وقتی صحبت از بازاریابی پزشکی می‌شود، حواس همه افراد معطوف به تبلیغات می‌شود. اما بازاریابی پزشکی چیزی فراتر از تبلیغات به معنای کلیشه‌ای آن است. بازاریابی پزشکی به معنای مجموعه‌ای از اقدامات محسوس و نامحسوس است که ارتباط یک مجموعه پزشکی را با مشتریان بیشتر می‌کند، تجربه بیماران را مدیریت می‌کند و با پیام‌های خود روی آنها اثر می‌گذارد. در ادامه به تعاریف دقیق‌تر بازاریابی پزشکی پرداخته شده است:

بازاریابی پزشکی چیست؟

بازاریابی پزشکی

  • بازاریابی پزشکی به معنای رابطه‌ای است که با مشتریان خدمات پزشکی-درمانی برقرار می‌کنید. بازاریابی پزشکی فقط به معنای طراحی لوگو نیست، بلکه آنچه در آن بسیار مهم به شمار می‌رود، موضوع فرهنگ است. فرهنگی که در تمام بدنه یک مجموعه درمانی و پزشکی جاری می‌شود و هر یک از پرسنل و اعضای مجموعه به معنای واقعی کلمه، آن را درک کرده و در شرح شغلی خود دریافت می‌کنند.
  • بازاریابی فقط جلب توجه مخاطب نیست بلکه ایجاد الهام در مخاطبان است. یعنی باید با پیام خود بیمار یا مخاطبی را که به دنبال یک خدمت پزشکی خاص است به سمت خود جلب کنید.
  • بازاریابی یعنی شناسایی، شناساندن و ایجاد رضایت میان طرفین به این می‌گویند ارتباط. چیزی که در ارائه خدمات پزشکی به شدت مهم است.
  • بازاریابی پزشکی یعنی دریافتن اینکه بیماران و مخاطبان از شما چه می‌خواهند.

بازاریابی پزشکی را دقیق‌تر نگاه کنید

تبلیغات و بازاریابی در همه عرصه‌ها ضروری و لازم است. پزشکی هم از این قاعده مستنثنی نیست. برای اینکه این امر را برای مقوله پزشکی به خوبی انجام بدهید باید از کانال‌های مختلف ارتباطی با مخاطبان خود  به صورت آنلاین و آفلاین در ارتباط قرار بگیرید. مانند سایر زمینه‌های بازاریابی در اینجا هم باید مخاطبان خود را بخش‌بندی کنید و هدف‌گیری را در هر بخش از مشتریان در نظر داشته باشید. بازاریابی در زمینه پزشکی باید طوری صورت بگیرد که مخاطبان که در واقع بیماران و اطرافیان آنها هستند در تمام روند درمان خود با شما رابطه‌ای وفادارانه پیدا کنند. سنجش اثربخشی و ثمربخشی اقدامات بازاریابی و تبلیغات هم نکته مهم دیگری است که نباید از نظرتان جا بماند.

مزایای بازاریابی در پزشکی چیست؟

بازاریابی پزشکی

  • یافتن مخاطبان بالقوه‌ای که صرفا به خاطر بیماری به دنبال خدمات پزشکی نیستند و می‌خواهند برای ارتقای سلامت خود از خدمات و محصولات مختلف پزشکی استفاده کنند و ارتباط برقرار کردن با آنها در صورتی که از راهی مناسب پیگیری شود منجر به ارتباطی درازمدت و سودآور خواهد شد.
  • بازاریابی صحیح می‌تواند کیفیت ارائه خدمات را برای مشتریان بالا ببرد و به آنها خدمات و محصولاتی مناسب، شخصی‌سازی‌شده و مطلوب ارائه کند. زیرا کلید اصلی ارتباط یعنی شناخت در بازاریابی به وجود خواهد آمد.
  • جلب نظر مخاطبان(بیماران) و افرادی که از خدمات و محصولات رقبا استفاده می‌کنند و شناخت دقیقی از شما ندارند. اما به واسطه بازاریابی امکان شناخت و جذب شدن به سمت‌تان برای آنها به وجود خواهد آمد.
  • به دست آوردن داده‌های مفیدی که تحلیل‌شان منجر به شناخت بهتر مشتریان و حفظ ارتباط و در مواردی جذب تعداد بیشتری از آنها خواهد شد از جمله مزایای بازاریابی در عرصه پزشکی است.

چرا بازاریابی در پزشکی اهمیت دارد؟

بازاریابی در عرصه پزشکی با تغییر رویکردهایی که صورت گرفته تقریبا ضروری است. اکنون سال‌هاست که دیگر فقط حجم مخاطب و بیماران اهمیت ندارد بلکه ارزشی که برای مخاطب ایجاد می‌شود در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است. کمیت سال‌هاست که به محاق رفته و کسب و کارهایی امکان رشد و پیشرفت دارند که کیفیت را جدی گرفته‌اند. برای ارائه خدمات پزشکی قابل‌قبول باید بیماران را در روند درمان و استفاده از محصولات مختلف، با برند عجین کنید. باید ارتباطی گرم و موثر با آنها برقرار کنید و در واقع رابطه از حالت عرضه از شما و دریافت از مشتری دگرگون می‌شود. حالا با وجود اقدامات متنوع بازاریابی پزشکی می‌توان به این نتیجه رسید که تولید و ارائه محصول و خدمات امری کاملا دوسویه است و تعاملی که میان مشتری و تولیدکننده و ارائه‌دهنده وجود دارد منجر به رضایتی عمومی و سود هر دو طرف خواهد شد.

اگر قرار باشد که در میان برندهای گوناگونی که قد علم می‌کنند و خدمات متنوعی که روزانه به بازار پزشکی اضافه می‌شوند، منفعل و خاموش بمانید به زودی از بازار حذف خواهید شد. راه چاره، شناخت و به کارگیری دقیق بازاریابی پزشکی است و ایجاد ارتباطی دائمی که طی آن مخاطب یا همان بیمار نه تنها به مشتری درجه یک شما بدل می‌شود که حتی در نقش سفیر برند ظاهر شده و برندتان را به دیگران هم تبلیغ می‌کند.

فناوری‌های لازم برای بازاریابی پزشکی چیست؟

بازاریابی پزشکی

بازاریابی در پزشکی به دنبال خلق ارتباط با مردم و ارائه خدماتی است که آنها را به همراهی و همکاری با مقوله‌های مختلف خدمات و محصولات پزشکی آشنا می‌سازد. این آشنایی و هدایت می‌تواند از سوی مراکز و سازمان‌های دولتی برای هدایت مردم در جهت استفاده از یک خدمت یا محصول پزشکی و درمانی باشد که در جهت فرهنگسازی، سالم‌سازی یا جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات پیگیری می‌شود یا به صورت خصوصی از سوی سازمان‌ها و مراکز و متخصصان در بخش‌های غیردولتی بازار انجام شود. از جمله فناوری‌های لازم برای بازاریابی پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم مدیریت محتوا

تولید محتوای مناسب یکی از اجزای اصلی برنامه بازاریابی برای جلب نظر مشتریان است. محتوا می‌تواند مخاطبان بالقوه را از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف به سمت‌تان جلب کند. بازاریابی از طریق محتوا باعث افزایش اعتبار برندتان می‌شود چون ارائه محتوایی درجه یک برای مخاطبی که این روزها جواب تمام پرسش‌هایش را از اینترنت دریافت می‌کند، شما را به منبع و مرجعی قابل‌استناد بدل خواهد کرد.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون باعث می‌شود که محتوا و اقدامات تبلیغاتی در زمان مناسب به دست مخاطب مناسب برسد و از هزینه‌هایی که برای برقراری با مخاطبان از طریق نیروی انسانی وجود داشت به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد.

سیستم مدیریت منابع انسانی و ارتباط با مشتری

بازاریابی پزشکی

سیستم‌های ارتباط با مشتری و مدیریت منابع انسانی هم این روزها با وجود فناوری‌های مختلف مانند نرم‌افزارهایی که در یک شبکه بخش‌ها و اعضای مختلف سیستم بیمارستان یا مراکز درمانی-پزشکی و… را به هم متصل می‌کنند هم از فناوری‌های مهمی هستند که راه را برای بازاریابی و ارتباط با مشتری و ایجاد فرهنگ سازمانی یکپارچه باز کرده‌اند.

قطعا بازاریابی پزشکی با چالش‌هایی رو به رو خواهد بود. چالش‌هایی که دست‌یابی به اطلاعات، شناخت مشتریان از نظر دموگرافیک، شناخت ترجیحات و عملکرد مشتری و… از جمله آنها خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *