, ,

طراحی پوستر و الهام بخش ترین پوسترهای چند سال اخیر

طراحی پوستر

طراحی پوستر در تبلیغات به سال ۱۸۷۰ میلادی بازمی‌گردد. این پوسترها عموما نوشته‌هایی روی صفحات بزرگ و به صورت سیاه و سفید بودند. آن زمان به نظر می‌رسید که پوسترها توانایی و ظرفیت چندان گسترده‌ای برای اثرگذاری در فعالیت‌های تبلیغاتی ندارند. اما کم‌کم، مشخص شد که طراحی پوستر چقدر عمیق و گسترده است و می‌تواند به یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت کمپین‌های بازاریابی بدل شوند.  در این مقاله نیز تعدادی از الهام‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین پوسترهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی را جمع‌‌آوری و معرفی کرده‌ایم:

۱. پارونومَد (Pronomade)

طراحی پوستر - فشن

گالری‌های لافایِت پاریس را همه می‌شناسند. برگزاری رویدادها برای این گالری‌ها بسیار پرشکوه و مهم برگزار می‌شود و توجه‌های زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. تیم طراحی هِلمو با طراحی مجموعه پوسترهای بی‌نظیری در ابعاد خیلی بزرگ بر موضوع غریزه حیوانی و مُد متمرکز بودند.

۲. کَسک سینما ۲۰۱۲  (KASK Cinema 2012)

طراحی پوستر - سینما

کسک، آکادمی سلطنتی هنرهای عالی بلژیک، سینمایی مستقل است که در آن می‌توان شاهد نمایش فیلم، برگزاری رویدادهای مختلف و… بود. در سال ۲۰۱۲، مجموعه پوسترهایی که جارگن مایلفایت (Jurgen Maelfeyt) برای این مجموعه طراحی کرد بسیار مورد توجه واقع شد. وجود عناصر مختلف در پوستر دو رنگ آبی و زرد نشان از تنوع فعالیت‌های فرهنگی مجموعه کسک دارد و تصاویر و شکل‌های موجود در پوستر هم وام‌گرفته از شخصیت‌ها و عناصر فیلم‌های معروفی است که در سینما به نمایش درآمده‌اند. یکی از این شکل‌ها هم یادآور فیلم ژاندارک است. استفاده از دو رنگ زرد و آبی تناسب و زیبایی بسیاری ایجاد کرده است. ضمن اینکه جسارت استفاده از آن از سوی طراح بسیار ستودنی است.

۳. پوستر فیلم شیطان مرده  (The Evil Dead)

طراحی پوستر - فیلم

اولی ماس  (Olly Moss) یکی از طراحان بزرگی است که در طراحی پوستر به مینیمالیسم اعتقاد دارد. طراحی پوسترهای فیلم‌های معروفی چون: هری‌پاتر، کتاب جنگل، جنگ ستارگان و… بر عهده او بوده است و همگی از نمونه‌های بی‌نظیر طراحی پوستر هستند. طراحی‌های مینیمالیستی اولی ماس حکایت از ذهن خلاق و کاوشگر او در به کار بردن مفاهیم عمیق به زبانی ساده دارد.

۴. پوستر فیلم لابستر  (The Lobster)

طراحی پوستر - فیلم

بسیاری از کارشناسان در تحسین این پوستر گفته‌اند که جذابیتش به قدری است که چشم برداشتن از آن را کمی مشکل می‌کند. پوستر فیلم لابستر مانند خود اثر بسیار خاص و تأمل‌برانگیز است. در این پوستر شخصیت‌های فیلم شبح یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند که اگر فیلم را دیده باشید قطعا درک بهتری از این پوستر جذاب به دست خواهید آورد. این ایده درخشان در بسیاری از پوسترهای وطنی و غیروطنی کپی‌برداری شده است.

۵. ۱۴۶۲ روز با ترامپ  (۱,۴۶۲ Days of Trump)

طراحی پوستر - ترامپ

وقتی دونالد ترامپ منتخب ریاست جمهوری آمریکا شد، کِرت مک‌گی (Kurt McGhee) این پوستر خلاقانه را طراحی کرد تا یادآور شود که این ۴ سال معادل ۱۴۶۲ روز طول می‌کشد. او می‌گوید با این پوستر متوجه خواهید شد که با ۱۴۶۲ روز طرف هستیم که در آنها اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد و تصمیمات بد زیادی گرفته می‌شود. در این پوستر شاهد ۱۴۶۲ تصویر کوچک از دونالد ترامپ هستیم. این پوستر در واقع ابراز نوعی انزجار و اعتراض به رییس‌جمهور شدن دونالد ترامپ است. طراح پوستر معتقد است کنار هم قرار دادن تعداد زیادی از تصاویر کوچک ترامپ باعث می‌شود که احساس طولانی بودن و سخت گذشتن به مخاطب منتقل بشود.

۶. پوستر فیلم «او تعقیب می‌کند» (It Follows)

طراجی پوستر - فیلم

پوستر فیلم «او دنبال می‌کند»، تصویر چهره زنی را نشان می‌دهد که خیره و وحشت زده به درون آینه یا به عبارت دیگر به مخاطب زُل می‌زند و نگاه می‌کند. چنین چیزی قطعا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و انتخاب آن برای یک فیلم وحشتناک بسیار هوشمندانه است. نکته قابل توجه در مورد طراحی پوستر این فیلم، انتخاب عناصر تصویری مناسب برای به نمایش گذاشتن عمومی است. به عبارت دیگر، کمپین‌های تبلیغاتی این فیلم مکان‌های عمومی را برای ارائه و به نمایش گذاشتن پوسترها و… در نظر گرفته بود. چه چیزی بیشتر از ۲ چشم هراسان می‌تواند موجب جلب توجه مردم در مکان‌های عمومی بشود.

اهمیت تصویر و طراحی پوستر در جذب مخاطب

تصاویر و پوسترها یکی از اصلی‌ترین سفیران شما در تبلیغات هستند. به واسطه این ابزارهای پیام خود را بهتر منتقل می‌کنید و ارتباطی که با مخاطب به دست می‌آورید برایش فراموش‌نشدنی خواهد بود. حافظه بصری مخاطب مدت زمان زیادی محتوای مورد علاقه‌اش را در خود حفظ می‌کند و رنگ‌ها، تایپوگرافی و سایر عناصر موجود در پوستر بعدها با تلنگری ساده دوباره در ذهن مخاطب بازسازی و یادآوری خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *