده است. دیگر کافی است تا دوربینی در دست داشته باشید تا پرده از بسیاری از نادیدنی‌ها بردارید یا به کمک فضایی که در اختیار دارید، اطلاعات و اخباری را منتشر و به صورت ویروسی میان مخاطبان پخش کنید که قبلا حتی امکان اثبات آنها هم وجود نداشت. این یعنی قدرت چانه‌زنی مخاطبان خدمات پزشکی و درمانی بیش از پیش شده است. میل به اشتراک‌گذاری اطلاعات در دنیای جدید باعث شده تا مشتریان و مخاطبان در هر عرصه و زمینه‌ای اطلاعات خود را با دوستان و دیگران به اشتراک بگذارند. بدیهی است که در زمینه بازاریابی پزشکی و بازاریابی محتوای پزشکی هم این موضوع وجود دارد.

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی به این صورت است که به همه اجازه می‌دهد به طور عمیق‌تر و مفیدتر درباره بیماری‌ها، علائم، درمان، خدمات، محصولات پزشکی و… با یکدیگر گفتگو و بحث کنند. اطلاع‌رسانی درباره تحولات و خدمات تازه یا انتشار اخبار از رشد زمینه پزشکی و همین‌طور مشکلات و فجایعی که در این زمینه صورت می‌گیرد هم برای مخاطبان بسیار جذاب است.

راه‌های برقراری ارتباط با مشتریان در بازاریابی پزشکی چیست؟

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی

یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث بهره‌مندی مناسب از نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی شود، تولید محتوایی غنی و آموزنده است. اگر بتوانید با ترتیب زمانی مناسب و یک برنامه دقیق به انتشار محتوایی دست بزنید که مخاطب معمولا درباره بیماری‌ها، خدمات و محصولات مختلف در سطح اینترنت به دنبال آن است، امکان بدل شدن به یک مرجع علمی و قابل‌اعتماد را پیدا خواهید کرد. در این صورت اتصال و ارتباط مشتری و مخاطب با شما بسیار سریع صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی و گفتگوی بیماران و مراکز مختلف درمانی-پزشکی با هم نیز می‌تواند روشی برای توسعه نقش و حضور خود در شبکه‌های اجتماعی باشد.

 کاربرد نخست

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث پیوند و همکاری گسترده‌تر پزشکان و متخصصان این عرصه با یکدیگر هم شود. نتیجه ارتباط و پیوندی که میان جامعه متخصصان برقرار می‌شود به رشد این فضا کمک زیادی می‌کند. هم جریانی سیال از انتقال و تبادل اطلاعات و تجارت به وجود می‌آید و هم امکان همکاری و رونق یافتن کار هر یک میسر خواهد شد. تبادل اطلاعات متخصصان تنها محدود به تبادل اطلاعات تخصصی نیست بلکه می‌توانند از نظر بازاریابی پزشکی هم در جریان اقدامات و فعالیت‌های خود قرار بگیرند.

کاربرد دوم

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی

وجود فضایی برای تبادل نظر بیماران و مخاطبان هم یکی دیگر از آثار نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی است. با وجود ایجاد بستری برای تبادل نظر بیماران، این امکان برای بازاریابان پزشکی به وجود می‌آید تا به رصد دقیق‌تر بازار بپردازند و بتوانند نیازها، خواسته‌ها و نظرات مشتریان را در خلال گفتگو با یکدیگر کشف کنند. این روزها داده‌ها برای هر فعالیت بازاریابی بسیار مهم هستند.

کاربرد سوم

وجود بستری برای دریافت داده‌های مشتریان یکی دیگر از آثار مهم نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی است. در زمانه‌ای که تعداد ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات پزشکی و درمانی بسیار زیاد است، نیاز به یافتن صدایی برای برند خود از اهمیت زیادی برخوردار است. برای برندسازی و یافتن صدایی ویژه می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید. نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی پزشکی را به هیچ‌وجه دست‌کم نگیرید و به آن به چشم یک ابزار جانبی و غیرضروری نگاه نکنید که ضرر خواهید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *