, ,

تبلیغات چاپی هنوز نمرده است؛ شما چه فکر می کنید؟

تبلیغات چاپی

این روزها، با تبلیغات آنلاین ثانیه به ثانیه بمباران می‌شویم. بمبارانی که بعضا اجازه باز کردن جعبه ایمیل‌مان را از ما می‌گیرد. چون کافی است وارد صندوق پستی (INBOX) شویم و با انبوهی از تبلیغات اینترنتی، پُست‌های تبلیغاتی حمایت‌شده و… رو به رو شویم. در چنین آشفته‌بازاری که تقریبا همه خود را کارشناس تبلیغات و برندینگ می‌دانند و استفاده از بسترهای تبلیغات مجازی را توصیه می‌کنند، باید دست به کار متفاوتی زد و از همه ظرفیت‌های تبلیغات بهره گرفت. چه فکری به ذهن‌تان می‌رسد؟ باید به سراغ چه چیزهایی بروید تا بتوانید دوباره توجه مخاطب را جلب و نبض او را در دست‌تان بگیرید؟ بله…، درست حدس زدید. تبلیغات چاپی! عمر تبلیغات چاپی سرنیامده است.

باید قبول کنید که مزایای تبلیغات چاپی به شدت گسترده است و در برندینگ، ارتباط با مخاطب و ایجاد اعتماد نقش مهمی ایفا می‌کند. البته منظور به هیچ‌وجه این نیست که با به کار گرفتن تبلیغات چاپی از هم‌تای دیجیتالی آن غافل بشوید… خیر. پیشنهاد ما استفاده از تمام ظرفیت‌های در دسترس است.

جایگاه تبلیغات چاپی در دنیای امروز کجاست؟

تبلیغات چاپی - دنیای امروز

کافی است نگاهی به آمار و ارقام تبلیغات چاپی در کشورهای مدرن بیاندازید تا متوجه بشوید که تبلیغات چاپی هنوز مصرانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. مثلا، در کشور استرالیا صنعت تبلیغات چاپی، صنعتی ۷.۵ میلیارد دلاری است. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ای که علاقه به کتاب و خواندن هنوز طعمه دنیای دیجیتال نشده‌ است، بسیاری از مردم از دریافت تبلیغات چاپی هم لذت می‌برند. واقعیت این است که برای اثرگذاری تبلیغات باید به آمیخته بازاریابی توجه ویژه‌ای داشته باشید. حذف هیچ‌یک از رسانه‌ها یا ابزارهای تبلیغاتی کار درستی نیست.

تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، مدیریت و میزان کردن هر رسانه و ابزار متناسب با شرایط محصول، چرخه محصول، نوع محصول و جایگاه آن است. پس حذف تبلیغات چاپی مثل چاپ کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی اصلا ایده خوبی نیست. بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اثرگذاری متون و اطلاعاتی که از طریق کاغذ و کتاب واقعی به افراد منتقل می‌شود خیلی بیشتر از هم‌تایان دیجیتالی خود است. بنابراین بهتر است در برنامه‌ریزی تبلیغاتی خود، همواره جایگاهی را به تبلیغات چاپی اختصاص بدهید.

میان تبلیغات چاپی و دیجیتالی پیوند برقرار کنید

تبلیغات چاپی - دیجیتال

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، تبلیغات چاپی اثرگذاری زیادی روی مخاطب دارند و باعث می‌شوند که اطلاعات دریافتی به شکل عمیق‌تری در ذهن و جان‌شان بنشیند. به همین خاطر نباید اهمیت تبلیغات دیجیتالی را به بهانه وجود انواع رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتالی دست‌کم گرفت. در واقع، با ایجاد پیوندی دقیق و عمیق میان تبلیغات دیجیتالی و چاپی باید میزان بهره‌وری کمپین‌های تبلیغاتی خود را به بیشترین حد ممکن برسانید.

نمونه‌ای از این پیوندها، ارجاع مخاطب از طریق تبلیغات چاپی، بروشورها و… به فضای مجازی است. مثلا زمانی که شما روی بروشورهای خود، نشانی صفحات مجازی‌تان را قرار می‌دهید یا در برگه‌های تبلیغاتی که به دست مخاطب می‌دهید، به او وجود جشنواره‌ای جذاب را اطلاع می‌دهید که با مراجعه به صفحه اینستاگرام‌تان امکان‌پذیر است، در واقع نوعی پیوند میان تبلیغات چاپی و دیجیتالی ایجاد کرده‌اید.  استفاده از کدهای QR روی تبلیغات چاپی هم  می‌تواند موجب پیوند میان این دو بستر تبلیغاتی باشد. برای مثال، اسکن کد QR در موبایل یا رایانه باعث ورود مشتری به صفحه‌ خرید یا … بشود. نباید فراموش کنید که در کمپین تبلیغاتی شما باید انواع ابزارها، رسانه‌ها و ارتباطات مختلف با مخاطب وجود داشته باشد. تبلیغات چاپی به عنوان عناصری فیزیکی به شما کمک می‌کنند تا ارتباطی گرم‌تر و واقعی‌تر با مخاطب برقرار کنید.

نکته مهم دیگری که باید حتما در زمینه استمرار استفاده از تبلیغات چاپی به خاطر داشته باشید، عدم دسترسی بخشی از مخاطبان و مشتریان مانند کهنسالان به دستگاه‌های دیجیتالی است. به همین دلیل نباید با کنار گذاشتن تبلیغات چاپی بخشی از مخاطبان خود را از دست بدهید. برخی از محصولات و صنایع به دلیل ماهیت ذاتی‌شان نیاز به داشتن بروشورها و تبلیغات چاپی دارند. مثلا در صنایع B2B ارائه طراحی کاتالوگ صنعتی می‌تواند در برقراری ارتباط میان بازیگران آن صنعت خاص نقش بسیار مهمی ایفا کند.

تبلیغات چاپی به برندینگ کمک می‌کند

تبلیغات چاپی - برندینگ

تبلیغات چاپی به برند اعتبار بیشتری می‌دهند. زیرا از طریق آنها، مخاطب با اشیایی فیزیکی رو به رو می‌شود که برای تولید آن وقت و انرژی صرف شده است و همه اینها در ناخودآگاه مخاطب خیلی بیشتر از تبلیغاتی که به صورت آنی روی صفحه رایانه و تلفن همراه ظاهر می‌شوند، اثر دارد. نکته خیلی مهم دیگری درباره تبلیغات دیجیتالی وجود دارد که باعث می‌شود، مخاطب در بیشتر موارد اعتماد بیشتریبه تبلیغات چاپی مبذول   داشته باشد: بسیاری از کاربران احساس می‌کنند با کلیک کردن بر پیام‌های تبلیغاتی دیجیتالی به دستگاه‌های خود ویروس هم وارد می‌کنند.

این بدبینی در بسیاری از موارد بی‌راه هم نیست. بدیهی است که تبلیغات چاپی چنین معضلاتی ندارند و اعتماد ۱۰۰ درصدی مخاطبان را جلب می‌کنند. ارتباط فیزیکی با یک محصول، تأثیرگذاری آن را در ذهن مخاطب بسیار بیشتر می‌کند. گستردگی بیش از حد فضای مجازی باعث شده است که پیدا کردن شما در فضای اینترنت نیاز به تلاشی دوچندان پیدا کند. اگر چه فضای دیجیتال هم مزایای بسیار خود را دارند و وجودشان حتما ضروری است ولی از آشفتگی موجود در آن می‌توان ۱ بر هیچ به نفع تبلیغات چاپی که در حال کمرنگ شدن هستند، بهره برد.

سخن پایانی

تبلیغات چاپی - مزایا

آنچه که به شدت باید مورد توجه قرار داده بشود، این است که فرقی نمی‌کند که کدام پلتفرم تبلیغاتی را برگزیده‌اید. در هر حال، تا خلاقیت، کیفیت و انسجام میان عناصر تبلیغاتی‌تان وجود نداشته باشد، شما قادر به جلب و جذب مخاطب نخواهید بود. تبلیغات چاپی باید آنقدر درست و استراتژیک طراحی شده باشند که پس از اینکه مخاطب آنها را دریافت کرد سریعا راهی سطل زباله نشوند. در واقع ایجاد ارتباطی اثربخش با مخاطب باید در طراحی، رنگ، محتوا، تصاویر و… رعایت بشود. برای تبلیغات دیجیتالی هم داستان از همین قرار است.

نباید فکر کنید که صرفا حضور در شبکه‌های اجتماعی یا سایر بخش‌های اینترنت کار تبلیغات شما در بخش دیجیتال به پایان می‌رسد. خلاقیت و کیفیت دو امر بسیار مهم برای اجرای بخش‌های مختلف کمپین تبلیغاتی شما هستند. تبلیغات خوب به معنای تبلیغاتی است که بیشترین اثربخشی و ثمربخشی را برای برند به همراه می‌آورند. پس از اهمیت تلفیق تبلیغات دیجیتالی و چاپی را در صنایع و برندهای مختلف فراموش نکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *