,

روانشناسی رنگ در طراحی ابزارهای بازاریابی پزشکی

رواشناسی رنگ

رنگ‌ها هم از نظر فیزیولوژیکی و هم از نظر روانشناسی روی انسان‌ها اثر می‌گذارند. به همین خاطر است که در کمیپن‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود باید توجه زیادی به رنگ‌ها داشته باشید. روانشناسی رنگ در مقوله بازاریابی پزشکی هم بسیار مهم و اثرگذار است. لوگوها، وبسایت‌ها، مطب‌ها و… با وجود انتخاب رنگ مناسب میزبان بهتری برای بیماران و مخاطبان استفاده از خدمات پزشکی و درمانی خواهند بود. اگر رنگی به خصوص می‌تواند روی روان و نظر مخاطبان در بازاریابی کالاهای دیگر اثرگذار باشد، قطعا درباره موضوع بازاریابی پزشکی هم مهم خواهد بود و گاهی معادلات ذهنی‌تان را برهم خواهد زد. مثلا احتمال دارد که رنگی خاص باعث بهبود خلق و خوی بیماران و مخاطبان شما در مراکز درمانی-پزشکی شود. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم:

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ

رنگ‌ها همه جا هستند و خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید روی شما اثر می‌گذارند. مطالعات بسیار زیادی درباره اثرگذاری رنگ‌های مختلف بر روان و جسم آدمی صورت گرفته است. مثلا گفته می‌شود که رنگ قرمز باعث القای حس شور و جوانی می‌شود، رنگ آبی نشان از اعتماد و آرامش دارد، زرد القاگر احساس شادی است و نارنجی هم خلاقیت و دوستی را منعکس می‌کند. همه کسب و کارها و صنایع از رنگ به نفع خود استفاده می‌کنند. مثلا، شرکت‌هایی که در زمینه پرداخت ارزی و… فعال هستند با علم به اینکه رنگ آبی نشانه اعتماد است معمولا از این رنگ در لوگو و سایر المان‌های بصری خود بهره می‌برند. رنگ آژیر پلیس‌ها قرمز است و… . در انتخاب رنگ برای وبسایت، لوگو و… باید به رنگ و اثرگذاری آن روی مخاطبان مختلف توجه کرد.

 تاثیری که روانشناسی رنگ برای گروه‌های مختلفی از مخاطبان قائل است بسیار متنوع و قابل‌تامل به نظر می‌رسد. اثر رنگ‌ها روی زنان، مردان، کودکان و بخش‌بندی‌های دموگرافیک متفاوت است. با انتخاب رنگ مناسب و آشنایی با روانشناسی رنگ می‌توانید مخاطب صحیح خود را شناسایی و جذب کنید. مخاطبی شاد، آرام و راضی یعنی مشتری وفاداری که درک درستی از برندتان پیدا خواهد کرد. البته اگر با خواندن چند مطلب و دنبال کردن این تفکر کلیشه‌ای که رنگ آبی، آرامش‌بخش است یا قرمز در محیط درمانی با شوک و… همراه است قطعا کوته‌نگری خواهد بود. بازاریابی علم و هنری است که پیچیدگی‌های فراوانی را در خود جای داده و به همین خاطر نباید با فرمول‌هایی ساده برای آن استراتژی‌های سرراست و کلیشه‌ای تعریف کرد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی پزشکی چیست؟

روانشناسی رنگ

بعضی از پزشکان به نقش رنگ و نور در درمان اعتقاد دارند. البته تحقیقات پزشکی چندانی در این زمینه صورت نگرفته است. رنگ‌درمانی با تمرکز بر نقاط مشخصی از بدن باعث ایجاد اثرات خاصی می‌شود. مثلا تابش رنگ قرمز به افزایش رنگ قرمز کمک می‌کند یا فشار خون را بالا می‌برد. از رنگ آبی برای درمان سردرد، استرس و دردهایی مانند اتقباض شکم و… بهره می‌برند. همه این موارد نیاز به تحقیقات و بررسی بیشتر دارند و باید از نظر علمی بیشتر ثابت شوند ولی در هر حال نشان می‌دهند که رنگ‌ها ظرفیت زیادی روی روان و جسم انسان‌ها دارند.

کسی که به مرکزی درمانی-پزشکی مراجعه می‌کند احتمالا درصدی از استرس و اضطراب را تحمل می‌کند. حال تصور کنید که رنگی برای مطب یا وسایل مرکز خدمات درمانی خود انتخاب می‌کنید که بسیار تند  و اضطراب‌آور است. در این صورت، حضور برای بیمار در آن محیط ناخوشایند خواهد بود و برای او دافعه ایجاد می‌شود. هر چند از نظر علمی رنگ‌درمانی به تایید قطعی نرسیده است اما پژوهش‌های بازاریابی و تبلیغات در این زمینه بسیار گسترده بوده و ادامه دارد.

معنی رنگ‌ها را در تبلیغات و بازاریابی صنایع مختلف به شکل زیر تعبیر می‌کنند:

  • سبز: آرامش-شکوفایی-سرزندگی؛
  • آبی: اعتماد-قدرت-استقلال-قدرت؛
  • بنفش: خلاقیت-خرد-تجمل؛
  • قرمز:نشاط-جوانی-فعالیت-هشدار؛
  • نارنجی: شادی-دوستی-خلاقیت-نشاط؛
  • زرد: خوش‌بینی-گرما-انرژی-صداقت؛
  • خاکستری: اعتبار-آرامش.

این معانی معمولا با رنگ‌های نام‌برده به ذهن مشتریان و مخاطبان القا می‌شوند اما باز هم نمی‌توان برای انتخاب هویت بصری برند خود به این تعاریف اکتفا کرد. در واقع باید ضمن توجه به ظرفیت زیادی که رنگ‌ها در تعیین و تعریف هویت بصری هر برند دارند، دست به انتخاب آنها زد.

رنگ‌ها در بازاریابی پزشکی چه معنایی دارند؟

بسیاری از شرکت‌ها و مراکز پزشکی و درمانی به دنبال این هستند که به مخاطب خود احساساتی همچون اعتماد، استقلال، امنیت، دانش و بهداشت را القا کنند. به همین خاطر بیشتر اوقات از رنگ آبی بهره می‌برند. اما همه برندها و مراکز باید از این رنگ بهره ببرند؟ برای انتخاب رنگ باید ملاحظات دیگری را هم در نظر بگیرید. باید به موضوعاتی مانند تفاوت‌های فرهنگی در هر منطقه، خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنید و مسائل مختلفی فکر کنید که شما را از دایره محدود انتخاب رنگ آبی خارج می‌کند. پیروی کورکورانه از هر توصیه و نکته‌ای در دنیای بازاریابی و تبلیغات به شدت به ضررتان تمام خواهد شد. پس حواس‌تان را جمع کنید و آگاهانه مسیر بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کرده و اجرا نمایید.

اهداف و استراتژی‌های بازاریابی شما هم بسیار مهم است. باید بدانید که قرار است چه عقیده و دیدگاهی درباره برندتان در ذهن مخاطب ایجاد کنید. مثلا گاهی‌اوقات، ترکیب رنگ‌ها در هویت بصری برند به خوبی می‌نشیند و دیدگاهی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که به دنبال آن هستید. فرضا برخی از مراکز خدمات و محصولات پزشکی-درمانی برای قشر و گروه خاصی از جامعه طراحی می‌شوند. این برندها به دنبال القای حس تجمل و منحصربفرد بودن هستند و صرفا نمی‌خواهند آرامش را در ذهن مخاطب و ارباب‌رجوعان خود تداعی کنند. بدیهی است که دیگر اتکا به رنگ آبی و انتخاب آن کافی نیست و انتخاب درستی به حساب نمی‌آید.

در آخر

بازاریابی پزشکی

یادتان باشد که روانشناسی رنگ موضوعی است که در بازاریابی و تبلیغات باعث شده تا سودهای کلانی به جیب صاحبان کسب و کارهای مختلف ریخته شود. اما قطعا و حتما شرط موفقیت آنها فقط در انتخاب رنگ مناسب نبوده است. بازاریابی پزشکی در کنار روانشناسی رنگ نیاز به بررسی و شناخت عوامل مختلفی است. مثلا باید مخاطبان هدف خود را به خوبی مشخص کنید، بدانید که قرار است هویت برندتان چه باشد، چه اثری روی مخاطب بگذارید و … . استراتژی روانشناسی رنگ تنها یکی از موارد و ابزارهایی است که باید در کمپین خود در نظر بگیرید. قیمت، محصول، ترفیع و ارتقای برند با روش‌های مناسب مشتری همگی در کنار هم منجر به نتایجی درخشان در بازاریابی و تبلیغات خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *