,

جادوی همدردی را در تبلیغات پزشکی از یاد نبرید

تبلیغات پزشکی

بیماران و افرادی که از خدمات درمانی و پزشکی استفاده می‌کنند، درد دارند، نگران هستند و به طور کلی نیاز به حمایت بیشتری نسبت به مشتریان در حوزه‌های دیگر فروش و خدمات دارند. یکی از کلیدی‌ترین ابزارهایی که می‌تواند در این مسیر به یاری شما بیاید و به شکوفایی هر چه بیشتر تبلیغات پزشکی و بازاریابی درمانی‌تان کمک کند، استفاده از حس همدردی است. همدردی در تبلیغات پزشکی جادو می‌کند. اما همدردی به چه معناست؟ همدردی یعنی درک احساسات دیگران و این کاری است که در بازاریابی پزشکی دقیقا باید به آن توجه کرد. همدردی مفهومی عمیق است و تعریف آن نیاز به توضیحات و شرح بیشتری دارد.

ویژگی‌های همدردی برای استفاده از آن در تبلیغات پزشکی چیست؟

تبلیغات پزشکی - همدردی

برای اینکه بتوانید از همدردی در تبلیغات پزشکی به بهترین شکل بهره ببرید باید با ابعاد آن هم آشنایی داشته باشید. همدردی چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • درک دقیق خواسته مشتری و نگاه کردن به محصول و خدمات از زاویه نگاه او؛
  • پرهیز از قضاوت کردن مشتری و پیش‌داوری درباره او؛
  • کشف احساسات و عواطف مشتری؛
  • تلاش برای برقراری ارتباط با مشتری از طریق به کارگیری زبان احساس.

اگر قرار باشد در تبلیغات پزشکی خود از همدردی استفاده کنید و به شیوه‌ای تازه و موثر با مخاطبانتان وارد رابطه شوید باید تدابیری خلاقانه بیاندیشید. مثلا به جای اینکه از محصول‌تان تعریف کنید و در ابتدای مسیر شروع به برشماری ویژگی‌های مثبت برندتان کنید، رویه‌ای متفاوت در پیش بگیرید:‌ از نیازها و خواسته‌های مشتریان صحبت کنید و با این کار، توجه آنها را به سمت خود جلب نمایید. یکی از بهترین روش‌ها برای جلب نظر دیگران، این است که درباره آنها صحبت کنید. پس در تبلیغات پزشکی هم همین کار را انجام بدهید.

چرا همدردی در تبلیغات پزشکی مهم است؟

تبلیغات پزشکی - درمان

دلایل متعددی برای مهم برشماردن همدردی در تبلیغات وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:

 تصمیم‌گیری مشتریان

همدردی با احساسات مشتریان سر و کار دارد. بیش از نیمی از تصمیماتی که مشتریان می‌گیرند هم براساس احساسات گرفته می‌شود. پس استفاده از ابزاری که منجر به تصمیم‌گیری مشتری شود در تبلیغات بسیار ضروری است.

 ایجاد اعتماد

به کمک همدردی و همراهی با مشتریان می‌توان در آنها اعتماد به وجود آورد. وقتی به مشتری که در بازاریابی پزشکی عموما بیمارتان محسوب می‌شود، همراهی و همدردی می‌کنید به او نشان می‌دهید که درک درستی از شرایطی دارید که او در آن قرار دارد. چنین چیزی منجر به اعتمادسازی میان شما و او خواهد شد.

ایجاد تمایز

با همدردی کردن برای برندتان، نقطه تمایز به وجود می‌آورید. بیشتر شرکت‌ها و برندها در حال معرفی خود هستند و در استراتژی‌های بازاریابی خود به دنبال برجسته کردن ویژگی‌های و نقاط مثبت محصول و خدماتشان هستند. حال اگر شما متفاوت عمل کنید و به جای صحبت از خود به سراغ صحبت درباره مشتری و نیازهایش بروید به عنصری کاملا متفاوت در میان رقبا بدل خواهید شد.

ایده‌یابی

زمانی که با مشتریان در ارتباط هستید و اعتمادشان را به واسطه همدردی جلب کرده‌اید با عقاید و نظرات آنها بیشتر آشنا می‌شوید. هر چقدر که بیشتر درباره مشتری بدانید، ایده‌های ناب‌تری برای ارتقا یا تولید محصولات و خدمات بعدی دریافت خواهید کرد. تبلیغات پزشکی توأم با همدردی از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و از آنجا که در آن عاطفه و احساس حرف نخست را می‌زند، پیام آن در طیف وسیع‌تری از مخاطبان نفوذ خواهد کرد.

چطور می‌توان از همدردی در تبلیغات پزشکی استفاده کرد؟

تبلیغات پزشکی - بازاریابی

در ادامه توصیه‌هایی برای به کار گرفتن همدردی در تبلیغات پزشکی مطرح شده است. توجه به آنها می‌تواند سرنوشت تبلیغات پزشکی را برایتان تغییر دهد:

برای اینکه بتوانید با مشتریان خود همدردی و همراهی داشته باشید باید به حرف و سخن آنها گوش کنید. گوش کردن به حرف آنها باید از روش‌های مختلفی صورت بگیرد. مثلا نظرسنجی‌ها، گیمیفیکیشن‌ها و ترفندهای متنوعی که باعث می‌شود تا ایده‌ها، نظرات، خواسته‌ها و اطلاعات کاملی درباره مشتریان به دست بیاورید.

نقشه سفر مشتریان را طراحی کنید و با آنها در این سفر همراه شوید. شما باید بتوانید از نقطه صفر شروع رابطه و حتی قبل از آن، رفتار مشتری را در برخورد و مواجهه با برند خود تشخیص دهید و بعد با استراتژی‌هایی که متناسب با محصول و خدمات‌تان طراحی کرده‌اید با مسافرتان که همان مشتری است، همراه و هم‌سو شوید. مدیریت تجربه مشتری یعنی همراهی با او در تمام طول سفری که در فرایند خرید طی می‌کند.

اگر می‌خواهید که مدیریت تجربه مشتری را به درستی پیاده‌سازی کنید باید حتما عنصر همدردی را چاشنی امور و فعالیت‌های خود کنید. مشتری با وجود حس همدردی در طول سفر خود برای خرید از شما، امنیت، اعتماد و دوستی را احساس خواهد کرد و به مرور زمان به سفیر برندتان بدل خواهد شد. یعنی کسی که نه تنها از محصولات‌تان استفاده می‌کند بلکه آن را به دیگران هم توصیه خواهد کرد.

همدردی کردن زمان‌بر است؟

تبلیغات پزشکی - بازاریابی درمانی

همدردی کردن با دیگران اصلا کار ساده‌ای نیست. برای اینکه بتوانید در تبلیغات پزشکی هم از این حس به نفع خود و البته مشتری استفاده کنید باید همدرد بودن را یاد بگیرید و آن را تمرین کنید. همدردی یعنی عمیقا متوجه شوید که مشتری چه احساسی دارد و چه می‌خواهد. باید بتوانید با کفش‌های او در مسیر رسیدن به محصول یا خدمات مختلف راه بروید.

اگر به این نقطه از رابطه با مشتریان رسیدید، شناخت عمیقی از او پیدا خواهید کرد و رابطه‌ای برد-برد میان شما و مشتری شکل می‌گیرد. دیگر نه او فقط یک مشتری اتفاقی باقی می‌ماند و نه شما کسی که صرفا به دنبال سود و فروش است. در واقع، منافع شما بعد از تجربه حس همدردی با یکدیگر گره می‌خورد.

در آخر

در آخر فراموش نکنید که اگر چه در دنیای بازاریابی و تبلیغات، شاهد ترفندهای فریبکارانه بسیاری هستیم اما آنچه ماندگار خواهد شد و اثرات مثبت خود را در بلندمدت روی مشتریان حفظ می‌کند، چیزی نیست جز صداقت. صداقت است که می‌تواند همدردی شما با مشتریان و مخاطبانتان را از کلیشه‌های رایج رها کرده و به قلب و ذهن آنها نفوذ کند. صداقت و راستی در بیان احساسات مثبت نسبت به مشتریان باعث می‌شود که اعتمادی عمیق به شما پیدا کنند و رابطه‌تان از سطح مشتری و فروشنده به دو دوست تغییر پیدا کند که نسبت به یکدیگر تعهد و احترام قائل هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *