, ,

طراحی بروشور و خلق ابزاری برای بازاریابی بهتر و فروش بیشتر

طراحی بروشور

خیلی از کسب‌وکارها برای بازاریابی بهتر سعی می‌کنند، بروشورهایی طراحی و محصول‌شان را تبلیغ و معرف کنند اما واقعیت این است که همه آنها در یک ویژگی با هم اشتراک و تفاهم دارند و آن هم چیزی نیست جز: خسته‌کننده بودن. برخی از این بروشورها پر از اطلاعات رنگارنگی هستند به طوری که گویی طراح فکر کرده است در حال نوشتن رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» جناب پروست است. برخی هم آن‌قدر ساده و ابتدایی هستند که رغبتی به ورق زدن و بررسی آنها وجود ندارد. همه این رویکردها در طراحی بروشور اشتباه است. بروشورهای یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی و تبلیغات چاپی هستند پس حیف است که با سهل‌انگاری و ناآگاهی در مورد آنها غفلت کنید. در ادامه به تعدادی راهکار خوب برای طراحی بروشورهای جذاب و کاربردی پرداخته شده است:

۱. ساده فکر کنید

طراحی بروشور - سادگی

سادگی به معنای خسته‌کننده بودن نیست. این موضوع را فراموش نکنید. سادگی می‌تواند اثرگذاری محتوا را به شدت افزایش بدهد. برای اینکه بروشور مورد توجه مخاطب قرار بگیرد، لزومی به استفاده از تایپوگرافی‌های عجیب‌وغریب یا استفاده از رنگ‌های مختلف در پس‌زمینه بروشور نیست. برای طراحی بروشور قبل از هر اقدام دیگر به سادگی و مدرن بودن کار فکر کنید.

۲. مخاطب را غافل‌گیر کنید

طراحی بروشور - غافل گیری

سعی کنید در جلد داخلی بروشور از تصاویر یا ساختاری جالب‌توجه و غافل‌گیرکننده بهره بگیرید. یکه خوردن مثبت مخاطب در باز کردن صفحه دوم بروشور باعث افزایش شانس دیده شدن سایر صفحات را می‌دهد. برای مخاطب خود نکته‌ای جالب در آستین داشته باشید تا برای دنبال کردن سایر صفحات، رغبت بیشتری پیدا کند. بعضی از بروشورها آن‌قدر جالب هستند که مخاطبان آنها را مدت‌ها نگه می‌دارند چون واقعا حیف است که چیزی خلاقانه خیلی زود راهی سطل زباله بشود.

۳. محتوا را دنباله‌دار طراحی کنید

طراحی بروشور - دنباله دار

لازم نیست برای طراحی بروشور فقط از یک روش کلیشه‌ای بهره ببرید. مثلا در هر صفحه، مطالبی را قرار بدهید. برای نمایش مطالب و محتویات بروشور، خلاق باشید. مثلا می‌توانید مطالب را جوری روی صفحات منتشر کنید که با باز کردن تمام بروشور و نگاهی کلی، امکان خواندن مطلب برای مخاطب مقدور بشود. به عبارت بهتر، خواننده تنها زمانی می‌تواند متوجه محتوای کلی یا دیدن شکل موجود روی صفحات بروشور بشود که آن را باز کند و به طور کلان و کلی به صفحات نگاهی داشته باشد.

۴. در اضافه کردن محصولات جانبی به بروشور خلاق باشید

طراحی بروشور - خلاقیت

اگر قرار است، محصولی جانبی مثلا سی‌دی معرفی محصولات یا … را به بروشور اضافه کنید، کمی خلاق باشید و به گذاشتن سی‌دی در صفحه آخر بروشور بسنده نکنید. طراحی خاصی برای قرار دادن سی‌دی در نظر بگیرید و اجازه بدهید که هر یک از اقدامات‌تان در مسیر بازاریابی و تبلیغات توأم با ارزش‌افزوده برای مشتریان و مخاطبان باشد. ارزش افزوده‌ای که در اینجا همان جذابیت و خوشحال کردن مخاطب با غافل‌گیر کردن او است و می‌تواند در علاقه‌مندسازی مخاطبان نقش بسیار مهمی ایفا کند.

۵. در خلق فُرم کلی نوآوری به خرج بدهید

طراحی بروشور - نوآوری

سادگی به خلاقیت در فُرم منافاتی ندارد. پس می‌توانید به فرم و شکلی ساده اما متفاوت در طراحی بروشور هم دست پیدا کنید. همه بروشورها دارای ابعاد مستطیلی هستند، جنس مشابهی دارند و تمایز چندانی با هم‌تایان‌شان احساس نمی‌شود. اما شما می‌توانید از شکل‌های هندسی خاص یا طراحی متفاوتی برای باز و بسته شدن بروشور بهره بگیرید.

۶. توجه به معنای شکل‌های هندسی را فراموش نکنید

طراحی بروشور - هندسه

طراحی و هندسه بسیار ظریف و دقیق هستند و در پیوند با روانشناسی گاهی معانی بسیار متفاوتی را به اذهان مخاطبان متبادر می‌کنند. مثلا برخی از اشکال هندسی از میزان دوستانه بودن تصویر می‌کاهند. در طراحی بروشور باید به این نکته دقت کنید. کاری که در زمینه طراحی بروشور می‌توانید انجام بدهید، انتخاب لبه‌های گرد برای شکل مستطیلی صفحات بروشورتان است. این گرد بودن علاوه بر اینکه استفاده و ورق زدن بروشور را ساده‌تر می‌سازد از نظر معنایی هم حالت دوستانه‌تری در ناخودآگاه ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. به هر حال واضح است که خطوط منحنی آرامش و نرمی بیشتری نسبت به خطوط تیز و شکسته دارند.

۷. به انتخاب مواد سازنده بروشور توجه داشته باشید

طراحی بروشور - محیط زیست

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در طراحی بروشور در نظر داشته باشید، انتخاب مواد سازنده مناسب است. مثلا اگر برای محصولی که دوستدار محیط زیست است، اقدام به تولید بروشور کرده‌اید باید ماده‌ای زیست‌تخریب‌پذیر و قابل‌بازیافت انتخاب کنید. یادتان باشد که جامع‌نگری و یکپارچگی اهداف برندسازی خیلی مهم است. پس کوچکترین عناصری که در بازاریابی و تبلیغات دخیل هستند نیز باید هدفمند طراحی بشوند.

۸. از طنز استفاده مؤثر کنید

طراحی بروشور - طنز

طنز و به کارگیری آن در تبلیغات یکی از روش‌هایی است که معمولا برای تمام محصولات و برندها، نتایج مثبتی به همراه دارد. البته راضی کردن مخاطب از این نقطه‌نظر به هنر و خلاقیت بسیار زیادی نیاز دارد. سعی کنید از طنز مثبتی که از ایجاد سؤتفاهم‌ها دور است در طراحی بروشورهای خود بهره ببرید. در این صورت قطعا نتایج درخشانی نصیب‌تان خواهد شد.

۹. به محل قرار گرفتن بروشور دقت کنید

طراحی بروشور - استند

یادتان باشد که بروشور تولید شده در کجا و در چه استند یا مکانی در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌ها و… قرار می‌گیرد. باید برای این موضوع هم فکر کنید. گاهی‌اوقات، طراحی شما باید طوری باشد که با قرار گرفتن در استندهای بروشور، مخاطب را به خود جلب کند. بعضی از اوقات، بروشوری که طراحی می‌کنید حتما باید در فرم خاصی از استند قرا بگیرند. باید توجه کنید که بروشورها در مقصد نهایی‌شان به درستی قرار خواهند گرفت یا نه وگرنه ممکن است که کل زحمت و خلاقیت‌تان به زیر سوال برود.

۱۰. در تایپوگرافی طراحی بروشور متفاوت باشید

طراحی بروشور - تایپوگرافی

در انتخاب تایپوگرافی هم می‌توانید متفاوت و متمایز عمل کنید اما این تمایز تا زمانی مفید و مؤثر واقع خواهد شد که زیاده‌روی و اغراق در کار نباشد و بیننده با انبوهی از اشکال و حروف عجیبی که اصلا معلوم نیست از چه چیزی حرف می‌زنند، رو به رو نباشد. در اینجا همان التزام به سادگی دوباره معنا پیدا می‌کند. خلاقیت و سادگی در کنار هم نتایج بسیار ایده‌الی به همراه دارند. تایپوگرافی خلاقانه را مورد نظر داشته باشید.

طراحی بروشور هم مانند هر فعالیت تبلیغاتی دیگر نیاز به تفکر، دقت، خلاقیت و البته مهارت دارد. این روزها به مدد نرم‌افزارهای کاربردوست بسیاری از افراد داعیه طراح بودن دارند.اما واقعیت این است که طراحی، تخصصی حرفه‌ای است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *