,

بازاریابی دیجیتالی در موفقیت هر کسب و کار تا چه اندازه مهم است؟

بازاریابی دیجیتال

تقریبا همه کسب‌وکارها به بازاریابی دیجیتالی فکر می‌کنند. همه می‌دانند که در دنیای امروز نمی‌توان نسبت به بازاریابی دیجیتال بی‌تفاوت بود. اما شیوه اجرا و به کارگیری درست و مؤثر بازاریابی دیجیتال با اکتفا کردن به آن در کلام، زمین تا آسمان فرق می‌کند.

اولین گام مهم در برنامه‌ریزی برای بازاریابی دیجیتال این است که بدانید در چه موقعیتی قرار دارید و قرار است به چه نقطه و هدفی برسید. پس در درجه نخست باید مشخص کنید که طرح کلی و چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال برای شما و برندتان به چه صورت است. آنچه بیشتر کسب‌وکارها را در زمینه بازاریابی دیجیتالی به زمین می‌زند، فقدان آگاهی درباره مسیر پیش‌رو است.   برای موفقیت در طرح‌ریزی و اجرای برنامه بازاریابی دیجیتالی باید همه اعضای تیم و سازمان به درستی توجیه بشوند و در مسیر لازم گام بردارند.

برای موفقیت در برنامه‌های بازاریابی دیجیتالی لازم است تا به شاخص‌هایی هم‌چون شاخص کلیدی عملکرد (KPI) به دقت توجه بشود. تعریف شاخص‌های عملکردی صحیح و تلاش برای رسیدن به آنها برای هر کسب‌وکاری ضروری است. مبحث مهم درباره شاخص‌های عملکردی توجه به اثربخشی و ثمربخشی آنها است. به این معنی که اقدامات انجام‌شده را باید از نظر تأثیرگذاری سنجید و هزینه‌ها و آورده‌های آن‌ها را بررسی کرد.

پیاده‌سازی برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی - استراتژی

برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی دیجیتالی مانند برنامه‌ریزی استراتژی‌های دیگر بازاریابی است. اما چالشی که برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی با آن رو به رو است، عدم پذیرش اهمیت و نقش آن از برخی افراد در هر شرکت و کسب‌وکار است. این عدم پذیرش نیز تا حدودی طبیعی است. کسانی‌که از فضای دیجیتال دور هستند و آشنایی کافی با این حوزه ندارند، قادر به یافتن درک دقیقی از اوضاع نیستند. بسیاری از مدیران هم‌چنان رویکردی قدیمی به کار بازاریابی دارند و اختصاص دادن بودجه برای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی را گزاف و بی‌مورد به شمار می‌آورند.

مدیران و کارفرمایان معمولا پرسشی کلیشه‌ای در این زمینه مطرح می‌کنند و با نقطه‌نظری تجاری خواهان یافتن پاسخ این پرسش هستند: آیا اقدمات بازاریابی دیجیتالی سریعا خروجی به همراه دارد یا خیر؟ بازگشت سرمایه حاصل از بازاریابی دیجیتال چقدر خواهد بود؟ پس اگر خواهان پیاده‌سازی و به کارگیری بازاریابی دیجیتالی برای برندی هستید، در شرکت‌ها و سازمان‌ها باید زبان و ادبیاتی مناسب بیابید و به کمک آن موانع را رد کرده و افراد متعدد را متقاعد کنید.

موارد مهم و قابل اعتنا در بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی - اقدامات

در برنامه‌ریزی برای بازاریابی دیجیتالی باید به شاخص‌ها و سنجه‌هایی که مربوط به درآمد هستند نیز توجه کنید. تعدادی از این سنجه‌ها از این قرار هستند:

هزینه جلب مشتری (CAC)

این شاخص که به CPA یا هزینه بازای جلب هر مشتری نیز معروف است، هزینه لازم برای جلب و جذب هر مشتری را مشخص می‌کند و در نهایت منجر به دست‌یابی به نرخ بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود.

درصد بازاریابی و فروش (CAC)

این شاخص معمولا با احتساب هزینه‌های کلی بازاریابی و فروش تعیین می‌شود. نکته مهم این است که هزینه‌ها و مخارج مربوط به هر یک از عناوین بازاریابی و فروش به طور جداگانه بررسی بشود. این تفکیک کمک زیادی به کاهش هزینه‌ها می‌کند.

نرخ ارزش عمر مشتری (CLV) به (CAC)

به کمک این دو شاخص نیز می توان به چشم‌اندازی از بازگشت سرمایه کسب‌وکارتان دست پیدا کنید. در واقع این شاخص مشتریانی که برای مدتی طولانی با شما همراه خواهند بود را مشخص می‌کند. منظور مشتریان وفاداری است که طولانی‌مدت با شما می‌مانند و حضورشان موجب رشد و رونق درآمدهای‌تان می‌شود.

پذیرش این واقعیت که معیارهای و سنجه‌های دیجیتالی می‌توانند تکلیف هر ریال در کسب‌وکار را مشخص کنند، کمی برای مدیران و بازاریابان سنتی دشوار است اما از واقعیت و تغییراتی که فناوری ایجاد نموده، گریزی نیست. در ادامه به دلایلی پرداخته‌ایم که لزوم توجه به بازاریابی دیجیتال برای هر کسب‌وکاری را بهتر مشخص می‌کند:

رسیدن به مسیری مشخص و افزایش تمرکز

برای رسیدن به اهداف باید استراتژی‌های مناسبی انتخب کنید. برای شناخت و بررسی اینکه در مسیری درست گام برمی‌دارید یا خیر نیز لازم است که از سنجه‌ها و شاخص‌های عینی و دقیق در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

دست‌یابی به موقعیتی ارزشمند در فضای آنلاین

بازاریابی دیجیتالی - فضای آنلاین

واقعیت مهم این است که در دنیای امروز زندگی ما به سختی با فضای مجازی و آنلاین گره خورده است. پس استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی دیگر به تنهایی پاسخ‌گو نیست. اگر خواهان تأثیرگذاری بر مخاطب هستید و می‌خواهید متمایز و متفاوت عمل کنید باید از فضای آنلاین و فناوری کمک بگیرید. هر کلیک در فضای مجازی می‌تواند منجر به رشد و رونقی چشم‌گیر بشود. فرض کنید یکی از مشتریانی که از وبسایت‌تان دیدن کرده، از فضای موجود لذت ببرد و برای نمونه دست به خرید اینترنتی از شما بزند. سپس این مشتری مشتاق، به خریدش ادامه بدهد و علاوه بر خود، مشتریان دیگری را نیز به سمت خرید از شما بکشاند. چنین رابطه‌ای بسیار سودآور است و به یمن اقداماتی فکر‌شده و مدیریتی صحیح می‌تواند کسب‌وکارتان را از این رو به آن رو کند.

شناخت بهتر مشتریان خود

اندازه‌گیری و بررسی شاخص‌های کیفی و کمی گوناگون، فرصت بسیار مناسبی برای شناخت مشتریان فراهم می‌کنند. داده‌های کیفی و کمی در کنار هم باعث می‌شوند، اطلاعات استخراجی از اقدامات بازاریابی دیجیتالی صرفا اعداد و ارقامی بی‌روح نباشند و به کمک آنها خیلی چیزها در مورد مخاطب دستگیرتان می‌شود.

نقاطی از ارتباط و خرید که همراه با مشکل و ناراحتی بوده است، لحظات شاد و شگفت‌زدگی مشتری و… همه و همه اطلاعات فوق‌العاده مهمی هستند که به مدد بازاریابی دیجیتال می‌توان به آنها دست یافت. به کمک فناوری‌های مناسب می‌توان مسیر مشتری را پیگیری کرد و با رفتار او بیشتر آشنا گشت. ضمن اینکه تصمیم‌گیری و دست‌یابی به دیدگاهی صحیح نیز میسر می‌شود.

ساده‌تر شدن برنامه‌ریزی برای تعیین بودجه

داشتن منابع مالی کافی بودجه‌بندی را ساده نمی‌کند. برای موفقیت باید بدانید که چگونه برنامه‌ریزی کنید و چه ابزارهایی را در دست داشته باشید. مهارت‌های لازم برای استفاده از ابزارها نیز مسأله مهم دیگری است. پس با وجود برنامه بازاریابی دیجیتالی خیلی از اهداف به شکلی دقیق سر و سامان می‌گیرند.

ایجاد شرایط برای بهینه‌سازی متداوم

اندازه‌گیری شاخص‌های تعریف‌شده در بازاریابی دیجیتالی مسیری برای بهینه‌سازی ایجاد می‌کنند و امکان پیشرفت متداوم را در اختیار قرار می‌دهند. برای دست‌یابی به اهداف، باید همواره امکان سنجش و بررسی مسیری که تا کنون پیموده شده، وجود داشته باشد.

بررسی و آگاهی دقیق از نرخ بازگشت سرمایه

بازاریابی دیجیتالی - ابعاد مختلف

اگر بتوانید هر اقدام بازاریابی را به کمک بازاریابی دیجیتالی دقیقا بسنجید، استراتژی مورد استفاده از نظر سنجش ثمربخشی عالی عمل خواهد کرد. یعنی دقیقا متوجه هزینه‌ها، درآمدها و… خواهید بود. ضمن اینکه برنامه بازاریابی دیجیتالی با همه بخش‌های کسب‌وکار و شرکت‌تان هم‌سویی دارد و در نتیجه آماری دقیق از اوضاع خرد و کلان در اختیارتان قرار خواهد داد. زیرا ابزارهای بازاریابی دیجیتالی، امکان ارتباطی یکپارچه و بررسی و مدیریت فرایندها در قسمت‌های مختلف را به خوبی فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، تصویری دقیق از آنچه انجام شده، در حال انجام است و به وقوع خواهد پیوست، در اختیارتان قرار می‌دهد.

در آخر لازم است که بار دیگر گوشزد کنیم، بازاریابی دیجیتالی صرفا استفاده از تعدادی عناصر آنلاین به آمیخته بازاریابی نیست. بلکه استفاده و اجرای هوشمندانه از این عوامل در راستای رسیدن به اهداف تعریف‌شده برند و کسب‌وکار شما است و لزوم استفاده و بهره‌وری از آن در عصر حاضر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اگر مشغول به کسب‌وکار هستید یا قصد راه‌اندازه کار و کارآفرینی دارید، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی را در بخشی بزرگ از برنامه‌ریزی‌های خود قرار بدهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *