, ,

اشتباهات بازاریابی پزشکی که هرگز نباید مرتکب شوید

اشتباهات بازاریابی پزشکی

یکی از تعاریفی که کارشناسان برای استراتژی در نظر می‌گیرند، این است: استراتژی، مجموعه کارهایی است که نباید انجام بدهید. این تعریف نیاز به تکمیل شدن دارد. اما نکته بسیار مهمی در آن نهفته است؛ گاهی نبایدها بیشتر از بایدها مسیر پیش رو را برای‌تان مشخص می‌کنند. پس بهتر است برای دوری از انجام اشتباهات بازاریابی پزشکی هم به دنبال کارهایی باشید که انجام ندادن آنها به نفعتان است. یکی از دلایل به وقوع پیوستن اشتباهات بازاریابی پزشکی، ناآگاهی پزشکان و مراکز درمانی درباره بازاریابی و برندینگ است. یادتان باشد در بازاریابی و تبلیغات، کوچک‌ترین اشتباهات می‌تواند عواقب بسیار بزرگی به همراه داشته باشد.

۱. مشخص نکردن مخاطبان هدف

اشتباهات بازاریابی پزشکی

بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی در شروع فعالیت‌های مختلف خود در دنیای بازاریابی، مخاطب هدف خود را مشخص نمی‌کنند. آنها نمی‌دانند که قرار است، تبلیغاتشان چه دسته‌ای از مخاطبان را نشانه بگیرد و روی چه کسانی اثر بگذارد. در این صورت، اگر هم به موفقیت و اقبالی دست پیدا کنند، همه چیز کاملا اتفاقی خواهد بود. پس به عنوان یک پزشک یا مشاوری که قرار است در زمینه بازاریابی و برندینگ فعالیت کند باید حتما مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه و بالفعل را شناسایی کنید و سپس به دنبال برنامه‌ریزی برای بودجه و انجام کارهای تبلیغاتی باشید. پس اگر مخاطب را به خوبی نشناسید، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بازاریابی پزشکی را مرتکب خواهید شد.

۲. بهینه نبودن وبسایت

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارهایی که در حال حاضر برای بازاریابی پزشکی در دست دارید، وبسایت‌ها و فضای مجازی است. اگر نتوانید از این ظرفیت و فرصت ایده‌آل بهره ببرید یعنی دچار یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بازاریابی پزشکی شده‌اید. اما منظور از بهینه بودن وبسایت چیست؟ وبسایت بهینه یعنی وبسایتی که به طور حرفه‌ای طراحی و تنظیم شده است و مخاطبان و کاربران با جستجوهایی که در زمینه پزشکی انجام می‌دهند به آن دست پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید در نتایج جستجو گوگل کاربران ظاهر شوید باید تلاش کنید تا وبسایت‌تان بهینه طراحی شده باشد و کاربران بعد از ورود به آن هم بتوانند به اطلاعات مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند و برای گشت و گذار بیشتر در وبسایت و همراه شدن با شما ترغیب شوند.

۳. حضور نداشتن در وبسایت‌های معرفی پزشکان

اشتباهات بازاریابی پزشکی

حضور نداشتن در فضای آنلاین مثلا وبسایت‌هایی که به معرفی نشانی و اطلاعات پزشکان و مراکز درمانی می‌پردازند هم یکی دیگر از اشتباهات بازاریابی پزشکی است. حضور در این وبسایت‌ها می‌تواند باعث دسترسی بهتر به مخاطبان شود. حضوری همه‌جانبه در کنار طراحی یک استراتژی مناسب می‌تواند باعث شناسایی مخاطب و شناساندن خود به او شود. پس موضوع حضور را دست‌کم نگیرید.

بعضی از پایگاه‌های اینترنتی هم به طور تخصصی به معرفی پزشکان می‌پردازند و از بیماران سابق آنها می‌خواهند تا درباره تجربه خود از حضور در مطب پزشکان و مراکز درمانی، صحبت کنند. حضور در چنین پلت‌فرم‌هایی هم می‌تواند بسیار مفید باشد. پس از انزوا در فضای واقعی و مجازی دوری کنید که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بازاریابی پزشکی است.

۴. کمک نگرفتن از مشتریان و مخاطبان راضی

مشتریان راضی و استفاده از بازاریابی دهان به دهان یکی از ایده‌آل‌رین روش‌هایی است که می‌توانید در بازاریابی پزشکی استفاده کنید. در این زمینه نیاز به خلاقیت دارید. مثلا می‌توانید در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان از آنها دعوت کنید که نظرشان را با دیگران در میان بگذارند یا از بسترهای تبلیغاتی مختلف از آنها کمک بگیرید. اگر مشتریان و مخاطبانی راضی دارید و از آنها کمک نمی‌گیرید یعنی به یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بازاریابی پزشکی مبتلا شده‌اید.

وقتی می‌خواهید به خرید چیزی بروید یا از خدماتی ویژه مثلا خدمات درمانی استفاده کنید قطعا دوست دارید که نظر آشنایان و دوستان معتمدتان را در این زمینه بپذیرید. مثلا اگر به شما پیشنهادی درباره متخصص ارتودنسی می‌دهند شما پذیرای آن پیشنهاد هستید. این‌طور نیست؟ به این می‌گویند بازاریابی پزشکی دهان به دهان و شما می‌توانید با رسیدگی به مشتریان راضی و پیدا کردن جایی در ذهن و خاطره‌شان، آنها را به بازاریابی خودکار برای خود تشویق کنید.

۵. استفاه نکردن از بلاگ‌نویسی

اشتباهات بازاریابی پزشکی

بلاگ‌نویسی در بخشی از وبسایت باعث می‌شود تا مخاطبان بتوانند از طریق گشت و گذار در اینترنت و فضای مجازی هم شما را پیدا کنند. برای مثال درباره محصولات و موضوعات تخصصی خود در وبلاگ، محتوا تولید کنید. تولید محتوای پزشکی بسیار ارزشمند است. از این طریق می‌توانید پایگاهی امن برای افرادی بسازید که خواهان دست‌یابی به اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای هستند. با داشتن یک وبلاگ قوی و تولید محتوای مناسب در این زمینه می‌توانید اعتماد مخاطبان را هم جلب کنید به طوری‌که رویتان حساب باز کنند و شما را به عنوان دوستی بشناسند که به سوالاتشان پاسخ می‌دهد.

تولید محتوای پزشکی به برندسازی کمک ویژه‌ای می‌کند. یکی از ایده‌های نویی که می‌توانید برای ارتقای فعالیت‌های بازاریابی و برندینگ خود به کار بگیرید، تولید پادکست یا محتوای ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی است. از پادکست‌ها برای جلب نظر مخاطبان استفاده کنید و با ارائه مطالب و گفتگوهای داغ در زمینه موضوعات مورد علاقه مخاطبان، خود را به بیماران و مخاطبان بشناسانید.

در آخر

اشتباهات بازاریابی پزشکی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد بعضی از اشتباهات قابلیت جبران ندارند و اگر مرتکب آنها شوید، سایه سیاهشان تمام کسب و کارتان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. بهتر است با اشتباهات بازاریابی پزشکی آشنا باشید و اجازه بروز چنین چیزهایی را در فرایند بازاریابی و تبلیغات برند خود ندهید. نباید فراموش کنید که فضای مجازی به بخش مهمی از ابزارها و بسترهای لازم برای برندینگ و تبلیغات بدل شده است. پس باید به آن هم توجه داشته باشید و بدانید که از طریق شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و وبلاگ و…، امکان رشد بیشتری خواهید داشت. در قسمت قبل هم عنوان شد که استفاده از پادکست‌ها یا تولید ویدئوها می‌تواند موجبات رشد برندینگ را فراهم کند.

البته محتوای پزشکی، زمانی ارزشمند خواهد بود و پرطرفدار می‌شود که بتوانید محتوایی نو، درجه یک و جذاب برای مخاطبان خود آماده کنید. در غیر این صورت، هیچ اتفاق خاصی با تولید محتوا برایتان رخ نخواهد داد. تلاش‌های بازایابی و تبلیغات زمانی مفید خواهد بود که همه استراتژی‌ها از نظر مفهومی و اجرایی با هم در تعامل و تطابق باشند. در این صورت است که می‌توانید به موفق شدن برندتان در میان انبوه برندهای گوناگون امیدوار شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *