,

آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی چگونه است؟

آمیخته بازاریابی

صنعت پزشکی بسیار گسترده است و زمینه‌های متنوع و مختلفی را پوشش می‌دهد. این صنعت دارای بخش‌های متنوع و عناصر گوناگونی است. وقتی صحبت از صنایع پزشکی و بازاریابی پزشکی می‌شود فقط منظور پزشکان و بیمارستان‌ها نیستند. بلکه طیف وسیعی از مشاغل و افراد در این حوزه دخیلند و در پیشبرد برندینگ و اهداف بازاریابی پزشکی نقش ایفا می‌کنند. برای مثال، بیمه خدمات درمانی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پزشکی، بخش تولید و فروش دارو و…، همگی بخشی از صنعت پزشکی و درمان هستند. حتما با مفهوم آمیخته بازاریابی آشنایی دارید و می‌دانید که در دوران‌های مختلف برای آن عناصر مختلفی در نظر گرفته‌اند: افراد دخیل در حوزه بازاریابی، توزیع و انتشار خدمات و محصولات، قیمت خدمات و محصولات و… . تبلیغات در این بازار گسترده برای اجرای صحیح بازاریابی پزشکی نیاز به شناخت عناصر مختلفی است که برای جلب نظر مخاطبان مهم هستند.

آمیخته بازاریابی در صنعت پزشکی چگونه است؟

آمیخته بازاریابی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، آمیخته بازاریابی عناصر مختلفی دارد: محصول (Product)، قیمت (Price)، تبلیغات (Promotion)، توزیع (Place)، بسته‌بندی (Packaging) و… . قدیم‌ترها این آمیخته بازاریابی فقط شامل چهار گزینه بود اما این روزها عناصر دیگری مانند شواهد فیزیکی و… هم به آنها اضافه شده است. همه اینها نشان از آن دارد که برای طراحی و پیاده‌سازی یک کمپین بازاریابی و تبلیغات باید به موارد متعددی دقت کرد. در بازاریابی پزشکی هم باید آمیخته بازاریابی را رعایت کرد. هر یک از عناصر این آمیخته می‌تواند برند را در صنایع پزشکی از این رو به آن رو کند.

محصول در بازاریابی پزشکی چیست؟

مهم‌ترین عنصر آمیخته بازاریابی همان محصول یا خدمتی است که به واسطه آن، در بازار شرکت می‌کنید و قصد ارزش‌آفرینی و دریافت ارزش دارید. برای ارزش‌آفرینی نیاز به نگاهی دقیق به اهداف و فعالیت‌های خود دارید. باید از دید فرد و عنصری خارجی به آنچه تولید کرده‌اید یا قصد دارید به عنوان خدمت ارائه کنید به کار خود نگاه کرده و ببینید که چه ادراک و احساسی از مواجهه با این محصول/خدمت به شما دست خواهد داد. چالش‌های متعددی در این میان وجود دارد و بازاریابان پزشکی باید برای رصد کردن موقعیت محصول یا خدمتی که برای ارائه به مشتری در اختیارشان قرار داده شده، توجه زیادی داشته باشند. رصد موقعیت محصول هم فرایندی پیچیده و مهم است. در این فرایند باید علاوه بر شناسایی دقیق ضعف‌ها و نقاط قوت محصول، بازاریابان موقعیت رقبا و فرصت‌ها و تهدیدهایی که اکوسیستم و بازار فعالیت تحمیل می‌کند به خوبی بررسی کنند.

شواهد فیزیکی در بازاریابی پزشکی چیست؟

شواهد فیزیکی یا همان (physical evidence)، محیط و فضایی است که در آن خدمات و محصولات پزشکی‌تان را ارائه می‌دهید. در واقع، منظور همان اشیا و وسایلی هستند که در مطب پزشک یا بیمارستان و… وجود دارند. مثلا صندلی‌هایی که در اتاق انتظار مطب یک پزشک چیده شده‌اند، بخشی از شواهد فیزیکی را تشکیل می‌دهند. تجهیزات و ساختار فیزیکی یک مطب یا بیمارستان یا مجموعه‌ای پزشکی هم در دسته شواهد فیزیکی قرار می‌گیرند و هر چقدر بهینه‌تر و صحیح‌تر طراحی شده باشند، بازاریابان پزشکی را به سوی گامی پیش‌تر هدایت خواهند کرد.

از جمله عناصر و بخش‌هایی از یک محیط پزشکی که به عنوان شواهد فیزیکی شناخته می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشخوان پذیرش بیمارستان؛
  • اتاق انتظار و اسباب و وسایل موجود در آن؛
  • اتاق بستری؛
  • اتاق پزشک و تجهیزات آن؛
  • لباس پرسنل و پزشکان؛
  • و… .

قیمت‌گذاری در بازاریابی پزشکی چیست؟

قیمت همان پول و ارزشی است که در قبال ارائه خدمت و محصول دریافت می‌شود. قیمت باید طوری طراحی شود که سود و درآمد تولید کند. قیمت‌گذاری در دنیای بازاریابی بسیار کار دشواری است. قیمت‌گذاری در دنیای پزشکی، مسیر سرراستی ندارد. گاهی‌اوقات، خدمات و محصولات در بازاری انحصاری تولید و منتشر می‌شوند، گاهی‌اوقات، رقابت زیادی برای جلب مشتریان وجود دارد و… . در هر حال، قیمت‌گذاری مقوله‌ای بسیار حساس است.

تبلیغات در بازاریابی پزشکی چیست؟

آمیخته بازاریابی

یکی دیگر از عناصر مهم و قدیمی آمیخته بازاریابی تبلیغات است. تبلیغات در دنیای امروز بسیار دشوارتر از هر زمان دیگری شده است. دیگر با مخاطب هدفی محدود و مشخص سر و کاری نیست. بلکه دامنه انتخاب مخاطبان به واسطه امکان برقراری ارتباط با طیف عظیمی از افراد بسیار بیشتر شده است. با وجود فناوری‌های تازه‌ای مانند شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی اینترنت، به سادگی می‌توان دامنه ارتباطات خود با مخاطبان و بیماران را گسترش داد و از سوی دیگر اگر روش و راه این کار را ندانید، دست‌یابی به این ارتباط تقریبا غیرممکن خواهد شد.

توزیع در بازاریابی پزشکی چیست؟

توزیع در آمیخته بازاریابی به معنای شکل و شیوه ارائه محصول و خدمت به مشتریان است. مثلا اینکه چطور خدمات و محصولات پزشکی را و در چه زمانی به مشتریان و بیماران ارائه کنید از مصادیق توزیع در بازاریابی پزشکی است. توزیع هم می‌تواند در جای گرفتن برندتان در ذهن و نظر مشتریان و بیماران مختلف نقش داشته باشد. باید بدانید که هر محصول و خدمتی چطور معرفی شود تا مشتریان و مخاطبان را به سمت تصمیم‌گیری برای انتخاب شما سوق بدهد.

بسته‌بندی در بازاریابی پزشکی چگونه است؟

ظاهر بسته‌بندی محصولات، شکل و شمایل ارائه محتوا در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، بروشورها و عناصر تبلیغاتی و… همگی در گروه بسته‌بندی در آمیخته بازاریابی مورد بررسی قرار می‌گیرند. حتی شواهد فیزیکی هم تا حدی در این گروه از آمیخته بازاریابی جای می‌گیرد. رسیدگی و توجه به این موضوعات، در تضمین موفقیت بازاریابان پزشکی برای جلب مخاطب به سمت برند بسیار حیاتی است.

در آخر

آمیخته بازاریابی

علاوه بر این گزینه‌ها که بخشی از عناصر آمیخته بازاریابی هستند و همگی با حرف لاتین P آغاز می‌شوند، گزینه‌های دیگری هم به این فهرست اضافه شده است. فرقی نمی‌کند که چند گزینه در فهرست آمیخته بازاریابی وجود داشته باشد. آنچه مهم است، هوشیاری بازاریابانی است که با درک پیچیدگی‌های رقابت در عصر حاضر می‌توانند برای محصول و خدمات صنایع پزشکی، جایگاهی مناسب و موفق به وجود بیاورند. استفاده از راه‌کارهای تبلیغاتی متنوعی که با بهره‌گیری از فناوری‌های تازه می‌تواند به کمپین‌های تبلیغاتی جانی تازه بدهد هم از جمله مصادیق هوشیاری در مسیر بازاریابی پزشکی به شمار می‌رود. به جای حساس شدن روی تعداد Pهای آمیخته بازاریابی باید به فکر تمرکز و استفاده از ظرفیت‌های فراوان بازارهای امروز برای فائق آمدن بر رقبا باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *