,

تبلیغات و بازاریابی را در چرخه عمر محصول بهتر بشناسید|قسمت ۲

تبلیغات

در ادامه مقاله قبلی سعی کردیم که به بخش های دیگر تبلیغات و بازاریابی محصولات هر برند در چرخه عمرشان هم بپردازیم:

دوره بلوغ محصول

تبلیغات - دوره بلوغ

  • فروش در این مقطع سنی، حداکثر است و هزینه تولید خیلی کم می‌شود والبته سود نیز زیاد است. مشتریان در این دوران از تمام قشرها و طیف‌های جامعه هستند و گروه‌بندی خاصی در استقبال از محصول وجود ندارد. رقبا یا همان رقبای پیشین و یا در حال ریزش هستند. توزیع محصولات متنوع در طرح‌ها و اندازه های مختلف صورت می‌گیرد. بازاریابی با هدف بیشینه‌سازی سود و دفاع از سهم بازار طراحی و اجرا می‌شود. قیمت به حداقل می‌رسد و توزیع نیز بسیار گسترده و وسیع است. استراتژی‌های مورد نظر، توسعه بازار و محصول است.

استراتژی تبلیغات

  • تبلیغات مورد استفاده برای تأکید بر مزیت‌ها و منافع ویژه کالا و تکرار آنها است.
  • پیشبرد یا چاشنی فروش برای جلب مشتریان دیگر محصولات رقبا است. در واقع برای کسب توجه و تمایل مشتریان رقبا باید از روش‌های مختلف پیشبرد کمک گرفته بشود.

در این مرحله از حیات محصول، پس از شناخته شدن آن از سوی مشتری، از استراتژی‌های یادآوری محصول استفاده می شود.

جلب توجه اختصاصی

شرکت‌های مختلف با استفاده از پست مستقیم یا روش‌های این چنینی به تولید تبلیغات یادآوری‌کننده می‌پردازند. این تبلیغات در قالب پست مستقیم می‌تواند حواس مخاطبی خاص را به فروش ویژه یا فعالیت‌های تبلیغاتی پیشبرد جلب کند. و آنها را به مخاطب یادآوری و اطلاع‌رسانی کند. ارسال نمونه ای از محصول برای مشتری هدف‌گیری شده خاص یا دعوت به حضور در جشنواره و رویدادها و یا استفاده از انواع تخفیفات دیگر و شرکت در مراسم و برنامه‌های پیشبرد از اقدامات ممکن برای این مرحله است. در این بخش از استراتژی هدف یادآوری مشتری به خرید  و مصرف دوباه محصولی است که آن را می‌شناسد.

نمایش توأم با جلب توجه

رادیو و تلویزیون، تبلیغات چاپی و … با استفاده از روش‌هایی چون حمایت‌گری و یا تولید تبلیغات خلاق به یادآوری وجود محصول می‌پردازند. برای نمونه کوکاکولا برای تبلیغ محصول خود در این مرحله به چاپ تصویری بزرگ از محصول در ۱ صفحه تمام از مجلات بسنده می‌کند و تنها لوگو و نام برند را به رخ می‌کشد. به عنوان مخاطب با مشاهده این صفحه از یک نشریه سریعا برند مذکور در ذهن بازیابی می‌شود.

یادآوری در شبکه‌های اجتماعی

یکی از تازه‌ترین استراتژی‌ها پرداختن به ابزارهای یادآوری‌کننده در شبکه‌های اجتماعی است. کافی است مخاطب بنا به ملزومات و بستر هر شبکه اجتماعی با شما در تعامل قرار گیرد، در این صورت می‌توان با استفاده از ابزارهای یادآوری و تلنگر به مخاطب، محصول را تبلیغ کرد. نمونه‌های موفق بسیاری در این زمینه در سطح شبکه‌های اجتماعی وجود دارند. مثلا برند شکلات اسنیکر در شبکه‌های اجتماعی از کمپین‌های یادآوری استفاده گسترده‌ای کرده است.

دوره افول محصول

تبلیغات - دوره افول

فروش در این مقطع در حال کاهش و افت است. هزینه تولید خیلی کم و سود تقریبا برابر هیچ است. مشتریان این مقطع زمانی، کسانی هستند که خیلی دیر محصولات بازار را می‌پسندند و می‌پذیرند. این علاقه دیرهنگام یا بنا به سلیقه سخت و نامنعظف آنها است و یا به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبشان. در هر حال این گروه از مصرف‌کنندگان آخرین گروهی هستند که اقدام به خرید می‌کنند.

رقبا در حال ریزش و کم شدن هستند و قیمت‌ها با  اعطای تخفیف همراه است. بازاریابی با هدف کاهش هزینه‌ها و فقط استفاده از نام و سابقه برند پیش می‌رود. اقلام و جنس‌های اضافی که به شکل جانبی تولید می‌شدند و برای شرکت سود به همراه ندارند، حذف می‌شوند. هزینه تبلیغات کاهش می‌یابد و فقط به مشتریانی که وفادار هستند توجه می‌شود.

  • برنامه‌های پیشبرد فروش به حداقل و یا صفر می‌رسد چون در عمل فایده وسودی در استفاده از این روش دیده نمی‌شود.
  • استراتژی‌های مورد نظر تنوع‌گرایی، یعنی تلاش برای فروش در هر سطح و اندازه‌ای است. شرکت فقط خواهان فروش و جلوگیری از ضرر است. در واقع دست و پا زدن برای بقا

جلب توجه به کاربردهای تازه

در این استراتژی توجه به ابعاد جدید و تازه محصول قدیمی مفید واقع می‌شود. مثلا می‌توان مشتریان را دعوت به یافتن ابعاد تازه محصول کرد. فرض کنید محصول تولیدی شما نوعی سُس است که می‌توان آن را در دستورهای غذایی تازه و متفاوت و یا انواع سالادها به کار برد. جلب توجه مخاطب و مشتری به ابعاد جدیدی از کاربرد و استفاده از کالا باعث حفظ مشتری قدیمی یا جذب مشتری جدید می‌شود.

اضافه کردن ویژگی‌های جدید

این استراتژی خواهان علاقه‌مند کردن مجدد مشتری به محصول است. یا حتی به کمک آن امکان جذب تعدادی از مخاطبان و مشتریان جدید نیز وجود دارد. در واقع با اضافه کردن ویژگی‌های بسیار جزیی جدید و امکانات تازه به کالای قبلی، می توان تا حدودی آن را مجددا به روی صحنه آورد. فقط نباید فراموش کرد که در بکارگیری این استراتژی به بازگشت سرمایه دقت شود. و اگر اضافه نمودن الحاقات در جلب توجه مشتری و حفظ مشتری قدیمی نقشی ندارد باید سریع آن را حذف کرد.

تمرکز صرف بر مشتری قدیمی

برای کاهش هزینه‌ها، در این استراتژی تمرکز روی مخاطبینی قرار می‌گیرد که مشتری قبلی کالا و محصول به شمار می‌روند. برای نمونه فقط به مشتریانی پرداخته می‌شود که در طول ۶ ماه گذشته کالا را خریداری کرده‌اند. در صورتی که پاسخ مشتریان قدیمی به این تبلیغات مثبت باشد، می‌توان به ترویج آن میان مشتریان جدید و اضافه کردن الحاقاتی به کالا اندیشید.

توقف تولید و استفاده از پیشبرد

وقتی انبار کالا روبه تهی شدن پیش می‌رود، می‌توان با بکارگیری استراتژی‌هایی برای ارایه تخفیفات و پیشبرد کالا در قالبهای مختلف استفاده کرد. ضمنا با توقف تولید کالا هزینه‌های آن به حداقل می‌رسد.

نکات قابل تأمل در تبلیغات :

تبلیغات - نکات مهم

برای برگزاری کمپین‌های مختلف تبلیغاتی و یا به کارگیری استراتژی‌های مختلف بازاریابی محصولات بی‌دوام زودمصرف باید به روندهای جدید بازار به شدت توجه کرد، پاره‌ای از این روندها در ادامه شرح داده شده است:

  • کمپین‌های تعاملی

اینترنت به ویژه شبکه‌های اجتماعی، ازملزومات دنیای اخیر است. مصرف‌کننده ها مایل هستند در فرایند تولید، تبلیغ و… محصول و کالایی که استفاده می‌کنند، مشارکت داشته باشند و این میل تبلیغات سنتی مانند تلویزیون و بازاریابی قدیمی را  به شکل محسوسی تحت تأثیر قرار داده است. برگزاری کمپین‌های تعاملی و یا استفاده از روش‌های جمع‌سپاری برای پیشبرد اهداف مختلف می‌تواند راه‌کار بسیار شورانگیز و مفیدی برای شرکت‌های ریز و درشت فعال در این صنعت باشد.

  • طبیعی بودن

استقبال از محصولات ارگانیک و طبیعی، به شدت رو به رشد است. مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری در پی محصولات و کالاهای سلامت‌بخش هستند. این میل بازار کالاهای مصرفی بی‌دوام را از تأثیرات خود بی‌نصیب نگذاشته است. علاوه بر خود کالا و کیفیت تولیدی آن، توجه به بسته‌بندی در رعایت نکاتی مانند قابلیت بازیافت و آسیب نرساندن به محیط زیست و… نیز از مسائل مهمی است که باید به آنها توجه کرد.

  • شبکه‌های اجتماعی

این شبکه‌ها امکان ارتباطی بی‌سابقه میان مشتری و تولیدکننده فراهم کرده‌اند. بازاریابان باهوش از این فرصت استثنایی بهترین بهره را می‌برند. هشتگ‌ها و سایر امکانات فضای مجازی باعث شهرت عجیب و غریب کمپین‌های تبلیغاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود، مخاطبان بسیار گسترده هستند و سرعت و پوشش‌دهی این رسانه واقعا تأمل‌برانگیز و خیره‌کننده است. مشتری امروز بیش از هر زمان دیگری از نقش و حضور خود در هویت بخشیدن به چرخه عمر محصول آگاه است و در پی پررنگ کردن این نقش در زمینه‌های مختلف تولید تا تبلیغ محصولات و برندهای مختلف است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *