۱۰ نکته طلایی برای طراحی پوستر و الهام‌بخش‌ترین پوسترها

طراحی پوستر در تبلیغات چاپی به سال ۱۸۷۰ میلادی بازمی‌گردد. این پوسترها عموما نوشته‌هایی روی صفحات بزرگ و به صورت سیاه و سفید بودند. آن زمان به نظر می‌رسید که پوسترها توانایی و ظرفیت چندان گسترده‌ای برای اثرگذاری در فعالیت‌های تبلیغاتی ندارند. اما کم‌کم، مشخص شد که طراحی پوستر به  چه اندازه عمیق و گسترده است و می‌تواند به یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت کمپین‌های بازاریابی بدل شوند. پوسترها می توانند به روش های مختلف و برای هر نوع پروژه ای طراحی شوند. می‌توان از آن‌ها در تبلیغات یا ارائه اطلاعات تجاری یا عمومی و… استفاده کرد. عوامل خاصی وجود دارد که بر چگونگی طراحی تأثیر می گذارد که

  • عنصر اصلی آن شخصیت برند است. یک طراح پوستر خوب کسی است که بتواند به طور صحیح شخصیت برند را به تصویر بکشد.
  • عنصر ثانویه آن مخاطبان شما هستند. علایق و سلیقه مخاطبان و همچنین متد روز را در طراحی پوستر درنظر بگیرید و سعی کنید طوری آن را طراحی کنید که احساسات مخاطب درگیر شود.

و در نهایت سعی کنید پوستر را در مکانی نصب کنید که مناسب آن باشد؛ درواقع هرجایی مناسب هرپوستری نیست. در این مقاله سعی کردیم ۱۰ نکته طلایی برای طراحی پوستر عالی و همچنین تعدادی از الهام‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین پوسترهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی را جمع‌‌آوری و معرفی کنیم.

اهمیت تصویر و طراحی پوستر در جذب مخاطب

تصاویر و پوسترها یکی از اصلی‌ترین سفیران شما در تبلیغات هستند. به واسطه این ابزارهای پیام خود را بهتر منتقل می‌کنید و ارتباطی که با مخاطب به دست می‌آورید برایش فراموش‌نشدنی خواهد بود. حافظه بصری مخاطب مدت زمان زیادی محتوای مورد علاقه‌اش را در خود حفظ می‌کند و رنگ‌ها، تایپوگرافی و سایر عناصر موجود در پوستر بعدها با تلنگری ساده دوباره در ذهن مخاطب بازسازی و یادآوری خواهند شد.

۱۰ نکته برای ایجاد پوستر عالی:

طراحی پوستر به همان مقدار که لذت بخش است همانقدر هم سخت و در عین حال دارای پیچیدگی‌های بصری است و اگر بتوانیم در آن مفاهیم منطقی را با هنر تلفیق کنیم به یک پوستر جذاب و عالی می‌رسیم. اما این مفاهیم منطقی نیز گاها با هنر آمیخته شده اند. بنابراین ۱۰ نکته طلایی برای داشتن طراحی پوستر جذاب در زیر آورده شده تا بتوانیم یک طرح درخور ارائه دهیم.

۱. قابل دیده و خوانده شدن از راه دور یا در حرکت:

اطلاعات مهم و کلیدی یک پوستر باید از فاصله دور به راحتی خوانده شود تا بتواند افراد را برای کسب اطلاعات بیشتر به سمت پوستر بکشاند. این امر زمانی که قرار است پوستر ما در جایی نصب شود که اغلب افراد از درون خودرو در حال حرکت آن را می‌بینند، اهمیت دوچندان پیدا خواهد کرد.

۲. ایجاد کنتراست یا تضاد رنگی:

هدف از طراحی پوستر این است که بتوانیم توجه دیگران را به مطلبی جلب کنیم. واقعیت این است که برای پوستر، یک پالت رنگی یکنواخت با رنگ‌های ملیح عملا به دردنخور خواهد بود و کمتر کسی به آن توجه خواهد کرد. پوستر باید به گونه ای طراحی شود که خودش را به صورت ناخودآگاه در چشم مخاطب جا کند به این معنا که با کنتراست رنگی که در بین عناصر آن است بتواند مخاطب را تشویق به خواندن و دیدن آن کند. طراحی پوستر موقعیت خوبی است برای آزمایش کردن یک فونت یا پالت رنگی خاص که ممکن است برای سایر پروژه‌ها بسیار عالی و شکیل باشد.

۳. در نظر گرفتن اندازه محل نصب پوستر یا رنگ پس‌زمینه آن در طراحی:

دانستن محل نصب پوستر می تواند به شما در انتخاب رنگ و نحوه طراحی  آن کمک کند. نه تنها کنتراست و تضاد رنگی در خود پوستر  و طراحی آن مهم است، بلکه تضاد رنگی با دیواری که قرار است پوستر روی آن نصب شود نیز اهمیت دارد. مثلا اگر قرار است پوستر روی دیوار زرد نصب شود، باید از رنگ متضاد زرد نیز استفاده کنید تا پوستر با دیوار ترکیب نشود و از دیوار قابل تشخیص باشند.

۴. طراحی پوستر در اندازه‌ها و برای مکان‌های مختلف:

  1.  یک تصویر برای انتشار در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام
  2. یک تصویر برای چاپ روی کاغذهای کوچک برای ارائه به اشخاص در مکان های عمومی
  3. یک تصویر برای لندینگ پیج، برای قرار گرفتن در وب‌سایت
  4. یک تصویر برای ارائه در رسانه‌هایی مانند واتس آپ، تلگرام و… .

۵.طراحی یک عنصر تصویری بزرگ در پوستر:

در پوستر سعی کنید یک عنصر تصویری را که در پوستر قرار است حائز اهمیت باشد را به صورت بزرگ‌تر از حد طراحی کنید. مثلا یک نما از بخشی از چهره کارکتر اصلی فیلم، یک تایپوگرافی جدید و جذاب، یک صحنه معمولی اما زاویه دید جدید و جذاب و… . همچنین مراقب قرار گرفتن عناصر در کنار یکدیگر باشید تا تصاویر و نوشته‌ها به راحتی و در جایگاه خود به نسبت اهمیت قابل دیده یا خوانده شدن باشند.

۶. رعایت فاصله مناسب بین عناصر:

اگر کلمات و یا جملات بیش از حد به هم چسبیده باشند، از فاصله دور، تار و درهم دیده می‌شوند. رعایت فاصله به بهتر خوانده شدن کلمات کمک شایانی می‌کند. فاصله بین عناصر در چندجا بسیار حائز اهیمت است:

  1. بین کلمات
  2. بین خطوط نوشته
  3. نزدیک حاشیه‌ها و کادر پوستر
  4. بین تصاویر و نوشته‌ها

۷. دعوت از مخاطبان برای انجام کاری که شما می‌خواهید:

هدف هر پوستر این است که مردم را به انجام کاری دعوت کند. مانند یک کنسرت، فیلم، همایش یا… . به همین دلیل نیاز خواهد بود که مشخصا آن‌چه را که در نظر دارید از مردم بخواهید. مثلا این که برای اطلاعات بیشتر با یک شماره تماس بگیرند یا به یک مکان مشخص رجوع کنند یا به وب‌سایت آن نگاهی بیاندازند و… .

۸. جلب توجه با تایپوگرافی درست:

پوستر یکی از تبلیغاتی است که می‌توانید با تایپوگرافی درست و جذاب، نظر مخاطبان را جلب کنید. شاید حتی نیازی به به‌کاربردن تصاویر در پوستر نباشد. شما می توانید با تایپوگرافی زیبا، نظر مخاطبان را به پوستر خود جلب کنید.

۹. از تکنیک‌های چاپ بر روی کاغذ استفاده کنید:

اگر قرار است پوستر شما چاپ شود می‌توانید از تکنیک‌هایی که فقط برای تبلیغات چاپی موثر هستند استفاده کنید. این تکنیک ها باعث می‌شوند آن‌چه را که شما به نبال آن هستید برای مخاطب برجسته و حائز اهمیت نشان دهد. تکنیک‌هایی مانند چاپ برجسته، طلاکوب کردن، استفاده از لایهUV و… .

۱۰. از طراحی خود لذت ببرید:

برای هر طرحی این نکته را مورد توجه قرار دهید اگر خودتان از طرحی که کشیده‌اید لذت نمیبرید پس آن را کنار بگذارید. همچنین هنگام تمام شدن طرح قبل از آن که آن را برای چاپ بفرستید حتما با کسانی که در شبکه‌های اجتماعی با شما در ارتباط‌اند به اشتراک بگذارید. این امر باعث خواهد شد بازخوردهای خوبی برای اصلاحات از مخاطب دریافت کنید و سپس آن را برای چاپ به چاپخانه بفرستید.

۱. پارونومَد (Pronomade)

طراحی پوستر - فشن

گالری‌های لافایِت پاریس را همه می‌شناسند. برگزاری رویدادها برای این گالری‌ها بسیار پرشکوه و مهم برگزار می‌شود و توجه‌های زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. تیم طراحی هِلمو با طراحی مجموعه پوسترهای بی‌نظیری در ابعاد بسیار بزرگ بر موضوع غریزه حیوانی و مُد متمرکز بودند.

۲. کَسک سینما ۲۰۱۲  (KASK Cinema 2012)

طراحی پوستر - سینما

کسک، آکادمی سلطنتی هنرهای عالی بلژیک، سینمایی مستقل است که در آن می‌توان شاهد نمایش فیلم، برگزاری رویدادهای مختلف و… بود. در سال ۲۰۱۲، مجموعه پوسترهایی که جارگن مایلفایت (Jurgen Maelfeyt) برای این مجموعه طراحی کرد بسیار موردتوجه واقع شد. وجود عناصر مختلف در پوستر دو رنگ آبی و زرد نشان از تنوع فعالیت‌های فرهنگی مجموعه کسک دارد و تصاویر و شکل‌های موجود در پوستر هم وام‌گرفته از شخصیت‌ها و عناصر فیلم‌های معروفی است که در سینما به نمایش درآمده‌اند. یکی از این شکل‌ها هم یادآور فیلم ژاندارک است. استفاده از دو رنگ زرد و آبی تناسب و زیبایی بسیاری ایجاد کرده است. ضمن اینکه جسارت استفاده از آن از سوی طراح بسیار ستودنی است.

۳. پوستر فیلم شیطان مرده  (The Evil Dead)

طراحی پوستر - فیلم

اولی ماس  (Olly Moss) یکی از طراحان بزرگی است که در طراحی پوستر به مینیمالیسم اعتقاد دارد. طراحی پوسترهای فیلم‌های معروفی چون: هری‌پاتر، کتاب جنگل، جنگ ستارگان و… بر عهده او بوده است و همگی از نمونه‌های بی‌نظیر طراحی پوستر هستند. طراحی‌های مینیمالیستی اولی ماس حکایت از ذهن خلاق و کاوشگر او در به‌کاربردن مفاهیم عمیق به زبانی ساده دارد.

۴. پوستر فیلم لابستر  (The Lobster)

طراحی پوستر - فیلم

بسیاری از کارشناسان در تحسین این پوستر گفته‌اند که جذابیتش به‌قدری است که چشم برداشتن از آن را کمی مشکل می‌کند. پوستر فیلم لابستر مانند خود اثر بسیار خاص و تأمل‌برانگیز است. در این پوستر شخصیت‌های فیلم شبح، یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند که اگر فیلم را دیده باشید قطعاً درک بهتری از این پوستر جذاب به دست خواهید آورد. این ایده درخشان در بسیاری از پوسترهای وطنی و غیروطنی کپی‌برداری شده است.

۵. ۱۴۶۲ روز با ترامپ  (1,462 Days of Trump)

طراحی پوستر - ترامپ

وقتی دونالد ترامپ منتخب ریاست جمهوری آمریکا شد، کِرت مک‌گی (Kurt McGhee) این پوستر خلاقانه را طراحی کرد تا یادآور شود که این ۴ سال معادل ۱۴۶۲ روز طول می‌کشد. او می‌گوید با این پوستر متوجه خواهید شد که با ۱۴۶۲ روز طرف هستیم که در آن‌ها اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد و تصمیمات بد زیادی گرفته می‌شود. در این پوستر شاهد ۱۴۶۲ تصویر کوچک از دونالد ترامپ هستیم. این پوستر درواقع ابراز نوعی انزجار و اعتراض به رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ است. طراح پوستر معتقد است کنار هم قرار دادن تعداد زیادی از تصاویر کوچک ترامپ باعث می‌شود که احساس طولانی بودن و سخت گذشتن به مخاطب منتقل بشود.

۶. پوستر فیلم «او تعقیب می‌کند» (It Follows)

طراجی پوستر - فیلم

پوستر فیلم «او دنبال می‌کند»، تصویر چهره زنی را نشان می‌دهد که خیره و وحشت‌زده به درون آینه یا به‌عبارت‌دیگر به مخاطب زُل می‌زند و نگاه می‌کند. چنین چیزی قطعاً توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و انتخاب آن برای یک فیلم وحشتناک بسیار هوشمندانه است. نکته قابل‌توجه در مورد طراحی پوستر این فیلم، انتخاب عناصر تصویری مناسب برای به نمایش گذاشتن عمومی است. به‌عبارت‌دیگر، کمپین‌های تبلیغاتی این فیلم مکان‌های عمومی را برای ارائه و به نمایش گذاشتن پوسترها و… در نظر گرفته بود. چه چیزی بیشتر از ۲ چشم هراسان می‌تواند موجب جلب‌توجه مردم در مکان‌های عمومی بشود.

شروع کنید:

اگر به اصول اولیه تسلط دارید پس، دست‌به‌قلم شوید و از تغییر قوانین طراحی پوستر و ایجاد خلاقیت نترسید. طراحی پوستر بیشتر از جنس نوآوری، خلاقیت و زاویه دیدهای مختلف است. یک پوستر عالی طرحی است که مخاطب را وادار کند به خواندن مطلب یا حتی اقدام به کاری که از طراحی پوستر، مدنظر شما بوده است. طراحی پوستر جسارت طلب است؛ باید درعین‌حال که زیبا، مخاطب پسند و سرگرم‌کننده است، ساده و به دور از شلوغی باشد.

همچنین بخوانید:
۷ اشتباه رایج در طراحی بروشور پزشکی را بشناسید
امتیاز
5/5

اشتراک گذاری

تماس با ما

آدرس:
تهران، خ مطهری، لارستان، خ عبده، پلاک ۵۵

ایمیل:
U@thepalladium.agency

تلفن:
۸۸۹۱۶۰۸۴

همراه:
۰۹۰۳۲۳۴۱۰۰۶

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز دهید

متوسط امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 2

نفر اول در امتیاز دادن به این مطلب باشید!

نظرات شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *